5 Reacties

  1. Grahame Lock
    Grahame Lock heeft makkelijk praten. Dat kan misschien ook niet anders in zo’n kort interview.

    Nog tot maar twee of drie generaties geleden leefde bijna de helft van de Nederlandse bevolking in armoedige, krottige en ongezonde omstandigheden. Alle vorming van het Nederlandse onderwijs aan Latijnse scholen en gymnasia heeft dat niet kunnen veranderen.

    Als ik een bondje met hem zou sluiten, dan zou ik hem voorstellen om mee te gaan met het nutsdenken van de huidige samenleving. Allereerst kun je dan laten zien dat er een overdreven maakbaarheidsdenken heerst in onderwijs en politiek, waarvan het CGO niet de eerste, maar wel de belangrijkste uiting is. Langs die weg jongeren voorbereiden op de samenleving werkt nauwelijks, is verspilde tijd en energie. Er is dus een enorm potentieel aan tijd en middelen die anders kunnen worden ingezet dan nu het geval is. Of je dan de cultuur van de zeventiende en de achttiende eeuw in school zou laten herleven, lijkt me een discussie die de protagonisten pijlsnel zullen verliezen.

    • Ik begrijp je standpunt niet
      Je maakt bezwaar tegen Lock, stelt voor mee te gaan met het nutsdenken, maar bestrijdt een typisch nutsdenken concept als cgo.

      Ik denk dat dat laatste Lockes beweringen vanuit een ander perspectief alleen maar versterkt. Beperk dat nutsdenken en zorg voor vorming.

      Locke was twee jaar geleden op de ALV en hield daar een mooi betoog waarin hij aangaf dat de kwalityeit van het onderwijs werd bepaald door de beperkte wensen van werkgevers. De beroepen zijn zodanig uitgekleed dat kritisch denken en zelfstandig werken eerder een nadeel dan een voordeel is voor werkgevers. Als de werknemer maar de juiste procedures kan volgen, dan is het goed genoeg.

      Uiteindelijk zegt Lock: stop met de utiliteitsgedachte en daar ben ik het mee eens.

      • Begrijp het dan zo
        Ik bedoel met nutsdenken niet wat men denkt dat nuttig zal zijn, maar aan de slag gaan met wat aantoonbaar nuttig is. CGO heeft geen aantoonbaar nut: ik heb dat nog nooit aangetoond gezien.

        Wat nuttig is voor de een, is dat mogelijk niet voor de ander. Ook met bewijsbaar nut kun je nog veel kanten op, en natuurlijk niet alleen de economische. Waarden zijn ook nut, en als zodanig best kwantificeerbaar (denk aan het kwantificeren van milieuschade, bijvoorbeeld).

        Ik kan me Lock niet herinneren van die ALV, hij heeft dan op mij geen indruk weten te maken. Mogelijk om de reden die ik heb aangegeven.

        Vanuit mijn ervaring in onderzoek naar de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt ben ik bijzonder achterdochtig bij welke claims van toekomstig nut ook: toon mij dat aan met empirisch onderzoek, en val me anders niet lastig. Een ernstig verdacht voorbeeld is de claim van de realistisch rekenaars dat onderwijs met contextopgaven de leerlingen beter zou toerusten op als volwassene rekenwijs in het dagelijks leven staan. En dat is nog een betrekkelijk eenvoudige claim, die nog niet in de schaduw kan staan van de vormingsclaim. Ik heb deze claim (overdracht van rekenkennis) nog niet aannemelijk gemaakt zien worden in empirisch onderzoek. En toch loopt het Nederlandse rekenonderwijs nu over van de contextopgaven (meest heel vreemde wereldjes, dat ook nog).

  2. kanttekeningen
    De esthetische en poëtische kwaliteit van een taal kwam natuurlijk ook beter tot zijn recht toen op het eindexamen nog gevraagd werd om een beschouwelijke tekst vanuit de vreemde levende taal in goed Nederlands te vertalen.
    Het streven van de politik om de scholen tegen zo laag mogelijke kosten werknemers van aanvaardbare kwaliteit te laten produceren is mislukt. De kwaliteit van de gediplomeerden is onaanvaardbaar laag geworden en de kosten per leerling zijn gestegen.
    Als ouders die hun kinderen meer willen meegeven dan economisch nuttige kennis dat buiten schooltijd zelf moeten organiseren en betalen worden kinderen van onbemiddelde ouders weer teruggezet in de tijd. Ze hoeven niet meer in een krot te wonen maar een culturele basis overeenkomstig hun capaciteiten wordt hun ontnomen. Alsof in de vijftiger jaren de HBS zou zijn afgeschaft.
    Wonderlijk is dat door de vragensteller Nederlands en Wiskunde als “nuttige” vakken worden voorgesteld. Beide vakken zijn best spannend en ook wiskunde kan een esthetisch genoegen bieden. Een kwestie van hoe je die vakken onderwijst.Als ze goed gedoceerd worden leer je ervan denken dus ook deze vakken kunnen er toe bijdragen van de leerlingen “zelfstandige geesten” te maken.
    Het onderwijs aan de Latijnse scholen en de Gymnasia heeft nooit als doel gehad de welvaart van het gehele Nederlandse volk te vergroten. Pas na het verlies van Indië werd men zich bewust van het belang van goed onderwijs voor de welvaart van velen. En vervolgens heeft men vanaf de Mammoetwet de kip met de gouden eieren geslacht.
    Als “kritisch, creatief denken” sterft is ook de democratie in gevaar. Uiteindelijk gaat dan ook de welvaart eraan.
    Seger Weehuizen

  3. Engeland
    Er komt veel goeds uit Engeland. Naast Grahame Locke (lees het verslag van zijn lezing op het BON-symposium) is er nu ook veel aandacht voor Frank Furedi, die ook zeer verstandige dingen zegt over onderwijs.

    Hij heeft net een nieuw boek laten verschijnen. Wie het gelezen heeft; laat even een recensie achter op deze mooie site.

Reacties zijn gesloten.