Word Specialist 21e eeuws leren

Het is zo moeilijk om zoiets met droge ogen te lezen: in oktober 2014 start een post hbo opleiding "Specialist 21e eeuws leren" bij O21NU. Alle buzzwords zijn weer aanwezig:

Opbrengst

  • Je bent in staat een visie op aspecten van 21e eeuws leren te formuleren en de toepassing daarvan in de school en in de groep te initiëren  en te coördineren.
  • Je bent  in een inspirator en vraagbaak  voor kinderen en collega’s, mede doordat je je onderwijs op een 21e eeuwse manier vorm geeft.
  • Je  weet leerkrachten op professionele wijze te begeleiden en te ondersteunen bij het uitvoeren van eigentijds onderwijs in de klas, waaronder toepassingen van digitale leermiddelen.
  • Je bent in staat om het werken aan belangrijke competenties vorm te geven, zoals het samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid, communiceren, kritisch denken, onderzoekend leren en oplossingsgericht vermogen.

De zeven "thema's" waar de opleiding mee werkt klinken ook alweer zo vertrouwd:

  1. Visies op 21e eeuws leren
  2. Het leren van kinderen in de 21e Eeuw (kritisch denken: filosoferen, ontwerpend leren)
  3. Het leren van de groep in de 21e Eeuw (samenwerkend leren, differentiëren: ondersteuningsprofiel & leerarrangementen)
  4. Het leren van teams in de 21e Eeuw (schoolvisie en beleid, strategie van verandering)
  5. De leerkracht als inspirator van kinderen en collega’s (professionele identiteit, communiceren)
  6. De leerkracht in de praktijk (creativiteit, probleemoplossend vermogen)
  7. Meesterschap 21e eeuws leren (planmatig werken, kennis delen en inspireren)

En wat kost dat dan (let op de bijzondere schrijfwijze van BTW)?

Kosten

€ 2.352,– (inclusief lunches,  administratie- en materiaalkosten, diploma en inschrijving in het Abituriëntenregister). Deze opleiding is  vrijgesteld van BWT.

De omschrijving op de website vermeldt het niet, dus het blijft interessant om te weten op welke wetenschappelijk verantwoorde uitgangspunten O21NU het opleidingsprogramma heeft gebaseerd. Of is het gewoon weer een De Hondje?

12 Reacties

  1. Mijn grootmoeder had bij

    Mijn grootmoeder had bij zulke plannen een goed advies: Timmer een vogelkooi. Dat is veel goedkoper en je kunt ze toch mooi zien vliegen. Een inspirerende volière dus met eigentijdse identiteit en een uitstraling die past in de 21e eeuw.

  2. je moet een paar honderd
    je moet een paar honderd miljoen toch ergens slijten??? Begrijp dat nou.

    Mooie uitdrukking trouwens, die vogelkooi. Lekker nuchter.

  3. Het is een fabriek. Want ze

    Het is een fabriek. Want ze verkopen "produkten". Ik dacht dat juist de eminente sir Ken Robinson, hun grote voorbeeld natuurlijk, vernietigende opmerkingen maakte over het onderwijs als industrie. Maar die bedoelde wat anders. 

    Overigens de vogelkooi van O2875 of O4whoever of wat dan ook is steeds virtueel. Ze zien ze wel vliegen maar niet in het echt.

  4. Toch krijg ik de indruk dat

    Toch krijg ik de indruk dat deze "opleiding" vooral achter trends wil aanhollen en de realiteit uit het oog verloren heeft. Want deze humbug kan toch niet waar zijn.

  5. Hoor ik daar ergens een kassa

    Hoor ik daar ergens een kassa rinkelen?

     

    Platform L21, Leren in de 21e eeuw

    "Wij delen graag onze kennis met u. Op deze pagina vindt u relevante onderzoeken rond het thema 'Leren in de 21e eeuw'. (o.m. Kennisnet met Joke Voogt).

     

    De grote partners en sponsors heb ik (nog) niet gevonden. 'Always follow the money'. Subsidie? Na drie dagen heb je een certificaat (via).

