Zo zijn onze manieren

Trek zwakke leraren aan en vraag de minister geld voor na- en bijscholing.

 

In een artikel over het mislukken van het nationaal onderwijsakkoord in Intermediair staat onder andere het volgende:

Volgens de PO-raad liepen de onderhandelingen stuk door de onbuigzaamheid van de minister over het vasthouden aan de nullijn. Die geldt voor het primair onderwijs al vanaf 2009. 'Dat is langer dan voor andere onderwijssectoren, die vanaf 2010 op de nullijn zitten’, aldus woordvoerder Van Gerven.

En even verder:

In het regeerakkoord is 340 miljoen euro gereserveerd voor investeringen in het primair en voortgezet onderwijs, maar dat geld wordt pas vrijgegeven bij een nationaal onderwijsakkoord, zegt Geerligs. Met het gereserveerde geld wil het kabinet de kwaliteit van leraren en schoolleiders verbeteren, zodat leerlingen beter onderwijs krijgen.

‘Onder meer een professioneler personeelsbeleid en betere (bij)scholing. Dat betekent dat de arbeidsvoorwaarden van leraren worden gemoderniseerd. Zo moet de verlofregeling voor oudere docenten, de BAPO, worden afgebouwd.’

De PO-raad pleit dus dat de overheid de nullijn voor leraren loslaat, maar als dat niet gaat gebeuren, dan willen ze wel graag het geld voor “investeringen” in het onderwijs om “de kwaliteit van leraren en schoolleiders te verbeteren”. Dat laatste gebeurt door allerlei cursusjes, zo blijft de kleilaag van belegde boterhammen voorzien, en wordt de grip van de scholen op docenten sterker.

Het gevolg van dit alles is dat de kwaliteit van de nieuwe docenten laag blijft omdat de arbeidsvoorwaarden slecht zijn, maar dat de besturen gemakkelijker personeelsbeleid kunnen vormgeven, dus gemakkelijker docenten kunnen dwingen in hun keurslijf te werken. Dat kan dan ook steeds gemakkelijker, want in plaats van een wellicht wat eigenwijze hoog opgeleide en dure docent heb je dan een gemakkelijk in de pas lopende laag opgeleide docent. De vorming daarvan kan dan gewoon door bestuur en directie geschieden. Men traint de eigen lopendebandmedewerkers. Het beste van twee werelden. En het mooiste is: niemand kan ze iets kwalijk nemen, want de minister houdt vast aan de nullijn. 

2 Reacties

  1. Bovenstaand analyse is

    Bovenstaand analyse is correct en glashelder. maar er blijkt geen enkele politieke partij te bestaan die deze misstand wil uitbuiten. Gaat het de meeste Nederlanders boven de pet? Het redden van de bedrieger Griekenland en te voordelige IJsbanken levert enorme anti-Europese gevoelens op waarvan sommige politieke partijen graag gebruik maken om meer stemmen te winnen. Maar verspilling van onderwijsgeld roept om voor mij onbegrijpelijke reden geen enkele emotie op. Je moet toch mensen voor je partij kunnen winnen met "voor hetzelfde geld beter onderwijs" of "Wij winnen geld uit klei"  of  "Toppen zonder Kleikoppen" en  "door klei scheppen onderwijs peppen" of  "ontkleien is goud waard" of "klei scheppen voor Beter Onderwijs" . Wie weet hoe je partijen zonder een zwart onderwijsverleden zoals de SP en de PVV kunt winnen voor een schoonmaakaktie in het onderwijs?

  2. Let op het woordje

    Let op het woordje 'gemoderniseerd'.

    Na de dikke woorden 'professionalisering' en 'bijscholingscursussen' verwacht je dat men de arbeidsvoorwaarden gaat verbeteren. Maar nee, dan volgt de mededeling dat de arbeidsvoorwaarden 'moderner' gaan worden door b.v. de BAPO af te schaffen.

    Men wil dus kennelijk geen beter onderwijs, maar 'moderner' onderwijs. En zo wordt er dus maar gepraat net hoe uitkomt. Met dat woordje 'modern' kan men zelfs een kaalslag verdedigen. En al dat geleuter gaat over de hoofden van de leerling heen. De belangen van de leerling zijn intussen uit het zicht verdwenen bij al die holpraat…

Reacties zijn gesloten.