Perpetuum gestopt

stop-_450x200_95477_640.jpg

Vandaag Tweette directeur Gertjan Kleinpaste van de voormalige iPadschool Perpetuum in Breda dat de school gestopt is, 'de sleutel omgedraaid, Perpetuum Primair Onderwijs dicht'. Verslagen door het vliegend spaghettimonster, laat hij optekenen op de website "het kind".

We schreven eerder over deze school op onze website ( hier, hier en hier).

Op de website van Omroep Brabant reageert een zeer boze direct betrokkenen onder de naam: DeLeugenRegeert (ouder?) op de gang van zaken bij Perpetuum. 

Wat ook precies waar is, het is duidelijk dat er op deze school grote conflicten waren en dat de sluiting nu wel ineens heel plotseling is. BON vindt het onbegrijpelijk dat het mogelijk is om een erkende school te stichten op basis van evident zeer matige voorbereiding. Het gaat tenslotte om kinderen die hieraan worden blootgesteld. Natuurlijk zijn ook de ouders die meenden dat ze hun kinderen aan dergelijke experimenten moesten blootstellen verantwoordelijk.

Hieronder dat betoog:

Ach Gertjan Kleinpaste, is het nou niet genoeg met die leugens van je?

Je bent door de mand gevallen! Oke, het negatieve inspectierapport weet je misschien te ontlopen door te besluiten de deuren te sluiten nadat de inspectie geweest is, maar mensen weten nu echt wel met wie ze te maken hebben hoor.

Als we al jouw verhaaltjes bij elkaar zoeken, kunnen we alleen maar concluderen dat je een ziekelijk leugenaar bent en snel hulp nodig hebt. In ieder geval NOOIT meer met kinderen moet werken en dat zal ook niet meer gebeuren.

 

Nee, de school sluit niet 5 mei. De school sluit morgen! Op een school waar geen reguliere vakanties gehouden worden een wereld van verschil. Ouders moeten hals over kop iets regelen om hun kinderen thuis op te kunnen vangen op een tijdstip dat ze eigenlijk op school zouden zitten.

 

Nee, er is GEEN SCHOOL gevonden voor bijna alle leerlingen. Terwijl jullie je tijdens de paasdagen al netjes voorbereid hebben, privé Twitter aangepast, jezelf zoveel mogelijk veilig hebben gesteld, hebben jullie pas gisteren aan de ouders verteld dat de kinderen over 2 dagen niet meer welkom zijn. En zie dan maar eens een andere school te vinden met de meivakantie voor de deur.

De enige actie die er van jullie uit komt, is dat mevrouw Paula Camijn vanavond een gesprek heeft bij een andere school, met waarschijnlijk weer een of ander wereldverbeterend plan, waar mevrouw Paula Camijn en/of mijnheer Gertjan Kleinpaste het middelpunt van zullen zijn. Maar zeg nou eerlijk: Denk je nou echt dat deze school of welke school dan ook, nog interesse heeft om kinderen aan jullie toe te vertrouwen?

 

Want waar de media jullie tot nu toe nog mild behandeld hebben, zou de inspectie misschien wel wat strenger omgegaan zijn met klachten zoals ‘kinderen die opgesloten werden in stilteruimtes’ ‘kinderen die meegetrokken werden aan hun arm’ ‘kinderen die bij hun nekvel gepakt worden’. Volgens de wet is dit kindermishandeling. Hopelijk stopt het verantwoordelijkheidsgevoel van de betreffende inspecteur niet bij de gesloten deuren van de school, maar zal hij er ook voor zorgen dat jullie er niet mee weg komen om dit verhaal te herhalen op een andere lokatie.

En ook in Italie, mijnheer de wereldburger, zullen ze hier snel genoeg van krijgen. Om alle ellende te voorkomen die de kinderen in Breda hebben moeten doorstaan, zullen we ze maar even op de hoogte brengen voordat je daar je gang kunt gaan.