     

    Zie ook:

    Frank van den Oetelaar, 'Whitepaper 21st century skills in het onderwijs', augustus 2012, ook via '21st century skills' (Frank van den Oetelaar – PA en PO; van 'Digitaal Oisterwijk' naar Oetelaar Consultancy; APS IT-diensten en '21st century skills'.nl – deze sitenaam was blijkbaar nog vrij; sponsors? – en Henk Lamers – UBUNTU Learning; daarvoor o.m. CPS en OCW)

     

    Tweet van partner bij '21st century skills.nl' Henk Lamers op 1 februari 2012: "Deelnemers voor IEF 2012 bij elkaar in het kantoor van Microsoft." Microsoft ('Microsoft in Education Global Forum') is partner bij Innovative Education Forum (in ieder geval in 2011). Er zijn prijzen te winnen voor 'innovatie' (lees: ICT) in het klaslokaal. 'Celebration of the Microsoft Innovative Schools program' (inclusief '21st century learning'). Microsoft Partners in Learning.

     

    Daar is-ie weer: de 'paradigmashift' (klinkt interessant voor óf 'paradigm shift' óf 'paradigmawisseling') op het Twitteraccount van Van den Oetelaar (naast het 'kantelen' van het onderwijs in Tilburg op 10 april 2014). Ik ervaar een actieve Beun de Haas op het terrein van onderzoek. Trouwens: staat het woord 'onderzoek' voor de inspanning of het resultaat? In de harde wetenschappen wordt doorgaans aan het doen van onderzoek een opdracht tot een resultaatsverplichting verbonden. Met de begripsdevaluatie kan het woord 'white paper' overigens ook goed meekomen. Hoewel, Microsoft, B2B, marketing… Helemaal niet gek! 😉

     

    Op de website van Van den Oetelaar spreekt hij over zijn 'werkzaamheden, projecten, producten en diensten'. Kassa. Citaten van Plato, Malcolm X, Margaret Mead, en Aristoteles. Nou nou, een echte intellectueel. Als we 'Google' niet hadden, waren er niet zoveel (toegeschreven) citaten in omloop geweest. Of heeft Microsoft een handje geholpen? 😉

     

    "Vanaf deze zomer definitief de knoop doorgehakt. Aan de slag met onderwijsinstellingen die op zoek willen naar de aansluiting met maatschappelijke ontwikkelingen in de kennissamenleving. De focus komt daarbij te liggen op 'Leren in de 21e eeuw' en de rol van '21st century skills' in het onderwijs. Vertrekkend vanuit wetenschappelijke inzichten in leren, talenten en interesses van leerlingen."

     

  6. Voorgaand overzicht is tot

    Voorgaand overzicht is tot stand gekomen nadat ik gezien heb dat het Platform L21 een initiatief is van O21.nu (organisator van bovenvermelde opleiding 'Word specialist 21e eeuws leren'). Platform L21 staat tevens vermeld bij 'downloads' onder 'blogs' van O21.nu. Op Platform L21 staat bij 'Publicaties' de 'Whitepaper 21st skills in het onderwijs', dat in augustus 2012 geschreven is door voornoemde Frank van den Oetelaar van '21stcenturyskills.nl'.

     

    Bij 'onderzoek' op Platform L21 staat vermeld:

    "L21 werkt samen met een aantal wetenschappelijke instituten waaronder de Radboud Universiteit Nijmegen. Deze samenwerking is gebaseerd op het uitvoeren van praktijkonderzoek in de scholen die door onze adviseurs worden begeleid. U vindt hier binnenkort meer informatie over de inhoud van deze samenwerking."

     

    Vanuit de 'conclusie' ICT in het klaslokaal wordt derhalve het wetenschappelijk onderzoek aan de RU (voorheen: KUN) – gaat het om ITS, sociaal-wetenschappelijk onderzoek, beleidsadvies, bedrijfsonderzoek en kennisoverdracht, of OOM, Onderwijs, Onderzoek en Maatschappelijke dienstverlening? – uitgevoerd om te kijken of dat onderwijs daadwerkelijk werkt. Waar hebben we dit eerder gezien? 😉

     

    Waartoe dient een universiteit? Waartoe dient wetenschappelijk onderzoek? Wie financiert het? Leve de kenniseconomie! 🙂

  7. Ik ben benieuwd hoe 21e eeuws

    Ik ben benieuwd hoe 21e eeuws de didactiek van die opleiding zélf eigenlijk is. Ik ga er vanuit aan dat je thuis inlogt op een ELO, dat je al chattend kennis construerend met je studiegenoten filmpjes bekijkt à la geflipte classroom, dat je zelf een leerplan opstelt en op het internet op zoek gaat naar kennis, dat je reflectieverslagen gaat schrijven en noem maar op. Want ergens heengaan, samen luisteren naar een docent die meer weet dan jij, aantekeningen maken en mondeling direct vragen stellen en antwoord krijgen, dat is ouwe koek.

