Voorstel: breukrekenen weg uit basisonderwijs

De curriculumherziening Curriculum.nu heeft zijn vierde tussenproduct gepubliceerd. Zoals bekend is Curriculum.nu het vervolg van Onderwijs2032, het plan van staatssecretaris Dekker, om het curriculum van het gehele onderwijs te moderniseren. Het opmerkelijke is dat dat hele project niet gebaseerd is op onderzoek naar wat er goed en minder goed gaat met het huidige curriculum, maar gestart is door letterlijk iedereen te vragen ideetjes op te sturen. Paul Schnabel verzamelde die ideetjes en uiteindelijk zijn er ontwikkelteams gestart om bij de verschillende vakken het curriculum te vernieuwen.

Zo ook bij rekenen/wiskunde waar dit 4e tussenproduct is gepubliceerd. Hierop is veel aan te merken, maar het meest opvallend was het voorstel om rekenen met breuken uit het curriculum voor de basisschool te verwijderen. In plaats daarvan zou een intuïtieve conceptuele inleiding in de kansrekening moeten worden aangeboden.

Bij ‘kwestie 2’ van grote ‘opdracht 1’ schrijft het ontwikkelteam: “Van het onderwerp breuken wil het OT in het primair onderwijs alleen nog begripsvorming en rekentaal aanbieden. In het voortgezet onderwijs wordt aan de leerlingen voor wie dit relevant is formeel rekenen met breuken aangeboden.”. Een werkelijk absurd voorstel: kansrekening zonder inleiding in rekenen met breuken? Inmiddels is er flinke kritiek op deze voorstellen, maar het feit dat het wordt bedacht en gepubliceerd zegt veel over de incompetentie van dit ontwikkelteam.

5 Reacties

  1. Er staat nog iets in het rapport:

    “Het OT meent dat de onderbouw van havo en vwo te veel algebra bevat en daarmee te veel voorbereidt op wiskunde B en te weinig op wiskunde A.”

    Natuurlijk. Als ik een bovenbouwleerling HAVO ook maar een simpele algebraïsche uitdrukking laat zien, waar wij op de tweede klas MULO (dat was de voorloper van de MAVO) echt niet van opkeken, wordt ik alleen nog maar glazig aangekeken. Maar wat goed dat de TI 84 Plus CE met kleuren er is (Prijs: 120 euro). Inmiddels zijn MAVO-leerlingen met een beta-profiel bij de overstap naar de HAVO kansloos gemaakt,
    met dank aan de vernieuwers. Och natuurlijk, de HAVO moet zich dan maar aanpassen aan de MAVO.

    Tot de 21-ste eeuwse vaardigheden hoort zonder meer het goed kunnen overtypen van f(x) uit het boek (of de iPad) naar de TI-84.
    En te weten dat de ‘Numeric Solver’ onder het Math-menu staat, wel even scrollen.
    Het enige wat je van kwatriel moet weten is, dat als je op de stat-vars menu geklikt hebt en er een bende onbegrijpelijke symbolen en cijfers op je afgevuurd worden, je moet zoeken naar Q1. De wiskundige betekenis, ach who cares.
    Maar je leert dan ook dat een fietsenhandelaar voor zijn winstberekening uitgaat van een bergparabool: dus hoe meer fietsen hij verkoopt, hoe zwaarder zijn verlies. Je leert dode vleermuizen tellen. Bij Wiskunde A komt je werkelijk van alles tegen, je leert alle wereldproblemen op te lossen, en dat wordt van deze toekomstige werknemers ook geëist volgens alle onderwijsgoeroes, zonder dat je ook maar iets hoeft
    te snappen van de wiskunde. En je leert nu ook kritisch te kijken naar rapporten en
    dan blijkt: er komen helemaal niet teveel vluchtelingen naar Nederland. Je kunt zeggen wat je wil: Wiskunde A is tenminste politiek correct.

    Wiskunde A wordt dan ook van harte aanbevolen door alle onderwijsvernieuwers.

    WISKUNDE A = NEP WISKUNDE

  2. Kennis van breuken op basischool is een goed voorspeller voor succes in wiskunde op middelbare school.

    Uit : Early Predictors of High School Mathematics Achievement, files.eric.ed.gov/fulltext/ED552898.pdf

    “Analyses of large, nationally representative, longitudinal data sets from the United States and the United Kingdom revealed that elementary school students’ knowledge of fractions and of division uniquely predicts those students’ knowledge of algebra and overall mathematics achievement in high school, 5 or 6 years later, even after statistically controlling for other types of mathematical knowledge, general intellectual ability, working memory, and family income and education.”

  3. Beste jl,
    Het gaat helemaal niet meer om het vak wiskunde. Het gaat om de leerling.
    Leraren worden opgeleid tot onderwijskundig-pedagogisch-didactisch correcte bewaarschool medewerkers. Vakkennis is zó achterhaald, dat heb je helemaal niet nodig in de 21e eeuw.

  4. Ik geef, of eigenlijk gaf (ik ben nu definitief gevlucht uit het onderwijs), natuurkunde. Zonder breuken wordt de lenzenformule erg lastig en ook het berekenen van de vervangingsweerstand in een parallelschakeling wordt moeizaam en dat is 2e en 3e klas leerstof voor mijn vak. Dan moeten ze bij wiskunde zeker in klas 1 de breuken er even bij gaan doen. Bij wiskunde is het al druk genoeg met negatieve getallen, vergelijkingen oplossen, stelling van Pythagoras en andere dingen die ik ook hard nodig heb voor mijn vak.

    Wiskunde A is geen wiskunde, dat is bezigheidstherapie…

  5. Op een scholengemeenschap in Hoensbroek geen probleem. Daar hebben ze natuurkunde op de tweede klas afgeschaft. Dus die komen niet meer toe aan de lenzenformule en de vervangingsweerstand.

Geef een reactie