Verlanglijstje, of: waar het éigenlijk om gaat

Elders op deze website wordt een verhitte discussie gevoerd over salarissystemen. Jammer, want dit raakt volgens mij niet de essentie.
Wat zou er moeten gebeuren om het voortgezet of Middelbaar Beroepsonderwijs weer aantrekkelijk te maken? Het basisonderwijs schijnt inmiddels alweer velen aan te trekken. Daar ligt het probleem niet. Wat zou ik willen?

– Gewaardeerd worden als professional door de maatschappij en door de leiding van mijn school

– Weg met de vernieuwing om de vernieuwing. Het onderwijs is geen wasmiddel. Verandering moet verbetering als doel hebben en niets anders.

– Verandering kan alleen op basis van zorgvuldige experimenten die goed geevalueerd zijn en evident verbetering aantonen.

– Respect van de maatschappij en van de leerlingen (op TV en elders vindt met uiterst storende leerlingen nog steeds erg grappig. Ook ouders kunnen soms tegen hun kinderen opscheppen over wat ze vroeger durfden )

– (Veel) kleinere klassen. Thuis is ieder kind een prinsje op school een nummer

– Ik wil mijn gemotiveerde leerlingen kunnen beschermen tegen de etters, dus:

– Probleemleerlingen makkelijker kunnen verwijzen naar andere vormen van onderwijs. Dat moet er dan ook wel zijn.

– Een veel groter aantal lesuren aanbieden om leerlingen op school te houden (de straat is weinig educatief)

– Verhouding tussen directe en indirecte uren afhankelijk van het vak stellen

– Bestrijding van teveel uren bijbanen voor leerlingen(maximaal 6 uur per week)

– Een goede eigen werkplek waar je ook gesprekjes kunt voeren en wat persoonlijke spullen kunt neerzetten

– Lokalen die voldoende ruimte bieden in plaats van de lokalen die de normen van de bio-industrie nog niet eens halen

– Aandacht voor kwaliteit van het onderwijs: naast kennis ook vaardigheden en houdingen (maar wel in die volgorde).

– Onderwijsdoelen opstellen op degelijk onderwijskundige leest: in waarneembaar gedrag geformuleerd (kan ook voor vaardigheden en houdingen)

– Kleinere scholen

– Managers die achter je staan, die zich interesseren voor het uitvoerend onderwijs en mee willen helpen knopen door te hakken.

– Collega’s die niet (meer) gemotiveerd zijn helpen aan een nette andere baan. Het onderwijs is te belangrijk om hen ongemotiveerd te laten blijven.

– Op elke school veiligheidsmensen die buiten de klassen voor de orde zorgen en bij problemen ook in de klas geroepen kunnen worden.

– Een schone school en schoon sanitair voor docenten én leerlingen

– Maar ook: een goede rechtspositie voor mensen die gekozen hebben om les te geven. Als je je leven lang in het onderwijs hebt gezeten is er nauwelijks een alternatief te vinden. Daarom hebben docenten bescherming nodig.

Nou, ik schud ze zomaar uit mijn mouw. Wat denken jullie d’r van? Ergens niet mee eens? Aanvullingen?

6 Reacties

  1. Aanvullingen voor Hinke’s verlanglijstje
    Hoi Hinke,

    Prima lijst; is het een idee dat we met z’n allen op dit forum afspreken dat jij deze lijst beheert en bijwerkt, zodat-ie zich door feedback steeds verder kan uitkristalliseren?

    Misschien alvast als toevoegingen; de exacte bewoording zien we later wel:

    Bij- en nascholing
    – docenten hebben inspraak in de invulling van eventueel noodzakelijke bij- en nascholing;
    – docenten moeten van hun werkgever de beschikking krijgen over voldoende middelen (tijd en geld) voor bij- en nascholing
    – docenten moeten op gemakkelijke wijze inzage hebben in de beschikbaarheid van de middelen voor bij- en nascholing

    Beloning
    – startende docenten krijgen een salaris op basis van de daadwerkelijk benodigde inspanning en niet alleen op basis van het aantal lesuren.

    Groeten!
    Em70

    • salaris
      Goed initiatief!

      Misschien het laatste punt over salaris wat concreter maken: startende docenten krijgen een ‘opslag’, een groter aantal voorbereidingsuren per lesuur dan gebruikelijk.