  8. @Em70 – klopt: er is een ELO,

    @Em70 – klopt: er is een ELO, Social Media komen voorbij, leerteams enzovoorts. Citaat:

    Het betreft een hybride opleiding. Dat wil zeggen dat de opleiding deels in een elektronische leeromgeving (online) plaatsvindt en deels op locatie. Voorafgaand aan de opleiding is er een startdag. Er vindt een lesdag per maand op de Marnix Academie plaats en er wordt gebruik gemaakt van een elektronische leeromgeving, waarin het materiaal wordt aangeboden en waarbij gebruik gemaakt kan worden van diverse Social Media. Daarnaast zijn er contactmomenten op de hogeschool voor het werken in leerteams. Van studenten wordt verwacht dat zij gedurende de opleiding theoretische kennis koppelen aan praktische oefening binnen de context van de eigen werksituatie, waardoor zij gaandeweg competenties ontwikkelen.

    De totale te besteden tijd zou 350 uur moeten bedragen:

    Duur 

    Acht bijeenkomsten van zes uur in een schooljaar, een startbijeenkomst en een eindassessment. Studiebelasting is (inclusief literatuurstudie, praktijkopdrachten, contact met medestudenten en werken in leerteams) 350 uur.

    En nu maar hopen dat deze opleiding daadwerkelijk een Post-hbo diploma oplevert:

    Registratie

    De registratie van deze post-hbo-opleiding zal in de loop van 2014 bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland worden aangevraagd. Als de opleiding wordt geregistreerd, ontvang je na afronding het diploma Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland en word je ingeschreven in het Abituriëntenregister. 

  9. Dit is het enige document met

    Dit is het enige document met nog enige wetenschappelijke achtergrond, al is het in mijn ogen eerder een soort gerecycled papier.

     

    nl.sitestat.com/kennisnet/events/s?downloads.kennisnet.nl.21st_century_skills.21_st_century_skills__discussie_paperNL__def.pdf&ns__t=1398974322835&ns_type=clickin&ns_url=http%3A//www.kennisnet.nl/fileadmin/contentelementen/kennisnet/21st_century_skills/21_st_century_skills__discussie_paperNL__def.pdf

    Een expertteam bestudeerde alle artikelen die verschenen zijn over 21st century skills en probeert grote lijnen daarin te herkennen. 

    Als u even meebladert naar pagina 12, staat daar het meest interessante te lezen:

     

    De noodzaak van 21st century skills lijkt sterk genitieerd te zijn door de private sector, maar 
    de economische belangen en de "verborgen agenda" van de bedrijven en instellingen die 
    zich achter deze initiatieven scharen is niet altijd duidelijk. De onderwijsgemeenschap 
    (beleidsmakers, professionals, en docenten) maken schijnbaar geen deel uit van het debat 
    over 21st century skills en de plaats daarvan in het curriculum

    Ze zijn nog erg voorzichtig. Mij is wel duidelijk dat deze rotzooi bij de grote ICT bedrijven vandaan komt, om een afzetmarkt te creeëren voor hun producten en ik beschouw het als een vorm van indoctrinatie nl.wikipedia.org/wiki/Indoctrinatie

    'docenten maken schijnbaar geen deel uit van…'

    Schijnbaar?? Laat dat maar weg. Alle ideeën over onderwijsvernieuwingen die NIET afkomstig zijn van de werkvloer moeten per defenitie met enige argwaan benaderd worden, dat is de les die te leren was uit alle eerdere onderwijsvernielingen…..

    De heren Lamers en Van de Oetelaar zijn zelf niet meer dan gesjeesde basisschoolleraren die ook nog een leuk baantje hebben (gehad) bij microsoft. Ze komen de school binnen met wazige verhalen, gelikte microsoft filmpjes en incomplete sheets die op amateuristische wijze in elkaar gezet zijn. 

