Geen afbeelding

Gratis schoolboeken een zegen of vloek?

24 januari 2006 Fritzi 1

Ingediend door Daadje op Do, 08/02/2007 – 13:36. :: kring middelbaar onderwijs | secundair onderwijs | secundair onderwijs

In het regeeraccoord staat dat schoolboeken in het middelbaar onderwijs gratis worden. Mensen, wordt wakker. Dit is weer eens zo’n nadeel dat gebracht wordt als voordeel.
Het bezuigigingsproces is nu al in volle gang namelijk. De school waar ik werk heeft al moeten vaststellen welke boeken er worden besteld bij de boekhandel. Raadt u het al? Ja hoor, het bedrag dat de school ter beschikking stelt aan de secties, is niet toereikend voor de huidige leermiddelen.
Gevolg: er moet gekort op de leermiddelen die de leerlingen nu wel tot hun beschikking hebben, namelijk werkboeken. Er moet dan in sommige klassen gewerkt worden met werkboeken die de leerlingen niet mee naar huis krijgen, dus die extra oefenstof voor een proefwerk valt weg. Bovendien is er een groot tekort aan lokalen, dus moet je als docent van de ene vleugel naar de andere uithoek van het schoolgebouw gaan slepen met woordenboeken, nakijkboekjes én werkboeken. En dan te bedenken dat de leerlingen eigenlijk meer middelen nodig hebben, want de meesten hebben ook de extra oefenstof op de cd-rom van de methode nodig. Die lieten we al niet aanschaffen in verband met de kosten voor ouders.

Geen afbeelding

Internationale ontwikkelingen, boeken, kritische organisaties

24 januari 2006 Sympathisant 0

INTERNATIONALE VERGELIJKING

• Günther Dohmen, ‘Das informelle Lernen’, Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF, www.bmbf.de), Bonn 2001

“Die internationale Erschlieβung einer bisher vernachlässigten Grundform menschlichen Lernens für das lebenslange Lernen aller.” (landenvergelijkingen, Europese politiek)

“Der EU-Gipfel vom März 2000 in Lissabon hat zwei neue Anstöße zur europaweiten Anerkennung von weitgehend informell erworbenen Kompetenzen gegeben: Er beschloss die Einführung eines „European Diploma for Basic Information-Technology Skills“ und die Entwicklung eines gemeinsamen europäischen Formats für Lebensläufe zur Erleichterung grenzüberschreitender Bewerbungen und Beschäftigungen. Dabei sollen diese Lebensläufe gezielt Auskünfte enthalten über gemeinsam für wichtig gehaltene Kenntnisse und Kompetenzen, d. h. sie sollen Elemente eines Portfolio aufnehmen.

Geen afbeelding

Prick over de onderwijsenquete

24 januari 2006 mark79 3

Leo Prick schreef in de NRC van 3 Februari 2007 het volgende stuk over het (mogelijke) parlementaire onderzoek (/de parlementaire enquete) over het onderwijs.
==============================================
Parlementaire Enquête

Geen afbeelding

Ouderwetsch gezelschapsspelletje doen dames en heren?

24 januari 2006 Gerard Verhoef 2

Wie van de drie
Tiedudediedudedietudedie du (3x)

Mijn naam is Miep Muts en ik ben onderwijsvernieler

Míjn naam is Miep Muts en ik ben onderwijsvernieler

Mijn naam is Miep muts en ik ben minister van onderwijsvernieling (oh.. sorry.. onderwijsvernieler)

Mevrouw A, kunt u me ook zeggen waarom u onderwijsvernieler geworden bent?
Nou.. dat is nogal makkelijk. Ik heb zelf twee niet afgemaakte studies en ben verder heel loyaal aan de partij geweest. Dus heb ik er gewoon recht op. Verder durft niemand ooit iets tegen me in te brengen omdat ik door mijn uiterlijk knap zielig ben. En tsja, das een voordeel dat niet iedereen heeft.

Geen afbeelding

Stemadvies van Leo Prick

24 januari 2006 mark79 5

[Moderatoren: ik kreeg van henk Tijms bericht dat er opnieuw fiks gejaagd werd op copyright materiaal. Claims van duizend euro of meer. O.a. door ja… Leo Prick.
Omdat ik dat wil voorkomen heb ik deze (en een andere Prick post) even ontoegankelijk gemaakt. Misschien nmoet de publicatie vink weg, nu voorlopig alleen even de moderatievink aan. Ik weet niet precies wat het effect avn een en ander is.
GV]

Onderstaand de column van Leo Prick in de NRC van zaterdag 18 November.
____________________________________________________________
Stemadvies

Geen afbeelding

wiskunde website

24 januari 2006 david dirkse 1

Genoeg algemene beschouwingen.

Hierbij maak ik u attent op mijn wiskunde website met
– artikelen
– spelletjes
– puzzels
– freeware

De artikelen beschrijven onder andere de gebruikte algoritmes,
zoals het zoekproces van 4op1rij, formule-vertaling, bitmap-resizing.

Ook worden veel voorbeelden gegeven van algebraïsch gegoochel en
meetkundig redeneren.

Aanbevolen zijn vooral ook de artikelen over tellen en talstelsels en
GGD,KGV : verwaarloosde maar belangrijke onderwerpen, zeker in
het licht van de digitale revolutie.

home.hccnet.nl/david.dirkse/

Voor suggesties en commentaar houd ik mij aanbevolen.

Geen afbeelding

Het einde van BON????

24 januari 2006 McNeacol 0

Dat is de vraag die een normaal denkend docent zich wel af moet vragen.
Waarom, omdat we hier de kant van censuur opgaan en dat is toch iets dat ik persoonlijk niet achter het bestuur had gezocht.
Is er geen beter werk te doen dan de discussie te vertragen en menskracht hiervoor in te zetten?

Is er op elk moment van de dag een moderator beschikbaar? Ik denk toch bijna van niet.

Nee als dit inderdaad zo door gaat dan zie ik het al voor me, allerlei mensen die zo gekant zijn tegen BON lachen in hun vuistje.