Roc Leiden wil nu megalomaan schoolplein

Het houdt nooit op.

Bron: Onderwijspaleis wil megalomaan schoolplein

"Roc Leiden wil nu een 10 000 vierkante meter groot schoolplein aanleggen naast het megalomane onderwijspaleis bij station Lammenschans." 

Voor de grond met garage is al € 5 miljoen geboden.

"Het onderwijspaleis is door constructiefouten slecht bruikbaar voor onderwijs."

Voornamelijk PvdA-bestuurders blijken verantwoordelijk te zijn voor het Roc-Leiden-drama. Alexander Pechtold (D66 de onderwijspartij), destijds onderwijswethouder in Leiden, lijdt aan geheugenverlies.

Update:  Volgens ROC Leiden is de weergave in de telegraaf onjuist. Ze zouden zelf niet betrokken zijn bij de onderhandelingen omtrent het schoolplein, www.rocleiden.nl/over-roc-leiden/nieuws/statement-roc-leiden-met-betrekking-tot-schoolplein/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 Reacties

  1. Tsja. Door de mate waarin
    Tsja. Door de mate waarin vroege en selectieve alzheimer voor komt onder politici lijkt wel onderdeel van hun DNA profiel

  2. Is Nederland dan zo in verval

    Is Nederland dan zo in verval? Kunnen mensen bedrijfje spelen met belastinggeld en er vooral zelf rijk mee worden? En noemt men dat neo-liberaal? 

    Liberaliteit had toch meestal als eerste optie dat men zelf de broek moest kunnen ophouden. Bestuurders als hier doen alsof ze winsten gaan maken, maar ze ontvangen hun geld van de overheid. Het woord winst is dan een leugen. Echte winst betekent dat de kosten lager blijken dan de vrijwillig betaalde inkomsten. Maar in geval van subsidies gaat deze formule niet op.

    Dan betekent winst: We houden een deel van de subsidie apart. We vragen meer dan we nodig hebben. Dit alles wordt betaald door de belastingbetaler, en onnodig dus! Het zijn zwendelpraktijken richting de belastingbetaler die geen keus heeft.

    Er bestaat een fundamenteel  verschil tussen mensen die een vrije keus hebben in hun bestedingen en een overheid die u dwingt tot betalen waarna uw geld verkwist gaat worden door de semi-overheid. De oude Drees wist dit heel goed: overheden dienen geen publiek geld te verkwisten.

    Hier hebben we bestuurders die onderwijsgeld verkwisten. Belastinggeld  verkwisten dus. Een onderwijsgebouw dat slecht bruikbaar is  voor onderwijs. Verkwistender kan het niet. 

    En dan nu een speelplaats?? Die is helemaal niet nodig voor deze leeftijdsgroep. Die wandelt gewoon in de omgeving. Controle op verspilling van belastinggeld moet prioriteit zijn. Onderwijs is GEEN bedrijf in de kapitalistische zin van het woord. Bedrijfje spelen met belastinggeld is: wij de lusten, de burger de lasten voor ons falen, en ons verlies wentelen wij af op de belastingbetaler zodat we altijd goed zitten.

    Echte ondernemers lopen risico, maar deze bestuurders vertrouwen op de eeuwige belastinglade vol geld. Dat moet niet mogen en al helemaal niet als de werkvloer moet inleveren ten behoeve van projecten die beter onderwijs vooral in de weg blijken te zitten. Of ten behoeve van projecten die niets blijken toe te voegen aan goed onderwijs.

    Mijn ideaal lijkt op dat van Malmaison. Een lokaal, een krijtbord en een leraar die ver boven de leerstof staat en die de gave van het onderwijzen heeft (die gave heeft niet elke bolleboos). Goedkoop en effectief tegelijk, inclusief een persoonlijk enthousiasme voor de stof. De rest is zelfstreling en kostbare zakkenvullende bijzaak.

    Ik weet dat dit ideaal te idealistisch is, maar deze standaard als norm is verre te verkiezen boven de geldverspillende humbug die we nu hebben. Er verbetert niets, tetwijl talloze derden subsidies in hun zak steken. Verkwisting dus.

  3. @ Moby

    @ Moby

    Oogkleppen gebruikt voor de afgelopen jaren? De verloedering van onderwijs en maatschappij is al tijden bezig. Wat je nu ziet gebeuren is de wal die het schip zou moeten keren.

    Overigens las ik in de Duitse pers dat als nieuwste onderwijsvernieuwing daar wordt aangekondigd: lokaal, leraar, krijtje, koppen dicht, luisteren.

  4. Zullen grootscheepse

    Zullen grootscheepse bezuinigingen de bestuurders weer met beide benen op de grond doen belanden? Of is dat te simpel gedacht? Denk aan APS. De bevolking heeft vol de neerwaartse economie gevoeld. De belastingverhogingen waren, als je de megalomane plannen leest, niet enkel om de gaten in de begroting te vullen. Versailles kon (gedeeltelijk) doorgaan met feesten. Een aantal bestuurders leeft nog steeds in de jaren negentig van de vorige eeuw. Hún negentiende eeuw van Het Nieuwe Leren. Straks neemt het echte bedrijfsleven het over.

  5. @ Hendrikush

    @ Hendrikush

    Ik zou graag wat je bij de Duitse pers gelezen hebt willen nalezen. Zou jij de krant(en)  en de datum (data) hier willen doorgeven?

    Ik las weer eens dat D66 onze onderwijspartij is. Ik herinner mij die partij vooral vanwege haar laffe besluit om niets meer aan het onderwijs te veranderen omdat die arme leraren al zo veel hadden meegemaakt. BON moet niet vergeten dat D66 er voor koos om de leraren in de puree te laten zitten en de verloedering van het onderwijs niet te soppen.

    Duitsland hoeft volgens een internationaal gerechtshof geen thuisonderwijs toe te staan. Het land vond dat voor een kind contact met leeftijdgenoten en de maatschappij waarin het leeft een essentieel onderdeel van zijn opvoeding (als ik mij het goed herinner).

  6. @Malmaison

    @Malmaison

    Zonder abonnement kan ik het artikel niet terugvinden. Het stond in Frankfurter Algemeine Zeitung van, naar ik meen, 16 dec. 

     

Reacties zijn gesloten.