14 Reacties

  1. schandalig
    Zeker. Heb er verder geen woorden voor. Ja, heb er een heleboel woorden voor, maar als onze bewindslieden op Onderwijs zich bij herhaling niet blijken te bekommeren om deugdelijke argumentatie, besteed ik er ook geen tijd aan.

    • nu nog instituutnaaminflatie
      Zo lang de hogescholen zich geen universiteit mogen noemen valt de schade nog mee. Maar de Hogescholen doen er alles aan om daar ook een eind aan te maken, bij voorbeeld door samenwerking met Engelse colleges die wel promotie tot doctor kennen.
      Seger Weehuizen

      • Ik krijg de kriebels wanneer
        Ik krijg de kriebels wanneer ik een bericht lees dat een van onze hogescholen samenwerkt met een derderangse universiteit in het buitenland of wanneer ik lees dat ze zichzelf een applied university noemen, dat ze verdomme eerst eens goed lesgeven aan de Nederlandse leerlingen! Ze betalen er genoeg geld voor en uiteindelijk gaat een deel van deze leerlingen bijvoorbeeld wel een hogeschool, een school voor voortgezet onderwijs, een woningcorporatie of een ziekenhuis besturen.
        Onze hogescholen presteren veel slechter dan 10-20 jaar geleden maar ze hebben meer praatjes dan ooit.

        Ik schrok toen ik een paar jaar geleden zag dat een van de twee dominante handboeken voor mechanica (statica en dynamica) vertaald is door een medewerker van InHolland. Dat was voor mij, als leek, het eerste signaal dat InHolland boven haar stand leeft. Toeval of niet, ik kwam op 1 bladzijde 3 fouten tegen.
        Mijn voorkeur gaat overigens uit naar de Engelstalige handboeken, als dat de originele taal is waarin ze zijn geschreven wat meestal het geval is, maar de Nederlandstalige was wreed genoeg goedkoper (trend bij uitgevers omdat ze de vertaalkosten willen terugverdienen of iets dergelijks). Nooit meer! Dan liever Amazon of iets dergelijks.

  2. Blijkbaar beslist het
    Blijkbaar beslist het ministerie dit op basis van het rapport van de Comissie Veerman. Hier kan je het rapport downloaden: www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/04/13/advies-van-de-commissie-toekomstbestendig-hoger-onderwi/adv-cie-toekomstbestendig-ho.pdf
    Ook interessant: nl.wikipedia.org/wiki/Titulatuur_in_het_Nederlands_hoger_onderwijs#Graden_in_het_.28initieel.29_wetenschappelijk_onderwijs

    Ik zou niet weten waar het goed voor is om het onderscheid in titels af te schaffen. Wij hebben twee niveaus van hoger onderwijs: het HBO en de universiteit. Juist het verschil in titels schept naar het buitenland toe enige duidelijkheid over het niveau van de gevolgde opleiding, ervan uitgaande dat het niveauverschil tussen ´identieke` opleidingen aan verschillende universiteiten altijd nog veel geringer is dan het niveauverschil tussen ´identieke` opleidingen tussen eender welke universiteit en eender welke hogeschool.

    Willen ze enkel leerlingen die een bacheloropleiding aan de hogeschool hebben voltooid aan de hogeschool dezelfde bachelortitel geven als dat de universitaire studenten krijgen na voltooien van de bachelorstudie of gaat nu bijv. ook de ir.-titel worden ingevoerd voor hogeschoolopleidingen met als gevolg een nog grotere devaluatie van die titel

    Binnen Nederland kennen werkgevers wel het verschil tussen de universiteiten en het HBO, ik vraag me af ofdat dit onderscheid in het buitenland ook helder blijft wanneer de titels identiek worden. HBO-ers zouden een slechtere reputatie van de titels kunnen veroorzaken, zou dat als gevolg kunnen hebben dat ook onze universitair geschoolden (ik mijd bewust het woord acadmici) minder gewild zijn in het buitenland.