  2. positie leraar
    (1) Voor het aantrekken van voldoende goede docenten is een goed salaris misschien niet de essentie maar well essentieel. Daarbij moet zowel gekeken worden naar de zwaarte van de job (b.v. moeilijke kinderen) als naar de waarde van een diploma buiten het onderwijs.
    (2) De vernieuwing is er nu niet meer om de vernieuwing maar om een facade van vooruitstrevendheid op te richten en om uit te kunnen komen met goedkope slecht opgeleide docenten zodat er plaats blijft voor een hiërarchische piramide met goed betaalde managers en aan de top zeer goed betaalde bestuursleden.
    (3) De schaarse leraren moeten vrijgesteld worden van niet-lesgebonden taken zoals surveillance. Ook omdat het niet goed voor het image van een leraar is wanneer hij als manusje van alles wordt ingezet. Ook ik vrees dat daarvoor in het begin een gewone congierge niet manhaft genoeg is maar na het verwijderen van probleemkinderen hopelijk wel.
    (4) Heel belangrijk vind ik de rechtsbescherming voor leraren omdat hun mogelijkheden om buiten het onderwijs werk te vinden snel afnemen. In het kader van deze rechtsbescherming was het ook rechtvaardig dat zittende leraren hun rechten behielden toen de HOS in werking trad.

  3. Taak ouders, stimulering door overheid
    Ik heb er nog een bij, al lijkt dat slechts zijdelings met het onderwijs te maken te hebben.

    Kwaliteit en tijd voor opvoeding; overheidsprioriteit nummer 1

    – Alle ouders worden gestimuleerd én gefaciliteerd om hun kinderen OP te voeden. Dat betekent: veel publiciteit en voorlichting in de media voor diverse aspecten van opvoeding. Het moet ouders weer een eer worden om een goed opgevoed kind te hebben. (respectvolle manieren, voorlezen, handhaven van gestelde grenzen, niet te veel computer en tv etc., ruimte voor buiten spelen en creativiteit, tijd voor alleen zijn en niets doen, het belang van vervelen!)
    – Voor goede opvoeding moet ook tijd beschikbaar zijn. Alleenstaande ouders (bijstand) moeten niet full-time hoeven werken, ouderparen werken beiden 4, liever nog 3 hele dagen.

    Ik ben er absoluut van overtuigd dat zulks een diepte-investering is in de kwaliteit van de samenleving. Hiermee druk je het vandalisme en de agressie op straat, de criminaliteit. Ook wordt in de opvoeding de basis gelegd voor een goede en effectieve deelname aan het onderwijs.

    • risicovolle investering
      Jij roert een zeer belangrijke kwestie aan, ook omdat het fijn zou zijn als de scholen zich weer met volle kracht op hun eigenlijke taak, het lesgeven, zouden kunnen concentreren. Maar ik heb er een hard hoofd in of het mogelijk zal zijn om veel ouders ervan te overtuigen dat faciliteiten in tijd om aan kinderen te besteden ook daarvoor gebruikt moeten worden. Je zou ouders die faciliteiten gekregen hebben voor de opvoeding van hun kinderen moeten straffen als hun kinderen zich door gebrek aan warmte en aandacht toch misdragen. Maar de schuldvraag bij wangedrag van kinderen is vaak moeilijk op te lossen en het straffen van ouders zal nieuwe problemen oproepen. Ook heeft Nederland niet voldoende politici van hoge kwaliteit om zo’n operatie überhaupt tot een goed einde te brengen. Matige politici zullen ouders er echt niet van kunnen overtuigen dat het een eer is om een goed opgevoed kind te hebben. Balkenende wordt uitgelachen met zijn normen en waarden. Het lijkt mij daarom beter deze risicovolle investering niet te doen en in te zetten op goed onderwijs voor de leerwillige leerling.

  4. Voor het verlanglijstje: een nette klachtenregeling
    Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat er op een school niet alleen een klachtenregeling is voor leerlingen, maar ook voor medewerkers. Ik denk aan situaties als: meer taken krijgen dan bij je aanstelling past, onfatsoenlijke behandeling door leerlingen, collega’s, leidinggevenden, of ouders.
    Het zou natuurlijk het mooiste zijn als dit een laagdrempelige regeling zou zijn. Misschien komen we dan eindelijk af van de moppercultuur in de koffiekamer.

Reacties zijn gesloten.