Prem

Laat ik dit forum maar weer eens gebruiken om mijn hart te luchten. Deze week de laatste uitzending van De Herkansing van Prem Radhakishun. Ik keek ernaar met gebalde vuisten en kromgetrokken tenen. Wat een pedagogische onbenul en ijdeltuit is deze presentator. Hij rommelt maar wat om een kind weer naar school te krijgen. Babbelt eens wat met deze en gene en brengt zijn pupil als beloning naar één of andere bekendheid. De hoofdpersoon moet 12 sommen oplossen en mag dan pas weg. Dat lukt van geen kanten en het project wordt ook niet af gemaakt. Anderhalve som en ze geeft het op.
Daarnaast koketteert Prem met zijn eigen lastigheid als puber. Hij houdt niet op met te vertellen hoe lastig en dwars hij kennelijk zelf was. Da’s nogal ongeloofwaardig als je weet dat hij gewoon zijn VWO en een studie rechten heeft voltooid.
Het meisje in de laatste uitzending, Renske, noemt haar lerares wiskunde tot enkele malen toe een ‘kankerhoer’, zonder dat dit tot enig commentaar leidt van Prem. Hij vraagt wel naar haar motivatie: ‘ze doet raar’. Ongelooflijk dat deze lerares zich ook nog leende voor medewerking aan de uitzending.
Misschien speelt het feit dat dit meisje er goed uitziet en erg blond is ook een rol. De betreffende Renske wordt in haar brutale en asociale gedrag beloond door Prem omdat ze zogenaamd zo op hem zou lijken. Een volgende keer mag zij de uitzending ‘waarschijnlijk’presenteren. Nou, daar kijken we dan echt naar uit! In de uitzending heeft ze geen enkele hele zin geproduceerd.

9 Reacties

  1. Echte onderwijsmensen
    die hun hart luchten.
    Dat zou ik hier heel graag meer willen zien.
    Een forum van BON zou hiervoor moeten kunnen dienen.
    Hoewel ik ouders die hier hun hart willen luchten ook graag wil verwelkomen.
    Leerkrachten: schudt al die correctheid, u ingeprent door de die talloze ‘kundigen’ eens van u af!
    Lucht hier, op dit BON-forum, eens vrij uw hart. Gebruik een pseudoniem: grote schrijvers gingen u hierin voor.
    Ik zou zeer graag de zeer persoonlijke ervaringen van de zeer diverse leerkrachten op dit BON-forum willen lezen.
    Van elke ervaring wordt iedereen wijzer!
    Lucht hier uw hart!
    A.u.b., leerkrachten!

    (deze oproep is niet noodzakelijk een oproep van BON, maar is geheel voor mijn rekening)

  2. Beleid
    Wat vinden jullie dat een school moet doen met een leerling die zijn/haar leerling betitelt met ‘kankerhoer’?

    Ik vind dat een school dit niet moet accepteren en over moet gaan tot verwijdering (desnoods na één waarschuwing). Deze respectloosheid van leerlingen is volgens mij de belangrijkste reden waarom niemand meer leraar wil worden. Scholen lijken mij te weinig geneigd om hun werknemers hiertegen in bescherming te nemen.

    • Ik vrees dat er in een
      Ik vrees dat er in een eerder stadium al heel erg veel fout is gegaan wanneer een leerlinge haar lerares een kankerhoer noemt. Je kan ofwel in een vroeg stadium, liefst op de lagere school, al een strengere norm zetten en die consequent handhaven met als gevolg dat je zelden of nooit fors hoeft in te grijpen dan dat je een zachte norm stelt, de hele tijd aanrotzooit (het typische drie keer waarschuwen dat je de conrector gaat halen) en in een later stadium tot draconische maatregelen als schorsing moet overgaan.
      Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

    • Geen wil en geen wet
      Heb ik het goed als ik meen te weten dat een school een leerling alleen voor altijd van school kan verwijderen als er een andere school is die die leerling wil aannemen? Dan maakt het dus niks uit of “een school” (directie?, schoolbestuur?) wel of niet weinig geneigd is om hun werknemers tegen verbale vernedering te beschermen.
      Seger Weehuizen

      • Aangeschoten wild
        Klopt Seger, zolang een leerling leerplichtig is, is het formeel onmogelijk om deze te verwijderen, zélfs als ze een lerares een kankerhoer noemt.
        Dat maakt dat leerlingen ook het bijpassend gedrag vertonen: mij kunnen ze lekker toch niks maken.