    • De competentie om werknemer te zijn
      Als ik slecht denk en mijn paranoia weer opsteekt, dan ligt de verklaring voor de onderwijsellende in het algemeen en daarmee ook voor het wegpoetsen van de titelverschillen tussen hbo en universiteit in het bijzonder bij het verhaal dat Graham Locke twee jaar geleden op onze ALV/Symposium heeft gehouden. Werkgevers houden van voorspelbare en bestuurbare werknemers, liefst identieke exemplaren. Voor de meeste banen is meer in het geheel niet nodig. Wat iemand moet doen is in procedures uitgeschreven. Sterker nog, het is lastig, een werknemer met een eigen mening die denkt dat hij het beter weet.
      Vandaar de teamplayers leegpraat in vacatureland, de samenwerkcompeteties bij het onderwijs en het naar beneden spelen van het hoger onderwijs in het algemeen. Voordeel: goedkope mensen met weinig behoefte aan eigen meningen die voral “praktijkgericht” en “oplossingsgericht” zijn. Mijn ideale universitair opgeleid mens zoekt vooral de diepte en de consistentie en laat de praktijkkant over aan hbo’ers em mbo’ers. Voor kritische academici is geen plek op de gemiddelde werkvloer.

      • Bovendien is de vraag:
        Wat moet je met “hooggeschoolde” werknemers die dom werk achter een schermpje moeten doen? Zelfdenkende werknemers kunnen zeer hinderlijk zijn voor de winstgevendheid.

        Het wordt nu wel dringend nodig om een antwoord te vinden op de vraag naar de meerwaarde van een academische opleiding. En daarmee ook de vraag naar de meerwaarde van een VWO opleiding. De InHolland kwaal zal zich virulent door het hele onderwijs verspreiden.

        • Ik heb al vanuit exact
          Ik heb al vanuit exact dezelfde gedachte een poging gewaagd om die discussie te openen: beteronderwijsnederland.net/node/7332
          Het valt me al langer op dat het universitaire onderwijs steeds minder academisch wordt, bij vrijwel alle studierichtingen (ook bij bijv. de ingenieursrichtingen), en dat de universitair geschoolde steeds minder een academicus is, om over de lagere opleidingsniveaus nog maar te zwijgen (CGO).
          Ik twijfel er niet aan dat dit in belangrijke mate is omdat de werkgever teveel centraal staat bij de verantwoordelijken van de universitaire opleidingen. Hiermee wil ik niet suggereren dat de werkgevers de verantwoordelijken van die opleidingen manipuleren (ik sluit het ook niet uit) maar er wordt teveel aan het belang van de werkgever gedacht en te weinig aan het belang van een goede academische vorming.
          De meesten op dit forum hebben wellicht een appreciatie voor de bildung en de academische vorming, hen hoef je niet uit te leggen waarom dat nuttig is. Jan Normaal is meer geïnteresseerd in andere argumenten. Kost het afbreken van de bildung en de academische vorming ons geld (gebrekkige beheersing van de vreemde talen, gebrekkige kennis van andere volkeren en culturen, …)? Levert het gevaar op (balkons die instorten, rampen in chemische fabrieken, gezondheidszorg, …)?
          Dit soort argumenten zou BON gebruiken om de overheid en de massa te overtuigen van het belang van bildung en academische vorming.

    • De laatste punt moet
      De laatste punt moet natuurlijk een vraagteken zijn. Ik heb momenteel een AZERTY-toetsenbord waarbij de punt en het vraagteken naast elkaar zitten en waarbij je voor beiden de shiftknop moet gebruiken, zodoende sluipt die typefout er snel in.
      Ik kan zelf niet meer mijn post wijzigen aangezien erop gereageerd is. Ik pleit er voor dat leden, in ieder geval de leden die hier al een tijd actief zijn, de mogelijkheid krijgen om ook dan nog hun berichten te wijzigen en liefst zodanig dat die post direct terug zichtbaar is. Zolang mensen dat alleen gebruiken om typefouten en taalfouten te corrigeren werkt het goed, zogauw iemand er misbruik van maakt kan altijd die optie voor dat lid worden ingetrokken. Mochten mensen erover willen discussiëren dan kan daar het best een apart topic voor worden geopend zodat hier het eigenlijke belangrijke onderwerp niet raakt ondergesneeuwd, ik wil het slechts maar even aansnijden.

