Understanding the world is the right thing to do.

In de NRC worden door Alison Wolf vraagtekens geplaatst bij het economische nut van een academische opleiding.

2 Reacties

  1. Sp!ked
    De NRC heeft hier gewoon een samenvatting gegeven van een interview met haar in Sp!ked (zie link in het NRC artikel of hier).

    Het is hier belangrijk om de Engelse context te begrijpen (Alison Wolf is hoogleraar in Engeland). De Engelse overheid geeft per 2013 geen direct geld meer aan universiteiten voor onderwijs. Studenten betalen de kostprijs (of wat daarvoor doorgaat) en kunnen hiervoor bij de overheid een (enigzins gesubsideerde) lening krijgen. Controle door de overheid op universiteiten op het gebied van onderwijs en toelating van studenten wordt er overigens niet minder op (integendeel).

    Onderzoek wordt nog wel direct gefinancierd door de Engelse overheid, maar per 2013 gaat dit deels gebeuren op basis van `impact’ in plaats van kwaliteit. Met `impact’ wordt hier heel expliciet ‘wat levert dit onderzoek op voor de britse overheid/het britse bedrijsleven’ bedoelt. Ook bijvoorbeeld de research councils (die uit belastinggeld onderzoeksprojecten financieren) werken met `impact’: als het onderzoek niet binnen X jaar geld op gaat leveren, dan kun je het vergeten om financiering te krijgen.

  2. Maar de wereld is wel even veranderd
    Twee dingen. De auteur hangt een romantisch beeld op van de ‘oude’ universiteit. En al zou het beeld juist zijn, dan hebben we toch nog te doen met een universiteit die een veel en veel groter deel van de jongeren binnen zijn muren heeft dan in die ‘oude’ universiteit het geval was.

    Verder heeft ze gelijk, maar dat is oud nieuws, zie bijvoorbeeld:

    • Ben Wilbrink & Jaap Dronkers (1993). Dilemma’s bij de groei van de deelname aan hoger onderwijs. Zoetermeer: reeks Achtergrondstudies van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. (DOP) html

Reacties zijn gesloten.