Curriculumherziening Avans Hogeschool

Bij de opleiding Werktuigbouwkunde is het laatste jaar het aantal studenten toegenomen. Dit was met name te danken aan het solide onderwijs dat wij verzorgden, volgens de studenten en de recentelijke accreditatie.Helaas moeten wij nu een nieuw curriculum gaan invoeren. Dit is in theorie een leuk curriculum ware het niet dat de docenturen voor een goede begeleiding ontbreken. Een competentiegericht curriculum vereist veel directe begeleiding. Dat terwijl de contacturen terug gaan van ca. 25 naar 13 uur per week!!
Ik heb de contacturen over de laatste 5 jaar eens vergeleken. Wat blijkt als we het aantal contacturen van 5 jaar geleden op 100% zetten dat we vorig jaar op 85% zaten en bij het volledig invoeren van het nieuwe curriculum op ca. 60% gaat uitkomen. Als ik alleen naar vakspecifieke kennis kijk zakt het zelfs onder de 50% in vergelijking met ca. 5 jaar terug. Talen blijven gehandhaafd erbij komen vakken als “zelfverantwoordelijk leren” en “beroepsoriëntatie” , er komen meer mentoruren en zogenaamde “assesments”. Dit alles gaat ten koste van wiskunde, computerpractica, thermodynamica, regeltechniek etc.. Het bedrijfsleven klaagt nu al over de vakspecifieke kennis en vakspecifieke vaardigheden waarmee de studenten de school verlaten. Het nieuwe curriculum zet in op algemene vaardigheden die ook al in het studiehuis aan bod zijn gekomenIk vind het jammer dat iets dat goed draait weer totaal veranderd moet worden. Niemand kan of wil mij uitleggen waarom het concept verandert en er per jaar ca. 8% bezuinigd moet worden.
Wij dienen het nieuwe curriculum als een verbetering aan de huidige en de toekomstige studenten te presenteren. Dat is lastig en dat beginnen we uit te stralen.

G.J. Hallink

3 Reacties

  1. interessant
    Het zou in dit geval zeker interessant zijn de bureaucratiemeter in te vullen. Misschien wel twee keer: een keer voor vijf jaar geleden en een keer voor de huidige situatie.

    • verandering
      Prima die bureaucratiemeter invullen, voor de feiten. MAAR: als jullie als docentencorps met uitstekende vakkennis, relaties met “afnemers”, harde feiten uit studentenenquetes,jarenlange praktijkervaring, bewezen flexibilitet(zie die 85%), enz. enz. enz. nu eens besluiten niet mee te werken, en gewoon je eigen bewezen degelijke programma voort te zetten, wat dan? Overtuig het management van jullie vakbekwaamheid, en huur een tacticus in om te voorkomen, dat het management zich al te dom gaat voelen, want dan lukt je opzet natuurlijk nooit. Sterkte.

  2. Verbazingwekkend
    Ik kan me er absoluut iets bij voorstellen, dat je graag wilt weten wat de rationale is achter een beslissing om iets dat werkt te veranderen. Ik zou als ik jullie cijfers zo zie ook geen reden kunnen bedenken voor een dergelijke keuze tot verandering.

    Wat dat betreft mist jullie management absoluut de juiste inzet en aanpak bij het uitvoeren van de verandering. Maar helaas heeft dat niets met bureaucratie te maken, maar met macht. Het heeft ook te maken met het feit, of management het gevoel heeft, dat jullie willen meedenken of alleen maar willen tegenwerken.

    Ik vraag me dan ook af welke achtergrond jullie management heeft? Want als er één ding is gebleken uit jaren van onderwijsonderzoek, dan is dat wel dat het belangrijkste wat er is in het lesgeven en leren, het percentage direct bezig zijn met de stof.

    Ik zou het management toch eens vragen op basis van welke cijfers of toekomst scenarios ze besloten hebben om tot de huidige veranderingen te komen.

Reacties zijn gesloten.