        Dezelfde leerling presteerde het (vertelt ze zelf trots) om bij een verzoek om stilte te zeggen dat het de docent is die maar moet zorgen dat het stil wordt, zijzelf hoefde daar heus niks aan bij te dragen.

        Nogmaals: wie wil graag het mooiste beroep ter wereld uitoefenen in dit soort omstandigheden? Leraren worden hiermee aangeschoten wild.

        • Sceptisch
          “Dat maakt dat leerlingen ook het bijpassend gedrag vertonen: mij kunnen ze lekker toch niks maken.”

          Ik betwijfel het, volgens mij vertonen leerlingen dat gedrag omdat veel milder slecht gedrag wat de leerlingen veel eerder al vertonen niet daadkrachtig wordt bestreden.
          Leerling zit de hele tijd te klieren tijdens de les, leraar waarschuwt wel drie keer met het betekenisloze dreigement dat hij/zij een collega erbij gaat halen (in mijn tijd een conrector), collega heeft vervolgens een gesprek met de leerling. Tja, dan gaat een leerling je inderdaad niet meer serieus nemen. Wanneer dit op mijn scholen gebeurde dan lag de klas in een deuk op het moment dat de leraar de klas uitliep om die conrector te halen, de leerlingen lachten letterlijk die leraar uit en namen hem/haar niet meer seriues.
          Ik pleit er niet voor dat de leraar weer met de lineaal een tik op de hand van de leerling gaat geven maar het zou waarschijnlijk goed zijn om in het midden uit te komen. Eens een keer je stem verheffen, zonder eerst een aan hem gerichte waarschuwing te geven de leerling direct laten nablijven of strafwerk geven enz. helpt toch al veel? Je maakt op dat moment de leerling duidelijk wie de baas is en vervelender gedrag zullen de meesten van hen al niet meer vertonen.
          Leraren en schoolbesturen hebben weinig recht van klagen over zeer slecht gedrag van leerlingen wanneer ze slecht gedrag van leerlingen zo weinig daadkrachtig bestrijden.
          Minder waarschuwen en eerder en steviger ingrijpen bij mild ernstig gedrag voorkomt volgens mij dat de leerling op een gegeven moment zeer slecht gedrag gaat vertonen.

          • Bestrijden? Hoe?
            “de leerling direct laten nablijven of strafwerk geven enz. helpt toch al veel?”? Het hangt er echt vanaf of ze dat als serieuze straf ervaren. Bovendien wat kun je doen als ze het gewoon vertikken om na te blijven of strafwerk te maken? Trouwens, zouden veel leerlingen van het VMBO het erg vinden om van school gestuurd te worden? Een VWO-er misschien wel want die heeft meer te verliezen. Het van school verwijderen moet je dan ook niet zien als een gevreesde straf maar als een mogelijkheid om aan de overgebleven leerlingen goed les te geven.
            Seger Weehuizen

  3. De school van Prem
    “De herkansing” is stuitend oppervlakkig, maar Prem houdt bij mij een warm plekje vanwege “De school van Prem”. Ook daar teveel concessies aan een kennelijk aansprekend tv-format, maar voor mij was het toch een overtuigend pleidooi voor voldoende aandacht voor de schoolse kennis en vaardigheden. Ik had graag een herhaling met een andere groep kinderen gezien, of (nog liever) een vervolg over hoe het met de kinderen uit die serie daarna op de middelbare school vergaan is.

  4. Misschien…
    …is dat lelijke woord wel op Prem gericht.

    Hij exploiteert al dat goud dat niet blinkt of al dat blik dat op goud lijkt.
    En volgens mij alleen maar om zelf in de schijnwerpers te staan.

Reacties zijn gesloten.