Politieke partijen en hun onderwijsprogramma

(Verzameld door Maria Rietdijk-Helmer)

Letterlijke teksten uit hun verkiezingsprogramma
Daarbij hun bereikbaarheid in de Tweede Kamer en hun e-mailadres daar

CDA 2003
– scholen weer zelf verantwoordelijk maken
– achterstanden in het onderwijs inhalen door een extra investering die scholen ‘regelvrij’ mogen inzetten voor bijvoorbeeld (materiële voorzieningen en betere arbeidsvoorwaarden
– maximum grootte voor scholen
Secr. 070 318 3020 cda@tweedekamer.nl

VVD 2003
– scholen bevrijden van centrale regelzucht
– meer keuzevrijheid leerlingen en studenten (waar mogelijk ondersteund door vouchers)
Secr. 070 318 30 35 vvdvoorlichting@tweedekamer.nl

PvdA 2003
– het instellen van een diplomabonus voor leerlingen die hun beroepsopleiding met succes afronden
– scholen krijgen een eigen, vrij te besteden Schoolgebonden Budget
– scholen gaan elk jaar hun eigen prestaties onder andere via internet openbaar maken
– het instellen van een innovatiefonds voor scholen en instellingen in het beroepsonderwijs die er in slagen meer leerlingen dan nu het geval is te laten doorstromen naar het vervolgonderwijs
– op universiteiten worden de leerstoelen afgeschaft, zo worden loopbaan-perspectieven van wetenschappelijk personeel verruimd
– voor schoolboeken wordt de vaste boekenprijs afgeschaft, zodat ze betaalbaar blijven voor de ouders
Secr. 070 318 30 25 informatie@pvda.nl Dr Jet Bussemaker, drs.Mariette Hamer

SP 2003
– grootschalig investeren
Secr. 070 318 30 44 kamer@sp.nl

LPF 2003
– deregulering van het onderwijs en kleine scholen met max. 600 leerlingen
Secr. 070 318 58 47 voorlichting.lpf@tk.parlement.nl Margot Kraneveldt onderw.spec.

C.Unie 2003
– betere kwaliteit, vrijheid van onderwijs en betrokkenheid van de ouders
– voorzieningen op kleine schaal
Secr. 070 318 30 57/29 30 Christenunie@tweedekamer.nl

D66 2003
– veel extra geld in onderwijs investeren
– geld geven aan scholen zelf
– kleinere scholen
– meer zeggenschap voor leraren en ouders
– leerkrachten beter betalen
– meer doen aan onderzoek en ICT
Secr. 070 318 30 66 d66@tweedekamer.nl Ursie Lambrechts, onderwijsspec.

Commentaar? Aanvullingen?

3 Reacties

  1. Politieke partijen langs de BON-meetlat
    Hoi Mark,

    Bravo; het lijkt me een goed plan om op deze site een duidelijk overzicht te krijgen van wat de partijen met het onderwijs willen.

    Maar er zit een nadeel aan deze aanpak die van partijprogramma’s gebruik maakt:
    1) Dat het om heel algemene zaken gaat en niet om concrete maatregelen;
    2) Dat er geen prioriteitshoogte aan de items is toegekend, ook niet in verhouding tot andere programmapunten;
    3) Dat we ook op heel veel onderwijspunten níet weten wat de partijen willen.

    Over de doelen zijn we het op deze site denk ik redelijk met elkaar eens; het verlanglijstje van Hinke komt al een aardig eind in de richting.
    Maar eigenlijk vind ik dat we zelf een lijst moeten gaan opstellen van concrete maatregelen, en dat we de politieke partijen vragen om op alle items van ónze lijst te reageren, eventueel op een bepaalde schaal.

    Op die manier
    – nemen wij zelf het initiatief in plaats van dat we reageren;
    – kunnen we de partijen gemakkelijker vergelijken en rangschikken naar de mate waarin ze beter onderwijs voorstaan;
    – kunnen de partijen zichzelf ook gemakkelijker met andere partijen vergelijken.

    Hebben we als BON de expertise in huis om niet alleen te verwoorden wat we willen, maar ook hoe we dat met concrete beleidsmaatregelen willen bereiken?

    • Geachte EM70Het is een
      Geachte EM70

      Het is een fantastisch goed plan. Het enige waaraan ik twijfel is de bereidheid van de politieke partijeen om zich naar dat schema te voegen. Maar hoe meer daartoe bereid zijn, des te moeilijker wordt het voor de overige partijeen om zich er aan te onttrekken.
      Een vraag zal zeker moeten zijn hoe zij die kleinere scholen denken te verwezenlijken.
      Niet onbelangrijk is ook dat de kiezer (en daar gaat het uiteindelijk om) weet wat voor consequenties op het gebied van onderwijs zijn keuze zal hebben.

      • reactie op de partijprogrammata
        CDA:
        1) “Scholen weer zelf verantwoordelijk maken”? Dat je als democratische partij een groep mensen die op in het onderwijs veel macht hebben en een monopolie-positie innemen nog meer macht wil geven getuigt ervan hoe rot de politiek is.
        2) Dit punt begrijp ik niet.
        3) “maximum grootte voor scholen” Voor nieuwe ? Wat is het maximum ?Worden de bestaande in veel kleinere eenheden gesplitst?

        VVD:
        1) “Scholen bevrijden van centrale regelzucht” Het is kiezersverraad om grote schoolorganisaties carte blanche te geven. Op die wijze wordt belastinggeld gebruikt voor zaken waarover de kiezer zelfs niet meer via de omweg van het parlement iets te vertellen heeft. Een aanfluiting voor zowel vrijheid als democratie.
        2) “Meer keuzevrijheid leerlingen”? Hoe kun je ooit echte vrijheid van keuze hebben in een stad waar het onderwijs gemonopoliseerd is als het stichten van nieuwe gesubsidieerde scholen vrijwel onmogelijk is? Daar helpt ook geen voucher systeem.

        PvdA:
        1) Uitsteken tegen de verleiding om voortijdig geld te gaan verdienen
        2) –
        3) Als je prestaties betrouwbaar wilt vergelijken zul je jammer genoeg de leerprogramma’s precies moeten voorschrijven. Weg keuzevrijheid!
        4) Kent de PvdA nog steeds niet de gevaren van de outputfinanciering?
        5) Als leerstoelen worden afgeschaft vertrekken de beste wetenschappers naar het buitenland. Zonder hoogleraren zullen de Nederlandse universiteiten niet serieus genomen worden.

        Hoe krijg je een gevarieerd aanbod van kleine categorale scholen die een grote vrijheid genieten m.b.t. de leerstof en de lesmethode genieten?

Reacties zijn gesloten.