Google en de Omega-UU-zoekmachine kunnen de dorst niet meer lessen. Hebben jullie toevallig nog interessante artikelen, rapporten, logs, websites met meer informatie over ‘anti-‘ nieuwe leren?
leesvoer het Lustrumboek van de zelfstandige Gymnasia:
STEEDS MINDER LEREN
subtitel: De tragedie van de onderwijshervormingen
ISBN 90 74328 903
Bevat vele essays, vaak geschreven door bekende personen.
DRAAIEN, DRAMMEN … van Leo Prick over 20 jaar onderwijsvernieuwing
Als iedereen deze boeken doorgewerkt zou hebben is er nog maar weinig onduidelijks over om binnen de BLOG’s over te discussieren. Maar dan gaat het er om HOE KOMEN WIJ UIT DE ELLENDE ?
Foute benadering Als je werkelijk iets wilt begrijpen van onderwijs en welke mogelijkheden er zijn om het succesvol te laten zijn (ook ICT), dan moet je niet op zoek naar meningen, maar naar de uitgangspunten van het leren.
Dat is allemaal een beetje te breed om op te googelen, maar via één onderwerp kom je een heel eind: Leren lezen. Hier vind je de leestheorie gratis en wel in het Engels. Hier vind je Nederlands onderzoek waaruit blijkt dat het in het Nederlands toch een beetje anders werkt. Hier vind je klinisch onderzoek naar de beste remedie bij zwakke lezers en opnieuw de bevinding dat het leren lezen misschien toch een beetje anders werkt dan aangenomen.
De crux van de theorie blijft staan overigens. Leren lezen werkt systematisch via het herkennen van klanken en klankdelen in woorden al is de volgorde niet zo rigide als soms wel wordt verondersteld.
missing links Miriam, je bent vergeten sommige van de links van een url te voorzien.
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2024|WordPress thema door MH Themes
rapport van HBO-raad en RWI – 18 mei 2006
Een rapport van de HBO-raad en de Raad voor Werk en Inkomen , dat nadrukkelijk om o.a. meer kennis vraagt.
leesvoer
het Lustrumboek van de zelfstandige Gymnasia:
STEEDS MINDER LEREN
subtitel: De tragedie van de onderwijshervormingen
ISBN 90 74328 903
Bevat vele essays, vaak geschreven door bekende personen.
DRAAIEN, DRAMMEN … van Leo Prick over 20 jaar onderwijsvernieuwing
Als iedereen deze boeken doorgewerkt zou hebben is er nog maar weinig onduidelijks over om binnen de BLOG’s over te discussieren. Maar dan gaat het er om HOE KOMEN WIJ UIT DE ELLENDE ?
Foute benadering
Als je werkelijk iets wilt begrijpen van onderwijs en welke mogelijkheden er zijn om het succesvol te laten zijn (ook ICT), dan moet je niet op zoek naar meningen, maar naar de uitgangspunten van het leren.
Dat is allemaal een beetje te breed om op te googelen, maar via één onderwerp kom je een heel eind: Leren lezen.
Hier vind je de leestheorie gratis en wel in het Engels.
Hier vind je Nederlands onderzoek waaruit blijkt dat het in het Nederlands toch een beetje anders werkt.
Hier vind je klinisch onderzoek naar de beste remedie bij zwakke lezers en opnieuw de bevinding dat het leren lezen misschien toch een beetje anders werkt dan aangenomen.
De crux van de theorie blijft staan overigens. Leren lezen werkt systematisch via het herkennen van klanken en klankdelen in woorden al is de volgorde niet zo rigide als soms wel wordt verondersteld.
missing links
Miriam, je bent vergeten sommige van de links van een url te voorzien.