Gertjan Kleinpaste wil een nieuwe school beginnen

 

Dit meldt Gertjan, ondernemer, lid van Groenlinks, op Linkedin:

"Gezocht: ouders in Breda die hun kinderen naar de Steve Jobs School willen laten gaan voor onderwijs dat hen echt voorbereid op de wereld straks.

Wij willen in augustus 2013 een school (inclusief opvang en buitenschoolse activiteiten) starten die iedere werkdag in het jaar van 07.30 tot 18.30 uur open is. We hanteren het schoolmodel van "o4nt" en bieden onderwijs dat goed gemonitord wordt door onszelf, de onderwijsinspectie en de landelijke initiatiefgroep."

Ik heb als reactie gegeven:
"Hopelijk leren de kinderen daar wel voorbereidt met een t te schrijven. 
Maar wat prachtig, een nieuwe school met iPads, dat moet toch wel fantastisch onderwijs opleveren! 
Maar laat die ouders zich wel goed voorbereiden. Het zou zo maar kunnen dat het concept niet deugt en de ouders er achter komen dat er veel gerepareerd moet worden. Als het te laat is."

en, nadat ik het Parool had opgengeslagen:

 Laat ik even Remco Pijpers citeren. In het Parool van vandaag wordt deze directeur van de stichting "Mijn Kind Online" en auteur van onder andere het boek "Sociale media op de basisschool" geïnterviewd. Op de vraag of onderwijs op de iPad een positieve ontwikkeling is, zegt hij – en ik citeer hem met instemming: 
"Weet je wat het is is. Uiteindelijk gaat het gewoon om de leraar. Leerlingen worden soms ook gek van al die apparaten. Ze willen een goede leraar. Het is fantastisch als hij in zijn lessen goed kan werken met digitale middelen, maar het is niet waar het om draait. Dat is namelijk het verhaal dat hij te vertellen heeft". 
(Overigens op de vraag of docenten achterlopen, zegt in het dubbelinterview, Marina van der Wal van "Mamma weet alles", een landelijk netwerk voor ouders van pubers:"Ik denk eerder dat er sprake is van een kenniskloof bij leerlingen onderling").

12 Reacties

  1. Ouders in Breda zijn maar

    Ouders in Breda zijn maar geluksvogels. Ze kunnen straks kiezen uit wel drie vernieuwende scholen. Daar hebben we de Nieuwste School die al lang niet meer de nieuwste is. Die werd in het Volkskrantonderzoek van Dronkers als tot de slechtste scholen van het land afgeserveerd. Vervolgens het Orion Lyceum dat merkwaardig genoeg niet terug te vinden in dat onderzoek, maar waarvan we inmiddels weten die zeer negatief beoordeelt. En dan krijgen we van de zomer de volgende. De turfschepen varen af en aan daar.
    Ze mogen de plaatselijke afdeling van de Inspectie wel een flinke uitbreiding geven in Breda. De turfschepen varen af en aan in die plaats.

    Maar waarom heeft juist die stad zo'n uitzonderlijk grote innovatiedichtheid? Dronkers merkte op dat de Brabantse (en Limburgse) scholen het beste scoren in het land omdat daar eigengereide schoolbesturen zouden zitten die niet met alle modes uit Den Haag meegingen. Zijn nu alle zwevende ouders in die provincies die hun neus gestoten hebben op die "conservatieve" schoolculturen neergestreken in Breda en omgeving? Welke vibraties gaan daar rond? En merk je dat ook aan het taalgebruik in dat gebied. Zinnen als "ik heb iets van…" of "maar er moet toch iets zijn dat boven ons uitstijgt" of "er is een diepgaand lichaam met veel meervoudige intelligenties" of "naast realistisch rekenen moet je ook onrealistisch onderwijs moeten krijgen" zou je daar veelvuldig moeten horen. Tijd om daar eens onderzoeksjournalistiek over te bedrijven.

  2. Weer te weinig opgelet. Er

    Weer te weinig opgelet. Er varen nu wel erg veel turfschepen in dit berichtje.
    En weggevallen is een stuk zin dat als volgt moet luiden: "Vervolgens het Orion Lyceum dat merkwaardig genoeg niet terug te vinden is in dat onderzoek, maar waarvan we inmiddels weten dat de inspecite dat zeer negatief beoordeelt"

  3. Is de inpsectie nu plots het

    Is de inpsectie nu plots het voorbeeld van een instantie aan wiens oordeel grote waarde moet worden gehecht, of is het een overheidsorgaan dat blijkt geeft van de ultieme vorm van negatieve overheidsbemoeienis waarin elk initiatief smoort?
    Laat die turfschepen maar mooi varen. Het enige waar de overheid voor zou moeten zorgen is voor een instrument (een landelijke toets) waaraan elke (!) leerling op gezette tijden moet deelnemen, zodat er eindelijk een onafhankelijke vergelijking tussen scholen mogelijk wordt, en daarnaast een duidelijk omschreven curriculum.
    Het is dan wel nodig dat de toets ook schoolonafhankelijk wordt afgenomen. Dan pas kan er sprake zijn van een vergelijking van scholen op eigen prestaties, zonder dat de overheid zich verder bemoeit met de wijze waarop het onderwijs gestalte wordt gegeven. 
    Van mij mogen ze daar in Breda een SteveJobs-school oprichten, en in Groningen een BillGates-school. Laat scholen eindelijk weer eens zelf nadenken en invullen. Overheidsbemoeienis levert meestal ellende op: Fyra-treinen die  niet rijden, een Betwuwelijn die amper rijdt en wegen die vol staan met vrachtverkeer, jeugdzorg die niet zorgt, politie waarvoor nog niet eens een fatsoenlijk informatiesysteem kan worden gebouwd en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.

