Curriculumherziening Avans Hogeschool
Bij de opleiding Werktuigbouwkunde is het laatste jaar het aantal studenten toegenomen. Dit was met name te danken aan het solide onderwijs dat wij verzorgden, volgens de studenten en de recentelijke accreditatie.Helaas moeten wij nu een nieuw curriculum gaan invoeren. Dit is in theorie een leuk curriculum ware het niet dat de docenturen voor een goede begeleiding ontbreken. Een competentiegericht curriculum vereist veel directe begeleiding. Dat terwijl de contacturen terug gaan van ca. 25 naar 13 uur per week!!
Ik heb de contacturen over de laatste 5 jaar eens vergeleken. Wat blijkt als we het aantal contacturen van 5 jaar geleden op 100% zetten dat we vorig jaar op 85% zaten en bij het volledig invoeren van het nieuwe curriculum op ca. 60% gaat uitkomen. Als ik alleen naar vakspecifieke kennis kijk zakt het zelfs onder de 50% in vergelijking met ca. 5 jaar terug. Talen blijven gehandhaafd erbij komen vakken als “zelfverantwoordelijk leren” en “beroepsoriëntatie” , er komen meer mentoruren en zogenaamde “assesments”. Dit alles gaat ten koste van wiskunde, computerpractica, thermodynamica, regeltechniek etc.. Het bedrijfsleven klaagt nu al over de vakspecifieke kennis en vakspecifieke vaardigheden waarmee de studenten de school verlaten. Het nieuwe curriculum zet in op algemene vaardigheden die ook al in het studiehuis aan bod zijn gekomenIk vind het jammer dat iets dat goed draait weer totaal veranderd moet worden. Niemand kan of wil mij uitleggen waarom het concept verandert en er per jaar ca. 8% bezuinigd moet worden.
