Richt een Thebac op

Volgens de krant TROUW van vandaag wil de vereniging van universiteiten VSNU willen de Nederlandse universiteiten om de bezuinigingen die het kabinet de universiteiten de komende
jaren oplegt te kunnen opvangen dat de studiebeurzen voor studenten geheel worden afgeschaft. Dat werpt de vraag op of de producten die de universiteiten aan hun studenten leveren allemaal wel hun geld waard zijn.
Laten wij om te beginnen eens kijken naar de hoorcolleges. De leerstof die daarmee overgedragen kan worden kan natuurlijk ook in een heldere syllabos ondergebracht worden die door de student thuis bestudeerd kan worden. Voor studenten die liever iets HOREN uitleggen kan een uitgekiende video-opname van een hoorcollege gemaakt worden. Het inoefenen van de leerstof m.b.v. opgaven kan, mits de student over een lijstje van hints en antwoorden en een aantal uitgewerkte voorbeelden beschikt vaak ook thuis gebeuren. Wat de theorie van de studie betreft heeft de student de universiteit alleen nodig om tentamina af te leggen. En daarvoor moet natuurlijk betaald worden. De syllabos moet natuurlijk ook in elkaar gezet en zo nu en dan geupdeet worden en ook aan een oefenboek moet aandacht besteed worden maar dat zijn bijna eenmalige kosten voor inspanningen die per studierichting voor alle universiteiten samen gedaan kan worden. Als studenten alles waarvoor ze niet per se op de universiteit hoeven te zijn thuis mogen doen zou het onredelijk zijn als de universiteiten daarvoor geld zouden krijgen. Voor de student zou het het voordeligst zijn om alle theoretische vakken voor het Bachelors eerst thuis af te werken en daarna pas de rest op de universiteit te doen. Ook al omdat dan in het geval van een verkeerde studiekeuze weinig geld verloren is gegaan. De universiteit zou natuurlijk de tijd dat een student alleen maar de universiteit bezoekt om tentamina af te leggen niet mogen meetellen als studietijd en voor die periode ook maar weinig “collegegeld” mogen vragen. Voor de studenten ontstaat zo de mogelijkheid om in de “theoretische periode” te werken om in eigen levensonderhoud te voorzien. Hij of zij hoeft immers geen haast meer te maken!
Door de jacht op langstudeerders en de strakke begeleiding van de studenten heeft de oude Humbold-universiteit opgehouden te bestaan en zijn de universiteiten geen culturele en humanistische centra meer maar slechts vakopleidingen. De student verliest niets als hij thuiswerker wordt.
Ik stel voor dat er een Thebacuniversiteit wordt opgericht die tentamina en syllaboi voor de meeste studierichtingen verzorgt en die diplomata uitschrijft voor studenten die blijkens hun tentamenresultaten aan de eisen van het theoretisch gedeelte van het bachalorsexamen van hun studie hebben voldaan.
De VSNU wil ook het aantal universitaire studenten beperken. Daarvoor zou “selectie aan de poort” moeten plaats vinden. Die taak zou dan door het Thebac worden overgenomen.
De universiteiten willen graag gedwongen ontslagen voorkomen. Maar de studenten hebben andere belangen.
Seger Weehuizen

5 Reacties

  1. Open universiteit
    Wat jij omschrijft is de open universiteit Seger. Fantastisch dat die er is, maar gelukkig is er ook het alternatief van de ‘campus’ universiteit.

    • THEBAC versus OU
      De Open Universiteit beperkt zich bij mijn weten niet tot het vervaardigen van goed studiemateriaal en het afnemen van tentamina. Voor het aequivalent van één jaar studie aan een gewone universiteit vraagt zij €3780. Hoe met de inschrijvingsduur omgegaan wordt is mij onduidelijk. Het aanbevolen studietempo ligt op 43% van dat van een gewone universiteit (6 modules van 14). Ook is het mij niet duidelijk of er praktika zijn. Het THEBAC zou per module veel goedkoper moeten zijn dan de OU (€270) en alle algemene theoretische modules voor een bepaalde studierichting moeten omvatten. Bovendien zou de THEBACtijd niet of nauwelijks beschouwd moeten worden als geconsumeerde universitaire studietijd.
      Seger Weehuizen

      • Onderwijs in tijden van onverdraagzaamheid.
        Nooit eerder zijn overheid en schoolbesturen in Nederland zo ver gegaan dat zij niet alleen de leervakken en de kennis en inzicht die leerlingen moesten verwerven voorschreven maar ook hoe ze die kennis en inzicht moesten verwerven en de losse onderdelen ervan met elkaar moesten integreren. BON heeft volkomen gelijk als zij stelt dat het voor verreweg de meeste leerlingen leerlingen het beste is dat zij gedisciplineerd klassikaal onderwijs volgen in homogene klassen en dat dat haaks staat op passend onderwijs waarbij de leerlingenpopulatie inhomogeen is en leerlingen worden aangemoedigd om hun eigen gang te gaan en daarbij andere leerlingen vaak storen. Het moet daarom overal in Nederland mogelijk worden om onderwijs te volgen dat aan de BONkriteria voldoet. Maar er moeten ook mogelijkheden voor het volgen van onderwijs komen voor leerlingen die beter presteren als het onderwijs op een andere wijze gegeven wordt. Sommige leerlingen dromen weg in een klas. Die zou je kunnen vrijstellen van klassikaal onderwijs en opdracht kunnen geven om de leerstof auf eigener Faust te bestuderen. Mijn indruk is dat op de universiteiten tegenwoordig vaak klassikaal les gegeven wordt en de studenten dan voor de volgende les een aantal vraagstukken moeten inleveren. Ze krijgen echter na afloop geen schriftelijke samenvatting van de les en ook niet een paar uitgewerkte opgaven mee. Dromers worden zo wel erg benadeeld! Dat er ook in het secundair onderwijs meer keus moet komen is duidelijk nu vast is komen te staan dat de ingevoerde veranderingen vooral meisjesvriendelijk zijn. Het argument dat ook jongens zelfstandig moeten leren werken en plannen snijdt geen hout omdat bij laatstgenoemden pas veel later in de hersenen de daarvoor geschikte structuur ontstaat. Misschien moeten er wel jongensscholen komen die ook door meisjes bezocht mogen worden en meisjesscholen die ook door jongens mogen worden bezocht.