    Als je naar onderwijs kijkt: we zijn het er hier op dit forum over eens dat ook de kwaliteit van onderwijs er de laatste dertig jaar flink van te lijden heeft gehad. Wel: de onderwijsinspectie heeft er al die tijd op toegezien; geweldig! Als er dus één controlerend orgaan genoemd kan worden dat z'n werk bijster slecht heeft gedaan, is dat de inspectie toch? Dus kom er niet mee aan dat een negatief oordeel van de inspectie hetzelfde is als een waardevol oordeel.

  4. In dit geval is de inspectie

    In dit geval is de inspectie relevant, omdat die laat zien dat de school sjoemelt met haar eindexamenresultaten.
    De discussie over de rol van de overheid kan op verschillende niveaus gevoerd worden met verschillende argumenten. Vandaag nog in Trouw een onthutsend rapport over de onbetaalbare treinen in Groot-Brittannie waar de spoorwegen zijn uitbesteed aan private ondernemingen. 
    Keer op keer zien we in Nederland waar het toe leidt als je scholen hun gang laat gaan. Juist de afstand die de overheid heeft gecreeerd met haar lump sump, ondermijnt nu al jarenlang het onderwijs in mbo-scholen. En overal in het onderwijs worden private commerciële bureautjes ingeschakeld door losgezongen schoolbestuurders die vakbekwame leraren komen vertellen hoe ze het moeten doen.
    We zullen terug moeten naar een overheid die de kwaliteit bijhoudt en dan niet pedagogisch-didactisch, dat is aan de leraren, maar inderdaad respresentatief via de resultaten die behaald worden. En ook weer niet zo vaak en zo voorspelbaar dat de gegevens niet meer begtrouwbaar zijn.

  5. Dat wordt een leuke school.

    Dat wordt een leuke school. Want als reactie op de Steve Jobs-school-initiator in Breda (ondernemer, GroenLinkslid) schrijft Ab  (Independent Education Management Professional Almere-Stad en omgeving, Nederland):

     

    Ab Visser • Gertjan 
    Goed idee! Goede school anno 2013 heeft o.a nodig: 
    1) Levenvaardigheden en persoonlijk leiderschap als in the Leader in Me ( 7 habits Covey)
    2) Nieuwe media en media wijsheid ( Ipads en meer) 
    3) Ouder betrokkenheid 3.0 ( als in leader for Life en CPS) 
    4) flexibele openingstijden. 
    Wil je meer weten? Ik kan je denk ik bij alle 4 doorverwijzen naar de juiste persoon. 
    Succes

  6. Ik wens Gert maar vooral de

    Ik wens Gert maar vooral de kinderen en hun ouders van die SJ school alle wijsheid (no pun intended…)

    Enige tijd geleden stelde ik op het BON forum al eens de vraag hoe moeilijk het is om een school op te starten. Aldaar werd mijn vraag afgedaan met een aantal problemen, maar blijkbaar heeft Gert-Jan er toch een oplossing voor klaar liggen.

    Mijn wilde droom, nog steeds, is om in de Randstad een praktische school te starten, waarbij pedagogische en didactische beslissingen door de (vak) docenten worden genomen, terwijls 'de directie' in feite een stafbureau is (zoals onder meer in het leger een speciale staf-stafverzorgings eenheid bestaat) ter ondersteuning van het lesgevende kader. Dit geheel wordt niet onder een groot bestuursorgaan geplaatst. Rechtshalve zou bijvoorbeeld de wettige vertegenwoordiger van elke leerling automatisch lid worden van een vereniging, waarbij uit deze geleding een bestuur wordt aangewezen. Dit systeem komt voor bij veel algemeenbijzonder (basis) scholen.

    En wat levert mijn praktische school? Jongens en meiden die met hun poten in de klei staan, die bewust voor hun vak hebben gekozen en trots op hun opleiding zijn. Waarvoor bedrijven enthousiast zijn en stageplekken blijken te hebben. En om dat te bereiken staan de docenten stuk voor stuk voor de klas en delen hun plezier in hun vak met de leerlingen. Of naast de leerling, om te laten zien dat er alleen uitdagingen zijn.

    Maar, zoals u kunt lezen, er staat in mijn droom geen een maal een vernieuwende term, wordt Covey er niet aan zijn haren bij gesleept (wat dat betreft ben ik eerder een voorstander van 'Winnie the Pooh on management', en mocht dat te soft zijn 'the art of war' van Sun Tzu) en zal het mij bonen zijn of de rekendocent een ipad, een digitaal schoolbord of een rekenlineaal hanteert. Kan of mag ik dan concluderen dat mijn droom nooit meer dan dat zal blijven; een droom?

  7. maar tussen droom en daad

    maar tussen droom en daad

    staan wetten in de weg

    en praktische bezwaren

    en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren

    en die des avond komt

    wanneer men slapen gaat.

     

     

  8. Tja…

    Tja…

    'If we shadows have offended, think but this, and all is mended,

    that you have but slumber'd here,

    While these visions did appear..'

     

    Wetten en praktische bezwaren? Die gelden dan ook voor Gertjan?

  9. Tuurlijk, wat dacht je? Dat

    Tuurlijk, wat dacht je? Dat Gert-Jan wel politiek ijzer kan breken met de handen.

Reacties zijn gesloten.