Geen afbeelding

Leve de achteruitgang?!

25 juli 2006 Gerard Verhoef 4

Elders op deze site wordt gesproken over afschaffen van de GRM. Ik denk dat het antwoord weinig met wiskunde of didactiek te maken heeft, maar alles met cultuur. Dit opmerkende diskwalificeer ik mezelf om hier iets zinnigs over te zeggen, ik heb geen enkele scholing in die richting, noch in geschiedenis of sociologie. Maar toch…

Ik denk dat “we” (de westerse wereld?) een hele lange periode achter ons hebben waarin (technische?) vooruitgang ons maatschappelijk economisch en ook wetenschappelijk verder heeft gebracht.
De auto nu is aantoonbaar beter dan die van 20 jaar geleden. E-mail is superieur aan de telegraaf, zelfs de ontslagen hartchirurg van nu van het Radbout ziekenhuis is beter dan de beroemde dokter Bernard.

Geen afbeelding

Kringstructuur

22 juli 2006 mark peletier 0

[img_assist|fid=20|thumb=1|alt=Circles van Caroline Rouse]Ralph wees me er vandaag op dat het stil is geweest rond de kringstructuur. Dat is mijn schuld, en het is inderdaad tijd dat ik iets van me laat horen.

Ad en ik hebben (vrij snel na de kringleidersbijeenkomst) de kringen op een rijtje gezet. Van sommige is het heel duidelijk dat ze nooit goed van de grond zijn gekomen. Die zijn nu ook al gesloten. Van andere zijn we bezig ze samen te voegen; wanneer ik met alle betrokkenen daar een goede vorm voor heb dan zullen we dat ook in de praktijk brengen. Van weer een ander stel is het gevoel dat het goed gaat: WO, studenten, en wiskunde blijven in de huidige vorm doorgaan.

Geen afbeelding

Stropdascoëfficiënt

18 juli 2006 Planeten Paultje 0

Al jaren zie ik een gestage stijging van de stropdascoëfficiënt op mijn school. Onder het maaiveld (mijn plek 😉 valt het allemaal nog wel mee, maar erboven is het niet te missen.
Aan bepaalde stropdassen kan je vanaf een mijl afstand al zien in welke club ze thuishoren, zoals de ITers. HEAO-studenten op presentatietour springen er ook apart uit.

Zojuist las ik een artikel in The Register dat weliswaar in het geheel niet aan het onderwijs refereert, maar wel aan de cultuur die bezig is ons onderwijs over te nemen.

Een beetje (niet al te opwekkend) vakantieleesvoer……..

Geen afbeelding

Wat is competentiegericht onderwijs eigenlijk?

7 juli 2006 PresleyBergen 4

Wat is competentieonderwijs?

Als oud-competentietrainer (bedrijfsleven) erger ik me al enige tijd aan de invulling van het begrip competentie. Een competentie is een houdings- of gedragselement dat iemand boven op de reeds verworven kennis en vaardigheden heeft teneinde in een beroepssituatie de functie naar behoren uit te voeren. Competenties zijn: plannen en organiseren, sensitiviteit, initiatief, flexibiliteit etc. Soms overlappen competenties vaardigheden bijv. luisteren, schrijven en leidinggeven.

Geen afbeelding

Wie heeft de beste korte domeinnaam naam voor BON?

2 juli 2006 mark peletier 1

[img_assist|fid=8|thumb=0|alt=logo BON – klein]www.beteronderwijsnederland.nl is lang – te lang voor een spandoek of een t-shirt.

We moeten ook een korte domeinnaam hebben. De usual suspects, bon.nl, bon.com, bon.net en dergelijke zijn allemaal bezet. Wie verzint de beste korte domeinnaam? Suggesties naar m.a.peletier@tue.nl.

Update 4 augustus 2006: Gisteren hebben we in de bestuursvergadering lange lijst suggesties besproken. Uiteindelijk was het gevoel binnen het bestuur dat het voordeel voor drukwerk (t-shirts is genoemd) niet opwoog tegen het nadeel van merkverdunning. Het idee van een korte domeinnaam is daarom voorlopig in de ijstkast gezet; mocht er in de toekomst een concrete aanleiding zijn dan halen we de lijst met voorstellen weer van stal.

Geen afbeelding

Personeelsbeleid en het welzijn van de onderwijsgevende

2 juli 2006 corgi 9

Telkenmale verbaas ik mijzelf over het dubbele karakter van de discussies binnen het onderwijs. Het lijkt zo te zijn dat onderwijs discussies alleen acceptabel zijn als het onderwijs of de leerling er op vooruit gaat. Het welzijn van de onderwijsgevende is hieraan volledig ondergeschikt. Niet in de laatste plaats zijn het vooral ook de onderwijsgevende zelf die dit vinden en elkaar dienovereenkomstig corrigeren. Mede hierdoor staat deze beroepsgroep erg zwak in de onderhandelingen over o.a. de arbeidsvoorwaarden met de huidige arbeidsvoorwaardenvoorstellen in het HBO als resultaat hiervan. Of je behoudt je salaris maar dan moet je er meer voor gaan doen of je blijft hetzelfde doen en dan lever je in.

Geen afbeelding

Waarom competentiegericht leren niet deugt

1 juli 2006 Hinke Douma 6

Op mijn school heet het competentiegericht leren, maar er zijn vele benamingen: Probleem Gestuurd Onderwijs, Prestatieleren, Nieuw Leren etc. Ik verzet me er (als nieuwe doctrine) al een tijd tegen. Mijn bezwaren:

1 Er wordt gebruik gemaakt van een glibberig begrippenapparaat. Evenals de vele benamingen zijn er ook vele definities. In discussies draait het er steeds weer op uit dat juist de elementen waar ik zo onderbouwd bezwaar tegen maak, helemaal niet noodzakelijk bij het Competentie Gericht Leren (CGL) zouden horen. Dat wordt dan wel lastig om er een goede gedachtenwisseling over op te zetten. Zelfstructurerend? Hoeft niet persé! Intrinsieke motivatie? Is leuk maar het kan ook zonder. Verplichte samenwerking? Hoe kom ik erbij! Vage doelstellingen? Helemaal niet, allemaal toetsbaar en in waarneembaar gedrag. (huh? ‘klantvriendelijk optreden’, ‘samenwerken’? )

Geen afbeelding

Warm

30 juni 2006 ReinBijlsma 0

De laatste loodjes van het schooljaar zijn weer aangebroken. Voor de eenvoudige docent zijn dit altijd hectische dagen, want veel nakijkwerk, en dat moet natuurlijk allemaal gisteren af.
Het is heel erg warm in het lokaal. Leerlingen die je een jaar lang achter de vodden hebt gezeten om werk ( in mijn geval allerlei powerpoint-presentaties ) tijdig in te leveren, drommen nu om je heen in de verwachting dat je dit “nog ff snel voor de vakantie nakijkt want dan kunnen we de trein halen”. Er staan er een stuk of zeven om mij heen te dringen.
Men is in blijde verwachting van een flink aantal weken niets doen, hoewel een enkeling daar volgens mij al een paar maanden geleden mee is begonnen.

Geen afbeelding

Resonansgroep wiskunde ingesteld

29 juni 2006 mark peletier 0

Na lang wachten is eindelijk de Resonansgroep bij de Vernieuwingscommissie wiskunde ingesteld, de groep van mensen uit het hoger onderwijs die de commissie van feedback gaat voorzien over alle voorstellen die uit de commissie komen – met name feedback over de gevolgen voor de aansluiting met het vervolgonderwijs.

Samenstelling:

Voorzitter: prof. dr. J. (Jan) van de Craats, hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam en de Open Universiteit.

De leden van de Resonansgroep zijn:

(1) Dr. W.T.M. (Wim) Caspers, docent/afdelingsleider aan een school voor voortgezet onderwijs en als vwo-docent wiskunde tevens ingeschakeld bij het wiskunde-onderwijs aan de Technische Universiteit Delft.

Geen afbeelding

De bonden zien het licht …

29 juni 2006 mark peletier 6

De onderwijsbonden zijn wakker geworden: ‘GEEF DE LERAAR ZIJN VAK TERUG!’. Het werd wel tijd …

Ze zeggen wel goeie dingen:

De kern van het probleem is het te lage ambitieniveau van veel scholen bij het invulling geven aan het vak van leraar. Op veel scholen wordt het onderwijs van bovenaf, met “hulp” van buitenaf strak geprogrammeerd. Ook wordt vaak nogal star omgegaan met het gebruik van gestandaardiseerde en kant en klare methodes. Hierdoor wordt het vak van de professional uitgehold en gedevalueerd. De leraar voor de klas dreigt steeds meer een “lesboer” te worden die vooral moet uitvoeren wat anderen bedacht hebben. Voor een hoog opgeleide professional is dit natuurlijk weinig bevredigend. Het zal duidelijk zijn dat bij een enigszins aantrekkende economie, de hoger opgeleide in geen geval voor zo’n baan het onderwijs zal kiezen. De tekorten zullen desastreus worden.