Vergelijkbare zaken in de gezondheidszorg en bij defensie

Twee voor onze tijd kenmerkende berichten in de NRC.

Het eerste bericht gaat over de gezondheidszorg: Bijna drie van de tien specialisten geven aan de raad van bestuur eerder als vijand dan als vriend te zien en veertig procent vindt dat de specialist als professional niets heeft in te brengen.

Het tweede artikel gaat over defensie: een groep klokkenluiders heeft te horen gekregen dat ze na een reorganisatie niet mogen terugkeren.

En dan een derde bericht weer over de gezondheidszorg. Een ziekenhuis fraudeerde door korte ziekenhuisbezoeken als een hele ligdag te declareren en bemoeilijkte het onderzoek naar de fraude door medisch beroepsgeheim te claimen.

Dezelfde berichten horen we keer op keer uit het onderwijs.

3 Reacties

  1. Ook goed nieuws!
    Er is ook goed nieuws, namelijk op het terrein van de thuiszorg. Men leze in TROUW van vandaag “Klassieke wijkzuster is al jaren terug”, met subtitel “Buurtzorg levert “ouderwetse” zorg en is de beste werkgever van 2011″ en tussentitel “”Buurtzorg is Hollands plat als een dubbeltje met een minimale overhead” (Waarom niet Fries of Gronings plat?). Autrice is Tineke van der Kruk, wijkzuster bij Buurtzorgteam Almere Buiten.
    Seger Weehuizen

    • Samenvatting Artikel van TROUW
      De Wijkverplegingsorganisatie Buurtzorg. opgezet door Jos de Blok, bestaat sedert 2006. Zij werkt met autonome teams van wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden ondersteund door een gebruiksvriendelijk computernetwerk en een landelijk ondersteuningsbureau met telefonische helpdesk. Buurtzorg is een platte organisatie zonder managers, intakers en planners en zonder afdelingen zoals personeelszaken, administratie, communicatie en marketing en zonder het leveren van “stukgoed” en het laten bewandelen van minutenroutes; allemaal zaken die de nog steeds fuserende grote, eerder bestaande organisaties of daaruit voortgekomen organisaties kenmerken. Patiënten krijgen bij Buurtzorg maar met een klein aantal hulpverleners te maken, in tegenstelling tot patiënten die door haar grotere zusterorganisaties geholpen worden die haast elke dag een nieuwe en gehaaste hulpverlener zien. Uit een onderzoek in 2009 van het ministerie van VWS kwam naar voren
      dat Buurtzorg efficiënter werkt dan klassieke thuiszorgorganisaties en zowel een hoge cliënttevredenheid als een hogemedewerkerstevredenheid heeft. Ironie van deze uitkomst is dat Buurtzorg is ontstaan dankzij de marktwerking, terwijl de organisatie zelf anti-marktwerking is. Een waarschuwing voor die BON-leden die uit principe tegen echte marktwerking in het onderwijs zijn. Commercieel gezonde BONscholen zouden óók in staat moeten zijn om door middel van efficiënt lesgeven de grote scholenotganisaties te atrophieren. Voorwaarde is wel dat de overheid ophoud met het beschermen van die bestaande scholenorganisaties.
      Marchons!
      Seger Weehuizen

      • Beste werkgever
        Buurtzorg lijkt ook nog eens een uitstekende werkgever te zijn (met alle reserves die je mag hebben bij verkiezingen voor “Beste XYZ”).

        “Op het jaarlijkse evenement voor de uitverkiezing van Beste werkgever op 28 september 2011 is Buurtzorg Nederland verkozen tot Beste werkgever van Nederland voor organisaties met meer dan 1000 medewerkers. Met ‘de hoogste scores ooit’ laat Buurtzorg zien dat een organisatie zonder managers met 4000 medewerkers een hele plezierige omgeving is om in te werken. Wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden organiseren hun werk zelf in kleine autonome teams. Dat cliënten daar heel tevreden over zijn bleek al uit eerdere onderzoeken, ook hier had Buurtzorg de hoogste scores. “

        BRON
        Meer informatie op VK Banen.nl en op Beste-werkgevers.nl

Reacties zijn gesloten.