Onuitroeibaar

Last nasty blog about Dutch ed bizz:

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2021/04/bobos-en-bedriegers/

In case you don’t read Dutch, here’s a piece about Dutch export in Dutch English:

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/unscience-and-education/.

The rest of this page is in Dutch, about Dutch export being re-imported again.

Update augustus 2020. Dit blogje heeft geen bijlagen. De blogs

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/07/hoe-realistisch-is-de-nieuwe-pabo-rekentoetsgids/,

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/10/slo/

hebben wel bijlagen.

Update 6 juni 2019. Op 5 juni was ik weer in Hilversum voor @curriculum_nu, nu voor mens en natuur. Meer daarover hier:

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2019/06/hilversum-5-juni-2019-curriculum-nu-in-het-gooiland-hotel/.

Op 29 mei was ik bij

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2019/05/curriculum-nu-in-het-gooiland-hotel-29-mei-2019/

voor rekenen en wiskunde. Dit is 1 van onafhankelijke ‘experts’ die geraadpleegd worden:

www.uu.nl/medewerkers/RKeijzer.

Keijzer schreef mee aan het TAL-project. Met

www.few.vu.nl/~jhulshof/TAL.pdf

was het exit de breuken, en juist dat TAL-project is nu weer leidend voor @curriculum_nu:

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2019/05/curriculum-nu-trekt-tal-door-het-vo-in/.

We lezen

Meegewerkt aan TAL, het is een wapenfeit. TAL was eerder leidend voor de kennisbasis rekenen voor de PABO, en daarbij werd dit alternatief weggewuifd:

staff.fnwi.uva.nl/j.vandecraats/SGR_KennisbasisRekenenPabo.pdf.

Wat @SLO_nl overwegingen in dit verband van @MarcvZanten:

www.beteronderwijsnederland.nl/wp-content/uploads/2014/10/Zanten_2010_KennisbasisReWiOntwikkelingOverwegingen-1.pdf.

U kent hem wellicht van

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2015/06/rabiate-tegenstanders-rekentoets-en-22-verdwenen-miljoenen/ of van www.youtube.com/watch?v=18Av1_-S_Ko.

Een week voordat ik 60 werd was de eclips 20 jaar geleden. Toen sloot de feedback termijn voor @curriculum_nu. Dit is uit een stuk van het   bestuur voor @minOCW. Het is 16-8-1999, onthoud die datum. De hogere doelen zijn bij @curriculum_nu grote opdrachten geworden.

 

Ik kreeg de stukken van de uiteindelijk niet eeuwige voorzitter Kollenveld.

De laatste figuur is uit www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2010-11-3-173.pdf  en illustratief. De “hogere doelen” zoals die vervolgens door de huisdidacticus van de vereniging werden vastgelegd in

www.beteronderwijsnederland.nl/wp-content/uploads/2014/12/stb-2010-265.pdf

hebben geleid tot de (ook geen) . En meer:

www.icme13.org/files/ppt/European-didactic-traditions-Netherlands.pdf.

U ziet, de Freudenthalgroep is nog steeds overal en allesbepalend aanwezig. In Nederland is dit daarom het logisch vervolg op de TAL campagne tegen het rekenonderwijs:

U leest het goed en Wouter zegt het. Onuitroeibaar. Een samenhangend curriculum dat voor alle vervolgopleidingen voorbereidT is niet gebaat bij wat Van Streun en het FI het reken- en wiskundeonderwijs hebben gebracht.

De moderne kerkgeschiedenis in de eigen woorden van de TAL-Freudenthalgroep blijft leerzaam:

www.icrme.net/uploads/1/0/9/8/109819470/rme_encyclopaediamathed.pdf.

Alles kon:

Werkelijk alles, van dezelfde Henk van der Kooi:

Aldus een jarenlang bestuurslid van de @NVvWiskunde en senior FI-er over de hogere doelen. Meer van Henk:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/what-mathematics-is-important-for-future-work/.

De rekenkwis blijft leerzaam:

DE GROTE REKENKWIS (met nieuwe breinbrekers)

 

Ondertussen ligt @curriculum_nu op schema:

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2016/12/waar-staan-we-nu-met-het-reken-en-wiskundeonderwijs/.

En toen kwam dit nog. Pinksteren 2019. Ik drukte op RT bij een vraag waarom een tweet verwijderd was.

 

Later die tweede Pinksterdag zag ik dit 1-2-tje:

 

En pas later (12 juni) zag ik:

 

Zo, volgens Jelmer doet Joost dat vaker, extreemrechtse drek RT-en. Riep hij hier achter mijn rug vanachter zijn immer dappere blokje.

Onder www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2014/12/unscience-and-education/ schreef ik:

This blog was written long before #Schnabel2032 and all that. The author does not acknowledge the prog-trad dichotomy. Neither does he understand what the “Dutch variant of the Govean hyaena pack that is after the progressives” refers to. Or the Hirsch/knowledge crowd for that matter. Let alone the narrow and disingenuous that are actually pushing DI linked to knowledge as the sole solution to what ails education. 

The author does know one of the people referred to in a certain Red Brigades tweet.

Cursief is quote-unquote de inmiddels @aob bestuurder.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter