Miljard verdampt

In het actieplan LeerKracht lazen we vorig jaar: “Werken in het onderwijs wordt aantrekkelijker doordat een grote groep leraren in een hogere salarisschaal terecht komt”.
In de nieuwsbrief van de Algemene Onderwijsbond (26 mei 2009) lezen we over de CAO-BVE: “Er zijn i.v.m. de onzekere financiële positie van de instellingen geen afspraken gemaakt over een structurele loonmaatregel”.

Waar het Ministerie OCW zelf voor vreesde, het extra miljard komt niet aan op de werkvloer, lijkt bewaarheid te worden.

Waar is het miljard van Plasterk gebleven?

3 Reacties

  1. Dat miljard is er nooit
    Dat miljard is er nooit geweest, joh! Dacht je werkelijk dat er een miljard extra naar onderwijs zou gaan?

    • Om externe adviseurs te betalen
      Ik geloof Plasterk als hij zegt extra geld over te maken naar scholen om de salarissen van docenten te verbeteren. Echter, waar iedereen bang voor was, het geld verdwijnt in de ‘lump sum’. Om bijvoorbeeld externe adviseurs van te betalen.
      Jammer dat de vakbonden dit zomaar laten gebeuren.

      • Inzake ware motieven
        Plasterk wil een DAAD stellen. Politici in het algemeen, niet alleen Plasterk, die DADEN willen stellen maken geld over, de Haarlemmerolie die iedereen slikt. Uitzoeken wat men met dat geld doet, uitzoeken waar die lump sum sinds de invoering van het systeem aan is besteed? Dat willen ze nu juist niet! Verantwoordelijkheid delegeren en vertrouwen schenken (aan de bestuurderen, niet aan de leraren), daar ging het om.
        Zouden de schoolbesturen werkelijk verantwoording moeten afleggen, zou men werkelijk moeten aantonen waarom bepaalde uitgaven zijn gedaan (gebouwen, adviseurs, secretaresses, studiedagen, assistentes, management-assistentes, ICT-personeel, hulpconciërges, hulpadministratrices), dan zou wel eens kunnen blijken dat heel veel geld bespaard kan worden op onnodige en zelfs contraproductieve activiteiten en baantjes. Misschien hoeft Plasterk dan niet eens meer met zijn geld over de brug te komen. Een reorganisatie, te beginnen met het financieringssyteem, is veel urgenter dan ‘extra geld’. Weg met de lump sum.
        Ik geloof bijvoorbeeld, dat wanneer een school rigoureus alle computeractiviteiten de deur uitsmijt (dus personeel, apparatuur, debiele programma’s, echt alles) dat er dan geweldig veel geld uitgespäard wordt, het management zo wordt gedwongen om administratief af te slanken en de overblijvende administratie er door zal verbeteren. Het is maar een van de vele dingen waar ik aan denk als er meer geld voor onderwijs moet komen. Het is in principe helemaal niet nodig om je hand bij Plasterk op te houden.

Reacties zijn gesloten.