Het studiehuis

Op 11 oktober 2005 is het studiehuis — of wat daar nog van over was — ten grave gedragen. Op die dag stuurde minister Van der Hoeven het evaluatierapport ‘Zeven jaar Tweede Fase, een balans’ naar de Tweede Kamer. Uit dit rapport blijkt dat het studiehuis de aansluiting van het have en vwo op het hoger en wetenschappelijk onderwijs op een aantal aspecten ernstig heeft verslechterd…
Lees verder in de bijlage.
(Gepubliceerd in LTM 2005-7)

3 Reacties

  1. “Wij willen gewoon les”
    Voor een enquete, waarbij leerlingen van een SG te Maastricht aangeven wat ze vinden van het studiehuis, klik
    www.stichtinglvo.nl/nieuws_detail.aspx?Nid=129 .
    (er staat overigens tweede fase, maar uit de context is duidelijk dat men studiehuis bedoelt).

    Te lezen valt:
    ‘ Leerlingen uit de bovenbouw geven massaal aan het liefst klassikaal les te krijgen. Zij zien het liefst een enthousiaste leraar die hen motiveert en hen aanstuurt vanuit de positie van docent in plaats van coach’.

    ‘Veel leerlingen worstelen nog dagelijks met deze manier van lesgeven’.

    ‘Wij willen gewoon les!’.

    • Open dagen
      Sterker nog; bij ons vragen leerlingen op open dagen soms heel specifiek of ze bij ons nog wel gewoon les krijgen. Ze geven zelf aan structuur nodig te hebben, omdat ze dat zelf niet (altijd) kunnen aanbrengen. Dat heeft denk ik ook te maken met het ontbreken van intrinsieke motivatie (ik doe dit omdat ik weinig anders kan) en het onvermogen om op lange termijn te denken.

      • vreemd
        Ik heb het altijd vreemd gevonden dat op veel scholen leerlingen zelf hun eigen leerweg mogen bepalen, maar als ze dan met concrete en zinvolle verzoeken aankomen (les graag!), dat ze dan kennelijk niet meer in zouden staat zijn om een juiste keuze te maken.
        Nog een paar inconsistenties:
        – de lange saaie PowerPoint “colleges” van goeroes die je komen uitleggen dat de docent die zn verhaal vertelt wel erg uit de tijd is;
        – de manager die het over voorbeeldig werken en coachen heeft en zelf enkel topdown aanstuurt
        – de vernieuwers die zelf in een riant huis wonen, maatschappelijk geslaagd zijn maar het door henzelf genoten ouderwetse onderwijs als zwaar onvoldoende beoordelen (ze zullen er wel doorheen geglipt zijn, denk ik dan).

Reacties zijn gesloten.