      • 714.3.2.5
        Naar aanleiding hiervan herhaal ik een eerder verzoek.
        714.3.2.5 zou de vijfde reactie op de tweede reactie op de derde rechtstreekse reactie op topic 714 kunnen aangeven. Zo’n nomenclatuur maakt terugvinden en aanhaken gemakkelijker.
        Seger Weehuizen

        • Eigenlijk zou de
          Eigenlijk zou de forumsoftware zelf vervangen moeten worden, dit is buitengewoon gebruiksonvriendelijke software in vergelijking met die van de concurrenten, bijvoorbeeld omdat je niet gebruiksvriendelijk kan citeren. Als ik het me goed herinner (jarenlang besteedde Eenvandaag eens aandacht aan deze forumsoftware, nog voordat ik ooit op een forum had gereageerd), die zou ontwikkeld door een Nederlands bedrijfje.
          Er zijn goede concurrenten die praktisch niets kosten, het schijnt alleen wel veel werk te zijn om alle gebruikersgegevens (wachtwoorden), topics, privéberichten over te zetten maar het is volgens mij wel mogelijk.
          Ach, we zullen ons er wel mee behelpen, er zijn ergere dingen maar inderdaad, we zouden met een of ander systeempje moeten komen waarmee gemakkelijker gezien kan worden op wiens bericht gereageerd wordt.
          Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om de limiet van het aantal karakters af te schaffen of op te rekken zodat je gemakkelijker een citaat kan geven van het bericht waar je op reageert. Maar we kunnen beter een apart topic openen voor een discussie over het forum zelf, laten we het hier over de titelatuur hebben.

    • Wir wollen den Grad Diplom-Ingenieur wiederhaben…
      Dat vindt Ernst Schmachtenberg, rector RWTH – Aken en president TU9. Ook Bundesbildungsministerin Annette Schavan (CDU) steunt de terugkeer van de titel Dipl.-Ing. [fax.net – 2 augustus 2010]

      De aanbeveling 7 van de commissie…

      Invoering van eenduidige titulatuur
      De commissie beveelt aan dat alleen de bachelor en master titels wettelijk blijven vastgelegd en beschermd voor zowel het hbo als het wo. De instelling kiest een toevoeging die past bij het profiel van de opleiding en verantwoordt zich bij de accreditatie. Het diploma supplement specificeert de inhoud van het programma en de instelling waar de opleiding is gevolgd. Instellingen met vergelijkbare opleidingen worden opgeroepen in onderling overleg de toevoeging te bepalen.

      … wordt vlak over de grens in het zuiden in ieder geval niet gewaardeerd.

  3. Ook dat nog
    verschil in titulatuur verdwijnt nu definitief.

    Mag mijn baas zich eindelijk mijn “gelijke” beschouwen.

    voor alle duidelijkheid: onze salarissen zijn niet gelijk!!!

    Drs Marlie

    • Het voordeel van ingenieur
      Het voordeel van ingenieur zijn, met een beetje geluk heb je dan tenminste een ingenieur als baas en geen econoom (waaronder de technische bedrijfskundigen) maar helaas is het zelfs in die sector niet vanzelfsprekend.
      Ik hoop dat de ing.-titel niet wordt afgeschaft, met andere woorden dat de ir.-titel exclusief blijft voorbehouden voor de TU-studenten en het liefst nog wat excluxiever voor slechts een deel van de TU-studies.
      Daar worden studenten, door de bank genomen, nog goed opgeleid al heb je ook daar de nodig nieuwerwetse onzin, bijvoorbeeld het aan de TU/E moeten volgen van een serie niet-samenhangende lezingen (studium generale) die niets met je vakgebied of zelfs maar met wetenschap te maken hebben voor 3 studiepunten. Dat het mag vind ik al niet zo’n goed idee, dat het moet is duivels. Laat de student die liever complexe analyse of (quantum)mechanica volgt in godsnaam hiervoor kiezen.
      Studenten van hogescholen zoals InHolland, Fontys en Avans zouden aardig de repuatie van de Nederlandse ir.-titel besmetten indien buitenlandse werkgevers onvoldoende kritisch zouden kijken naar waar de werknemer is opgeleid.

Reacties zijn gesloten.