Geen afbeelding

De opmars van de Manager

28 juni 2006 jgraus 0

Nog niet eens zo lang geleden waren scholen vrij eenvoudige en transparante organisaties. Je had een rector — vaak zorgelijk kijkend vanwege alle circulaires uit Zoetermeer — die samen met een paar conrectoren het hele reilen en zeilen van een school in de gaten hield. Een geïdealiseerd beeld? Misschien, maar in betrekkelijk korte tijd is er wel erg veel veranderd. De rector en zijn handjevol conrectoren zijn vervangen door het Management…
(Lees verder in de bijlage)
(Gepubliceerd in LTM 2006-5)

Geen afbeelding

Toekomst

28 juni 2006 jgraus 0

In zijn boek Drammen dreigen draaien gaat Leo Prick, columnist van NRC Handelsblad, in op twintig jaar onderwijsvernieuwing en de desastreuze gevolgen ervan. Prick betoogt aan het einde van zijn boek dat het onderwijs weer aan de leraren moet worden teruggegeven. Maar tegelijkertijd constateert hij dat het beleid al weer een heel andere kant opgaat: ‘Leraren worden steeds meer de uitvoerders van minutieus voorgeschreven taken.’…
(Lees verder in de bijlage)
(Gepubliceerd in LTM 2006-4)

Geen afbeelding

Bevoegd? Bekwaam

28 juni 2006 jgraus 0

Het functiewaarderingssysteem, LB-/LC-/LD-functies, beoordelingsgesprekken, persoonlijke ontwikkelingsplannen. Docenten zijn in de afgelopen jaren al vaak met nieuw personeelsbeleid geconfronteerd en de volgende verandering staat alweer voor de deur. Het nieuwste beleidsinstrument heet de Wet op de beroepen in het onderwijs (wet BIO), die op 1 augustus van kracht wordt…
(Lees verder in de bijlage)
(Gepubliceerd in LTM 2006-3)

Geen afbeelding

Actie

28 juni 2006 jgraus 0

Onlangs is het ‘Nederlands activiteitenprogramma moderne vreemde talen’ verschenen. Het programma is een antwoord van de minister van Onderwijs op het Europese verzoek aan de lidstaten om hun eigen actieprogramma’s op te stellen om zo het leren van talen en de taalverscheidenheid te bevorderen. Op zich valt het toe te juichen dat er een dergelijk activiteitenplan mvt is verschenen. Bij het lezen van het stuk krijg je echter het gevoel dat er een flinke kloof zit tussen de prachtige beleidsvoornemens en de praktijk van de afgelopen jaren…
(lees verder in de bijlage)
(gepubliceerd in LTM 200

Geen afbeelding

Uitgespeld

28 juni 2006 jgraus 0

Heeft u zich al verdiept in de nieuwe spelling die per augustus officieel ingaat? Even de proef op de som. Is het ideeënloos of ideeëloos, Christusbeeld of christusbeeld, procédé of procedé, kerstman of Kerstman, christus of Christus, diskman of discman, havo’er of havoër, naziagressie of nazi-agressie, paardebloem of paardenbloem, zijingang of zij-ingang, Middeleeuwen of middeleeuwen? …
Lees verder in de bijlage.
(Gepubliceerd in LTM 2006-1)

Geen afbeelding

Het studiehuis

28 juni 2006 jgraus 3

Op 11 oktober 2005 is het studiehuis — of wat daar nog van over was — ten grave gedragen. Op die dag stuurde minister Van der Hoeven het evaluatierapport ‘Zeven jaar Tweede Fase, een balans’ naar de Tweede Kamer. Uit dit rapport blijkt dat het studiehuis de aansluiting van het have en vwo op het hoger en wetenschappelijk onderwijs op een aantal aspecten ernstig heeft verslechterd…
Lees verder in de bijlage.
(Gepubliceerd in LTM 2005-7)

Geen afbeelding

Onderwijsleed

28 juni 2006 jgraus 2

De onrust over onder andere de Nieuwe Onderbouw en het Nieuwe leren, die al een tijd in het onderwijsveld voelbaar is, lijkt nu ook zijn weg te vinden naar buiten. Zo fulmineert Martin Sommer al enkele maanden in de Volkskrant over allerlei ontwikkelingen die docenten al een tijd bezighouden. Het APS moet het ontgelden met de pseudowetenschap van Parker J. Palmer…
Lees verder in het attachment (pdf-document).
(Gepubliceerd in Levende Talen Magazine 2005-6)

Geen afbeelding

Politieke partijen en hun onderwijsprogramma

25 juni 2006 mark peletier 3

(Verzameld door Maria Rietdijk-Helmer)

Letterlijke teksten uit hun verkiezingsprogramma
Daarbij hun bereikbaarheid in de Tweede Kamer en hun e-mailadres daar

CDA 2003
– scholen weer zelf verantwoordelijk maken
– achterstanden in het onderwijs inhalen door een extra investering die scholen ‘regelvrij’ mogen inzetten voor bijvoorbeeld (materiële voorzieningen en betere arbeidsvoorwaarden
– maximum grootte voor scholen
Secr. 070 318 3020 cda@tweedekamer.nl

VVD 2003
– scholen bevrijden van centrale regelzucht
– meer keuzevrijheid leerlingen en studenten (waar mogelijk ondersteund door vouchers)

Geen afbeelding

Verlanglijstje, of: waar het éigenlijk om gaat

25 juni 2006 Hinke Douma 6

Elders op deze website wordt een verhitte discussie gevoerd over salarissystemen. Jammer, want dit raakt volgens mij niet de essentie.
Wat zou er moeten gebeuren om het voortgezet of Middelbaar Beroepsonderwijs weer aantrekkelijk te maken? Het basisonderwijs schijnt inmiddels alweer velen aan te trekken. Daar ligt het probleem niet. Wat zou ik willen?

– Gewaardeerd worden als professional door de maatschappij en door de leiding van mijn school

– Weg met de vernieuwing om de vernieuwing. Het onderwijs is geen wasmiddel. Verandering moet verbetering als doel hebben en niets anders.

– Verandering kan alleen op basis van zorgvuldige experimenten die goed geevalueerd zijn en evident verbetering aantonen.

Geen afbeelding

Wat te doen bij slechte eindexamenresultaten?

23 juni 2006 Hilde van Dijk 16

De eindexamenresultaten waren, op een enkele uitzondering na, weer droevig dit jaar.
In de docentenkamer hoorde ik ook veel geklaag van collega’s van andere vakken.
En toen ik de lijsten met cijfers onder ogen kreeg, zag ik dat Latijn niet het enige vak is waar het voorkomt dat leerlingen voor het CSE twee hele punten lager scoren dan voor de schoolexamens.
Daarom heb ik op een algemene vergadering in de rondvraag het woord genomen en gevraagd: hoe lang moet dit nog zo doorgaan? Ik kreeg als antwoord van de unitdirecteur “Wil je op mijn kamer langskomen?” Onze scholengemeenschap is een fusieproduct en lijdt niet alleen onder schaalvergroting, maar ook onder het feit dat men inzet op het zogenaamde “nieuwe leren”. Ben je het er niet mee eens? Dan ga je toch weg! Dat is de gedachte van de managers. Er zijn ook dit jaar weer vele, goede docenten, die elders een baan gaan vervullen komend schooljaar. Maar als je bijna 58 bent is dat iets moeilijker. Aan ideeën geen gebrek. Aan lesuren wel.