  2. half om half gehakt
    In de tijd dat je op de THE (nu TUE) eindeloos lang over je studie mocht doen was er een vak, Wiskunde V complexe functietheorie, waarvoor een aantal studenten als maar niet slaagden. Ik denk niet dat toen overwogen werd om dat vak dan maar uit het basiscurriculum te halen. En nu lees ik in TROUW van vandaag een uitspraak van de hoogleraar René Boomkens: “Een groot aantal universitaire studies is eigenlijk van hbo-kwaliteit”. Hij richtte zich eerder tegen de focus op rendement aan de universiteiten, nadat in de jaren 70 en 80 het aantal universitaire studenten enorm toenam. “Voor die groeiende groep zijn moeilijke vakken uit de opleidingen gehaald”. Dat is hele andere koek.
    Als het VWO-examen zijn rol als toelatingsexamen tot de universiteiten afgenomen wordt zal het niveau van het VWO nog sneller gaan dalen als nu al het geval is. Het gevolg is dat veel intelligente gemotiveerde VWO-leerlingen in hun middelbare schooltijd onvoldoende uitgedaagd worden en veel tijd zullen verdoen. Bij zo’n lage belasting zullen ze ook niet hun studie leren plannen zoals dat nu de bedoeling is. Het VWO heeft zich al nooit helemaal weten te herstellen van de aanslag die op haar gepleegd is bij de invoering van de basisvorming. Het is wenselijk dat er dan een echte 4 jarige VWO-opleiding komt voor leerlingen van 11-15 jaar waarvan het diploma ongeclausuleerde toegang geeft tot de universitaire opleidingen. Leerlingen afkomstig van het spek en bonen VWO moeten dan wel een procedure doorlopen om toegelaten te worden. Overigens kan in dit verband ook aan de Thebac-diplom’s een rol toegekend worden. Met zo’n Thebac-diploma bewijs je dat je een bepaalde studie aankan. En mocht je toch in een andere richting verder willen studeren dan zou het daar als minor erkend moeten worden.
    Seger Weehuizen

    • Ik heb het curiculum voor
      Ik heb het curiculum voor zowel de bachelor als de master elektrotechniek van de TU/E aandachtig bekeken. De meer geavanceerde wiskundevakken krijg je daar wel nog, alleen krijg je ze pas in de master. Van complexe analyse lijk je nog wel een goede basis te krijgen, als de gemelde boeken goed moeten worden bestudeerd, voor discrete wiskunde lijkt de basis summier te zijn aangezien Shaums’ outline de gebruikte literatuur is.
      Opvallend: in de bachelor gaan er wat studiepunten verloren aan een keuzevak wat niets met wetenschap te maken heeft (geschiedenis van technologie, vak van de faculteit innovatie en ontwerp) en mag je voor de minor voor 3 studiepunten (per jaar moet je voor 60 studiepunten aan vakken volgen) niet-wetenschappelijke lezingen volgen in plaats van dat je een serieus vak volgt.
      Ook zijn er wat babbelonderdelen van het jaarlijkse praktijkvak: interviewtraining, onderhandeling/verkoop.
      Ofdat er een bachelorproef is weet ik niet, het staat niet bij de vakken vermeld dus hopelijk bestaat die niet (je hebt immers al de masterthesis).
      Voor de master moet je alsnog dat eerder genoemde keuzevak volgen als je die niet in de bachelor hebt gevolgd en krijg je daarnaast nog een of ander projectje (projectmanagement), dat vind ik niet zo verstandig aangezien je tijdens de bachelor al aan projecten hebt gewerkt en je thesis al 1/3de van de master in beslag neemt.

      Voor de bachelor van fysica valt mij op dat ze zich voor het vak mechanica beperken tot het boek University Physics met wat aanvullingen, dit is een uitstekend boek voor het VWO (tip) maar daarnaast zou volgens mij toch ook een boek als Classical Mechanics van Taylor moeten worden gebruikt. Voor elektrodynamica volstaan ze met het inleidende boek van Griffiths.

      De niveaudaling lijkt nog relatief mee te vallen maar ik heb de indruk dat ze ook bij deze studies de lat lager leggen dan wat mogelijk is.

      Hier kan je alle informatie vinden: owinfo.tue.nl/

Reacties zijn gesloten.