Hilversum 5 juni 2019: Curriculum.nu in het Gooiland Hotel

Leestip: u hoeft niet op de linkjes te klikken. Leerzaam zijn ze wel.

Ik was er weer, 5 juni in Hilversum, voor @curriculum_nu. Op 29 mei was ik er voor rekenen en wiskunde, nu kwam ik voor mens en natuur. Ik had me niet aangemeld maar kwam zonder probleem naar binnen. In de ontvangstzaal zag ik nog een VU-collega met wiens naam vorige week door Marianne Lambriex geschermd was toen ik vroeg over vakinhoudelijk experts met wie wel gesproken was. Daarover misschien later nog meer (nu dus, 12 juni, hij herkent niets van de discussie in het verslag op de site van @curriculum_nu). Ik ben daarna niet meer bij hem in de buurt geweest en heb hem nog niet gehoord over rekenen en wiskunde. Vorige week heb ik nog wel wat gehoord over de middagsessie. Debbie van de commissie Boerenverstand was daarbij. Er is nogal op haar ingepraat door Lambriex over mijn optreden die ochtend.

Bij de plenaire opening dezelfde gezichten. Eerst @ibrummelman, voorheen #onderwijs2032, nu directrice @curriculum_nu, met de OECD en algemene doelen op de slides, daarna weer dezelfde mevrouw die twee andere kinderen van @lakstweets interviewde, over de speerpunten: persoonsvorming, vaardigheden, of kennis. Wederom geen inbreng van de zaal. Ik liep na afloop nog even langs @ibrummelman die zei dat ze het gek vond dat ik in mijn stuk over 5 mei de indruk had gewekt dat ze weg moest om de lunch te halen. Dan heeft ze

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2019/05/curriculum-nu-in-het-gooiland-hotel-29-mei-2019/

niet helemaal goed gelezen. Ik vroeg haar nog of ze de factcheck van @nrc over @SchleicherOECD had gezien, maar daar had ze niets over gehoord. Vervolgens ben ik de trap opgegaan naar het zaaltje waar het over mens en natuur zou gaan.

Dat zaaltje liep lekker vol, en vlak na mij kwam ook @woutervj binnen, de nieuwe directeur van het Freudenthal Instituut (FI), niet te verwarren met wat ik sinds zijn aantreden vrij consequent de Freudenthalgroep noem. Blogjes als

www.beteronderwijsnederland.nl/blogs/2019/05/curriculum-nu-trekt-tal-door-het-vo-in/

zijn wat aangepast om dit onderscheid duidelijker te maken. Ik kwam min of meer tegelijkertijd aan de praat met hem en slo.nl/over-slo/medewerkers/@2208/jeroen-sijbers/. Het eerste wat Wouter deed was melding maken aan Jeroen van de reactie van het FI op het stuk over rekenen en wiskunde. Naar ik begrijp zijn hij en ik het daar wel over eens. Het was ook goed om te horen dat het FI inmiddels off limits is voor de TAL-projectleider die u kent van het artikel “Forty Years of Working on Better Mathematics Education thrown on the Scrapheap? No Way!”. Helaas koopt het reken- en wiskunde onderwijs daar bij @curriculum_nu weinig voor. Ik werk in dit verband het blogje over 29 mei nog wat bij.

Terug naar mens en natuur. Na het gesprek van met Wouter en Jeroen begon het met een praatje van een aardige mevrouw die ons uitlegde wat we gingen doen, en dat was verbanden tussen de grote opdrachten en bouwstenen zoeken. In het stuk van het ontwikkelteam heb ik helaas niet veel gelezen waarmee ik wat dat betreft van start kon, maar de manier om een en ander van start te laten gaan was aardig. Iedereen kreeg de instructie om iets wat je destijds zelf een hoogtepunt had gevonden aan iemand anders in het publiek te vertellen. Dat was heel anders dan vorige week toen we van Victor Schmidt bij rekenen en wiskunde op gele en rode briefjes woorden moesten schrijven om die op 1 van de pagina’s die aan de muur hingen moesten plakken.

Ze deed zelf ook mee. Dus ik liep meteen naar haar toe en sprak uit: Helibebcnofnenamgalsipsclar. Daarop noemde ze haar naam die ik natuurlijk weer vergeten ben, ik ben slecht in namen bij eerste kennismaking. Na het noemen van mijn naam liepen we naar een flip-over met papier en schreef ik het betreffende stuk van het periodiek systeem der elementen op. Ik weet nog goed dat we dat destijds in 5VWO uit een methode Theorie uit Experiment leerden/ontdekten, en hoe enthousiast ik daarover was, met name over het systeem dat daar in zat. Ben later nog bijna scheikunde gaan studeren. Zelf vertelde ze daarop iets over eicel-puncties tijdens haar lerarenopleiding.

Maar toen moesten we waar naar onze plaats en kwam het voorstelrondje. In het publiek namen die ik kende van www.hypertekst.nl/files/dudoc/Dudoc_special_2007.pdf en van het pamflet met Diederik Stapel over de successen van het realistisch rekenonderwijs. Het leek me verstandig daar niet meteen over te beginnen, al heb ik mezelf voorgesteld met als toelichting dat ik 15 jaar geleden vanwege aangename omstandigheden geïnteresseerd was geraakt in het schoolonderwijs. Bijvoorbeeld dat ik de TAL-boekjes van Van den Heuvel-Panhuizen en Gravemeijer was gaan lezen in de veronderstelling dat het hier om een andere didactiek voor rekenen ging, maar dat dat iets anders uitpakte. Daarover heb ik al vaker verteld. TAL, dat staat voor Tussendoelen en Leerlijnen, geschreven voor de de pabo-docenten en studenten, is alles behalve een didactiek om kinderen te leren rekenen. In TAL worden zaken die ook essentieel zijn voor het domein mens en natuur systematisch afgeschaft, en TAL was en is richtinggevend voor vanalles en nog wat.

Vervolgens moesten we met kaartjes aan de slag. Aan Jeroen die bij me zat stelde ik wederom de vraag over welke expertise geraadpleegd was, en vertelde ik wat over mijn ervaring met NLT en de de knoppendrukkerij die in de NLT-module Dynamisch Modelleren tot foute aanpassingen van fraaie natuurkunde heeft geleid. De module wordt als groot succes gezien begreep ik. Hij staat hier:

betavak-nlt.nl/dmedia/media/site-files/919ba/3449e/4f1d4/7d26a/8e928/Dynamische_Modellen_vwo_-_leerlingenmater_Ys7awvb.pdf

Ik sprak over ondermeer deze module op het 25-ste congres van Skepsis, waar ook Huub Philippens en Paul Kirschner spraken. De module is een schoolvoorbeeld van wat er door didactici gemaakt wordt aan materiaal waarover niet met experts is gesproken, een problematiek die volledig aansluit bij die van @curriculum_nu. Daarop wilde Jeroen mij toch graag iets uitleggen over het raadplegen van experts en hij stelde voor dat bij de koffie te doen. Ik ben dus met hem meegelopen en daarna niet meer terug geweest in het zaaltje waar men bruggen aan het kiezen was.

Over het best wel open en aangename gesprek, waar later nog twee dames en Wouter aan deelnamen, kom ik zo te schrijven.

 

 

 

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie