Scholieren vinden zittenblijven nuttig

Stoelen_450x200_1323620_84017890.jpg

Onderwijskundigen en veel andere bij het onderwijs betrokkenen zijn tegen het zittenblijven van leerlingen. Op dit forum is hier regelmatig over gediscussieerd (1, 2, 3 en 4). Trouw meldt dat volgens een onderzoek van eenvandaag  veel leerlingen zelf menen dat zittenblijven hun goed heeft gedaan: 

Tweederde (67 procent) van de jongeren die eerder bleven zitten op havo of vwo, zeggen dat dit achteraf gezien goed voor ze is geweest. Bij de grootste groep bleef het zelfvertrouwen gelijk (39 procent), bij een derde (31 procent) nam dit zelfs toe doordat ze een jaar opnieuw moesten doen. Dat blijkt uit onderzoek van 'EenVandaag' onder 400 jongeren.

Waar de jongeren in het begin baalden dat ze moesten blijven zitten, zien ze achteraf vooral voordelen. Zo haalden ze hogere cijfers en waren uiteindelijk beter voorbereid op hun examens. Ook persoonlijk leerden ze er veel van. Een leerling zegt: "Ik vond het erg, maar achteraf ben ik blij dat ik ben blijven zitten. Ik deed daarna alleen maar extra mijn best en ging beter nadenken over mijn toekomst. Als ik niet was blijven zitten, had ik er waarschijnlijk met de pet naar gegooid."

Opmerkelijke resultaten die dichter staan bij wat veel docenten zelf denken dan wat er uit officieel onderzoek steeds zou blijken. Natuurlijk zijn op basis van een Eenvandaag enquete geen wetenschappelijke uitspraken te doen, maar veel wetenschappelijke uitspraken op onderwijsgebied blijken toch ook aan twijfel onderhevig.

2 Reacties

  1. Het lijkt mij heel goed dat

    Het lijkt mij heel goed dat aan leerlingen de mogelijkheid geboden wordt om via een herexamen (waarvoor ze werken MOETEN en WILLEN) toch bevorderd te worden. (Mijn vader was op het Gymnasium in Deventer blijven zitten maar kon gelukkig in Zutphen een toelatingsexamen afleggen voor de hogere klas daar; als hem die mogelijkheid niet gegeven zou zijn was hij, gezien de precaire financiële situatie waarin het gezin verkeerde (zijn moeder was weduwe) nooit een "Delfts" ingenieur geworden). Zitten blijven is ook een maatregel ter bescherming van de klasgenoten in de hogere klas. Zittenblijvers mogen het tempo niet drukken. Zo was het althans toen er nog frontaal les gegeven mocht worden. Veel meningen van de stuurlui aan wal zijn gebaseerd op het tot mislukking gedoemde “passend onderwijs”. Dat geldt ook voor de mening dat zitten blijven ongewenst is. Van deze koppeling moet men zich goed bewust blijven.

Reacties zijn gesloten.