 

Ja, de leerlingen hebben WEL een achterstand opgelopen. Van…ongeveer….om en nabij….zo ruw genomen….8 MAANDEN! De tijd dat ze op Perpetuum hebben gezeten hebben ze NIETS geleerd. De kinderen zijn bij vrijwilligers (ouders!) achtergelaten, terwijl mijnheer Gertjan Kleinpaste en later ook mevrouw Paula Camijn het in hun kantoortjes druk hadden met de media-aandacht en CV building. Pas vorige maand hebben jullie een programma aangeschaft waarmee geleerd kon worden!!! En dan ook alleen nog maar voor de tussenbouw. De rest van de kinderen kon gaan zitten ‘leren’ in de stilteruimtes waar ze door de agressieve spelletjes allerlei agressief gedrag naar elkaar begonnen te vertonen.

 

Ja, er is potentie voor de vorm van onderwijs die jullie beloven. Maurice de Hond heeft op enkele scholen hele goede resultaten. Als jij ook maar 1% van je beloftes nagekomen was, had je er ook een mooie school van kunnen maken. Je kreeg alle hulp van alle kanten. Maar jij vond (1,5 week geleden zelfs nog!) dat je geen probleem had, dat je het super deed en dus geen hulp nodig had. Jongen, je leeft echt in een waanwereld!

 

Nee, sponsors trokken zich niet terug! Er WAREN namelijk helemaal geen sponsors (op een paar kleine sponsors na). Al die verhalen over beschikbare geldstromen die je de afgelopen 8 maanden opgehouden hebt, mijnheer Kleinpaste, het lijkt wel een komedie. Er zijn amper rekeningen betaald, de leerkrachten niet, de huur niet, de elektriciteit niet. En ondertussen heel je privé twitter volschrijven met hoe slecht Essent wel niet is! Heb jij laatst trouwens niet verkondigd, dat JIJ een sponsor bent van de school. Waarmee je eigenlijk bedoelde dat al het geld wat de school verdiende, met de media-aandacht/bezoekers en lezingen, je voor de helft in je eigen zak steekt?

 

 

En NEE de school sluit niet voornamelijk door geldgebrek. Afgelopen donderdag is de inspectie op bezoek geweest. Zij waren alles behalve blij en tevreden. Diezelfde dag is besloten om de school op te doeken en zijn de voorbereidingen hiervoor begonnen. Mijnheer Gertjan Kleinpaste en mevrouw Paula Camijn kunnen geen negatief inspectierapport gebruiken met hun mondiale doorstartplannen…..en de kinderen…..die kunnen het andermaal maar gewoon bekijken!

Kleinpaste reageert

Bedankt voor uw reactie. Inhoudelijk stemt het helaas niet overeen met de de manier waarop Perpetuum wel degelijk haar zorgplicht invult. Anders dan u reageer ik nooit anoniem en sta ik voor de keuzes die er gemaakt zijn.

Waarop de boze betrokkene verder gaat met: 

DeLeugenOntmaskerd • één dag geleden

O pardon, mijnheer Kleinpaste, wat van mijn inhoud stemt niet overeen met de WAARHEID? Dus dan bedoel ik uiteraard niet met uw onuitgewerkte plannen, of met alle leugens die u naar buiten communiceert. Als u even wilt melden wat niet klopt, kan ik in de stapel BEWIJZEN die voorhanden is gaan kijken of ik misschien een vergissing gemaakt heb.

 

Heeft u voor de (hoeveel waren het er ook alweer 13? 8? duizenden?) leerlingen al een vervangende school gevonden? Naar wat u de leerlingen zelf verteld heeft, gaat de school namelijk gewoon door, alleen in een ander gebouw. Jammer, dat u de leerlingen op de laatste twee dagen dat u heeft, nog steeds met uw leugens bestookt. Heeft u dan echt niet door dat die leerlingen ook GEVOEL hebben?

Blijkbaar gaat het u alleen om uw eigen gevoelens, zoals ook bleek uit de mail die u naar ouders gestuurd heeft, waarin u klaagt dat ze U niet getroost hebben, toen ZIJ ontevreden waren hoe u met hun kinderen om ging.

