20/20 – Stupid in America

In deze reportage van 20/20 (ABC) wordt een beeld geschetst van het Americaanse primaire en secundaire onderwijs. Hoewel ik al wist dat het secundaire onderwijs in de USA in het algemeen een povere kwaliteit heeft ben ik toch nog geschrokken van wat ik zag:
– zeer ongemotiveerde leraren
– dealen in de schoolgangen
– enorm groot verschil in score op een internationale test tussen een van de beste publieke high schools in een van de best presterende staten in de USA en een Vlaamse school
– loting voor de plaatsing op een private school
– kleuters die niet leerden hoe ze hun naam kunnen schrijven
– leerling die bij oma binnen twee weken leert wat ze in jaren niet op school leert
– leraren die betaald worden maar niet lesgeven (wangedrag, vakbond, niet te ontslaan)
– enorme budgetten waarvan een klein deel bij de leraren terecht komt, wel wordt er met dat geld een 50-meter zwembad, een sportzaal en een atletiekpiste aangelegd en worden er enorm veel computers gekocht
– een school die wel goed presteerde met een klein budget aangezien die school wel een groot deel van haar budget aan de leraren besteedde

Hoewel er gelukkig ook nog veel verschillen zijn tussen het primaire en secundaire onderwijs in de USA en dat in Nederland zie ik ook een flink aantal overeenkomsten. Wij moesten in Nederland zonodig in de jaren 80 aan schaalvergroting doen, een soort van middenschool trachten in te voeren (steeds meer fusies + basisvorming + VMBO), ´professionele` (en daarmee juist onprofessioneel) schoolbesturen in het leven roepen die geen binding hebben met het onderwijs.
De belangrijkste les: de kwaliteit van het onderwijs valt en staat met de kwaliteit van de leraar en dit hangt mede samen met de kwaliteit van de school en de financiering van de school.

Seger, jij zal dit graag lezen. In deze reportage werd er voor het vouchermodel (Belgische onderwijs) gepleit. Volgens Belgische leraren is het vouchermodel een belangrijk ingrediënt voor het succes van het Vlaamse onderwijs: scholen worden gedwongen om goed te presteren want als ze leerlingen verliest dan wordt de school met een faillissement bedreigd.
In een Americaanse staat hadden ze met het vouchermodel geëxperimenteerd. Resultaat: in de breedte verbeterde de kwaliteit van de scholen: aan de onderkant, in het midden en aan de top.
Ik was er al van overtuigd dat BON er verstandig aan doet om te pleiten voor betere arbeidsvoorwaarden (waaronder voldoende autonomie, zoals ik het zie in ieder geval) voor leraren, misschien moet BON voor zo ver zij dat nog niet doet ook eens gaan pleiten voor een vouchersysteem? Zo’n systeem zou het tevens faciliteren om scholen op te richten die op een meer traditionele manier doceren: abstracte wiskunde, misschien eucledische meetkunde en logica, natuurkunde waarbij niet de wiskunde onder het tapijt wordt geveegd, vreemde talen waarbij woordjes gestampt worden, grammaticale regeltjes gedrild worden en waarbij veel vertaald wordt in twee richtingen, …

Wacht niet te lang met het kijken naar deze reportage als je geïnteresseerd bent, het zou kunnen dat Youtube (Google) de reportage in de toekomst verwijdert.

1 Reactie

  1. Door problemen met het
    Door problemen met het computertelefonerejn heb ik ongewild het geluid uitgeschaleld. Ik heb de jij-tubus dus niet kunnen beluisteren.
    Om werkelijk een nieuwe, betere onderwijssituatie te brengen dan in het huidige systeem bestaat moet het voucher system aan een aantal voorwaarden voldoen:
    Er moeten voldoende voldoende verschillende scholen komen Dus geen besturen meer die in eenzelfde stad over meerdere gelijksoortige scholen de baas zijn. Ook moet het stichten van scholen gemakkelijker worden, ook voor categorale scholen. De scholen moeten gevrijwaard worden van bureaukratische ballast zodat de medewerkers (voornamelijk in leraren) zich vooral op het geven van onderwijs kunnen concentreren. Scholen moeten op elk moment opzettelijk moeilijkheden veroorzakende leerlingen kunnen verwijderen met teruggave van ongebruikte vouchers. Leerlingen moeten ook kunnen kiezen voor afstandsonderwijs. Scholen moeten (een gedeelte van) de (geldwaarde van) de geïncasseerde vouchers restitueren als zij hun beloftes niet hebben waargemaakt of ondermaats zijn. Leerlingen kunnen het zich immers miet permitteren vouchers onbenut te verbruiken. Het is wenselijk dat leerlingen mogen kiezen voor echt wiskunde-onderwijs en het leren vertalen etc. en ze moeten in de alternatieve leerstof examen kunnen afleggen.

    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.