    Hoe praat ik zoveel mogelijk en zeg helemaal niets:

    www.youtube.com/watch?v=i3D8Dzd6uA0

    Tijd voor buzzword-bingo!

    'focus als keyword'

    'innovatie'

    we hebben drie pijlers innovative education innovative schools die ….. als vergezicht hebben (deels onverstaanbaar)

    een concept wat wij noemen teacher heroes, dat zijn collega's die ICT LEUK vinden en die het LEUK vinden om dingen te delen 

    Het filmpje is gemaakt tijdens een één of ander congres met in de hoofdrol microsoft…..

     

  10. Omdat Nederland zo op de rest

    Omdat Nederland zo op de rest van Europa lijkt (not), en zeker op de Verenigde Staten lijkt (not) is de navolgende overzeese inspiratie essentieel (voor verkopers). Het abstracte vak denkvaardigheden zal de ingeslapen geesten tot leven brengen! 🙂 Dankzij organisaties als de OESO zal het egaliseerproces tussen de verschillende landen uiteindelijk tot een gemiddelde opleidingsgraad leiden, waarbij in acht moet worden genomen dat de VS in dit proces gemiddeld niet het hoogste niveau heeft. 🙂 Voor het propageren van deze activiteit kunnen overigens ook papegaaien worden ingezet, of hipsters, zoals u wilt.

     

    The Big 6 (TM) Skills: "the Big6 is the most widely known and widely used approach to teaching information and technology skills in the world." (winkel)

     

    Een man dichtbij de werkvloer: "In The Global Achievement Gap betoogt Harvard-professor Tony Wagner dat er een kloof is ontstaan tussen wat leerlingen op school leren en wat zij nodig hebben om, in Wagners woorden, te ‘overleven’ in de 21ste eeuw." [Ik zou zeggen: een 3D-printer, dát is wat ze nodig hebben. "3D is de toekomst, daar zijn we het met zijn allen over eens."]

     

    "Karen Bruett, verantwoordelijk voor de strategische bedrijfsontwikkeling van Dell, legt in het boek helder uit waarom:

    'Work is no longer defined by your speciality; it’s defined by the task or problem you and your team are trying to solve or the end goal you want to accomplish. Teams have to figure out the best way to get there – the solution is not prescribed. And so the biggest challenge for our front-line employees is having critical-thinking and problem-solving skills they need to be effective in their teams – because nobody is telling them exactly what to do. They have to figure it out.’" (2005; 2005)

     

    Dell heeft er namen voor: 'education industry advisor'; 'education management';

     

    "Corporate Sales and Marketing Executive with 20+ years experience in business development, industry alliances and partnerships, marketing and sales management. Deep knowledge of Education Industry – particularly K12.

     

    Specialties: Strategic Alliances and Partnerships, Long Term Relationship Building, Business Development, Lead and Inspire Teams, Message/Value Proposition Creation, Marketing Programs, Sales Management, Public Relations, Public Speaking."

     

    Als de overheid de portemonnee trekt, zie ik een grootse toekomst voor de 'business developers' van Dell, Microsoft, 3D-printer verlichten, en aanverwante bedrijven. Het corporatisme heeft de toekomst! 🙂 'Savvy thinking' wint altijd. 😉 Opmerkelijk blijft dat we die innovatieve cultuur reeds in de jaren vijftig van de vorige eeuw kenden, en zonder dure IT-systemen in het klaslokaal.  Ja, de leraren waren duur. Zou het? 😉

  11. Had ik al verteld dat het

    Had ik al verteld dat het bedrijfsleven juist op grijze pakken selecteert? Wellicht kan daar een 'paradigm shift' naar een andere 'mindset' plaatsvinden? Wist u dat het bedrijfsleven nauwelijks innoveert, omdat hierdoor de 'shareholder value' wel eens onder druk zou kunnen komen te staan? Dan hoeft het onderwijs er niet voor op te draaien. 3D kan dan dan wel de toekomst zijn, we leven al in 3D! Vraag maar aan de zwaartekracht. China heeft de grootste 3D printer (12 meter lang), meldt het altijd onafhankelijke en objectieve Europese Commissie nieuws.

Reacties zijn gesloten.