 

Maarre….suggereert u nou het een en ander te kunnen concluderen door mijn anoniemiteit?

Misschien moet ik u eens uitleggen wat mijn reden is om anoniem te reageren.

Ik heb namelijk de volgende ervaringen:

1 ouder confronteerde u met uw leugens en gedrag en vervolgens verwijderde u haar beide zoons van school en deed u een AMK melding.

1 ouder confronteerde u met uw leugens en gedrag en vervolgens belde u de nieuwe school waar haar dochter inmiddels zat, om haar dochter zwart te maken bij de directie.

1 ouder confronteerde u met uw leugens en gedrag en vervolgens weigerde u haar zoon uit te schrijven van de school, voordat u de naam van de nieuwe school wist, zodat u het bovenstaande geintje zou kunnen herhalen. Ook toen de LPA en inspectie u vertelden dat deze jongen uitgeschreven moest worden, heeft u ze gewoon voorgelogen dat alles volgens afspraak gegaan is.

1 leerkracht die kritisch vertrok heeft u met naam en toenaam in de media zwart gemaakt.

En dan ben ik er vast een heel aantal vergeten, maar….genoeg redenen om anoniem te reageren.

 

O wacht, ik heb hem gevonden.

Ik zei Italië, maar dat blijkt niet zo te zijn. Daar heeft u alleen uw leugens lopen verkondingen, waar u sponsors voor zocht toen u de leerkrachten nog geen cent betaald had.

Het blijkt Duitsland te zijn, waar u heen wilt vluchten.

U heeft natuurlijk goed Duits leren spreken toen u in Almelo woonde. Jammer dat u daar ook al door de mand gevallen bent.

www.almeloosweekblad.nl

Zal ik deze tekst even in het Duits vertalen dan, dat ze er daar makkelijk op kunnen googlen? Want buiten een hoop lucht op internet heeft u niet zo heel veel toegevoegd aan welke verbetering dan ook in onderwijsland, toch?

En nog een foutje wat ik zag, sorry.

De klacht bij de inspectie was niet ‘kinderen die meegetrokken werden aan hun arm’ maar ‘kinderen die meegesleurd werden aan hun arm’. Ik hoef natuurlijk de situatie niet rooskleuriger voor te doen dan dat ie is. Dat is uw taak.

Maarre…bedoelde u deze keuzes, waar u achter blijft staan?

 

Maar hoe je het ook went of keert. Ik moet u nu gelijk geven. Ik moet u feliciteren.

Ik heb namelijk vernomen dat Paula Camijn gisteren een sponsor gevonden heeft die bereid is 100.000 euro te doneren, als u snel doorstart. Grandioos Paula, wat een timing. Nu kan de school gewoon open blijven! In ieder geval tot het inspectierapport binnen is.

 

Of….zal mevrouw Paula Camijn het ook niet zo nauw nemen met de WAARHEID…..?

en even later 

7 Reacties

  1. Nee maar hoe is het mogelijk,

    Nee maar hoe is het mogelijk, met zo'n fatastische directie:

     

    Directeuren Paula Camijn (bedrijfsvoering) en Gertjan Kleinpaste (visie en marketing) 

     

    Die zich achter hun naam lieten voorzien van drie nog net aan Nederlandse woorden, die NIETS met onderwijs te maken hebben. Wie had ooit gedacht dat het dan toch nog zo zou aflopen. 

    De enthousiaste directie kortgeleden:

     

    Er worden grote sprongen gemaakt, dingen worden geconcretiseerd en beleid wordt uitgezet. Er komt structuur. Wat er voorheen niet goed ging, heeft te maken met het pionieren. Met het opzetten van een nieuwe school zijn er altijd hobbels te nemen." 

     

    Vraag me dan altijd weer af waar ze na deze klus weer verder gaan met hobbelen… Hopelijk niet ergens anders binnen het onderwijs. 

  2. Perpetuum gestopt.  

    Perpetuum gestopt.  

    a) Werd tijd ook.

    b) Kan toch niet??

    (Maar ze doen het allemaal)

     

  3. Bij het bericht over het

    Bij het bericht over het échec van de school Perpetuum die beter éphemère genoemd had kunnen worden overheerst bij mij het feest van de herkenning het gevoel dat ergens aan kwakzalverij een einde is gemaakt. Ik heb hier op de website al jaren lang gepropageerd dat BON het beste een godsdienst zou kunnen stichten om het oprichten van BONscholen mogelijk te maken. Niemand heeft daarop gereageerd en nu vind ik eindelijk iemand die er net zo over denkt als ik. Ook het zinsdeelouders de ruimte te geven zelf te bepalen hoe zij de wettelijk verplichte onderwijstijd over het schooljaar verdelen  roept bij mij resonantie op. En tegen het tekstdeel  Evident blijft dat het reguliere onderwijssysteem vastloopt. Teveel leerkrachten klagen over hun erg hoge werkdruk. De klassengrootte neemt onrustbarend toe en ‘passend onderwijs’ komt maar moeilijk van de grond en heeft feitelijk alleen tot extra bureaucratie geleid en tot een forse hoeveelheid geld die opgaat in overleg, het aanleggen van een nieuwe laag (van samenwerkingsverbanden) die weinig toevoegt aan onderwijsbestel en feitelijk overheidsgeld louter naar evenredigheid van leerlingaantallen verdeeld over scholen. Dat kan slimmer en goedkoper kan ik weinig bezwaren inbrengen. Gert-Jan Kleinpaste maakt bezwaar tegende zeef die de procedure voor opname in het scholenplan vormt. Daar heeft BON nooit tegen gehamerd. Tegen. Ik gun ieder kind namelijk het onderwijs dat echt bij hem of haar past. Ik gun ieder kind onderwijs dat inspeelt op leerbehoefte en talenten valt, zonder dat deze uitspraak toegelicht wordt, weinig bezwaar te maken. Maar een kind weet nog niet welke kennis nodig is en wat interessant kan worden als je de eerste stappen gezet hebt. Altijd maar inspelen op de leerbehoefte kan gemakkelijk tot stilstand of eenzijdigheid in ontwikkeling leiden.  Zelfstandig leren gaat niet bij elke leerling heel efficiënt, één op één leren (leerling-docent) is onbetaalbaar en zo kom je weer bij het ouderwetse klassikale leren terecht. Het is in elk geval het enige leren en masse dat zich over vele jaren bewährt heeft en bij vrijwel alle andere leermethoden die voor meer dan aanvullend kandidaat gesteld zijn lijkt opsluiting in een huis van bewaring ons het beste voor ellende te bewaren.

  4. En Paula schildert nog wel zo

    En Paula schildert nog wel zo leuk. Vreemd dat de "bedrijfsvoering" dan niet lukt.

  5. De onderwijsinspectie maakt

    De onderwijsinspectie maakt deel uit van een onderwijssysteem waarin van alles mis is. Dan denk je bij kritiek door de onderwijsinspectie de pot verwijt de ketel dat …… . Ik zou de inspectie, afkomstig uit een wereld waarvan we ons willen distancieren er bij voorkeur buiten houden. Maar de kritiek op Kleinpaste's school is zo overstelpend dat zij mij ook wel overtuigt zonder de handel en wandel van de inspectie overtuigt.

  6. Of de Hond zoveel succes

    Of de Hond zoveel succes heeft met zijn Steve Jobsscholen valt overigens nog te bezien. Pas over een tijdje weten we wat het betekent dat kinderen voornamelijk voor inhoudelijke lessen aan hun apparaat verknoopt zitten, wat het betekent dat ze alleen nog maar in blokletters leren schrijven. Maar de Hond weet de media te bespelen, dus de waarheid daarover zal maar langzaam doorsijpelen.

  7. En als je project dreigt te

    En als je project dreigt te mislukken schrijf je gewoon een enquete uit met suggestieve vragen zodat het gewenste antwoord eruit rolt…..

Reacties zijn gesloten.