Wiskundedocenten op Studiegroep Wiskunde met de Industrie?

Dag mensen,

Hier is een wild idee. Ik wil graag van jullie horen of jullie denken dat er iets in zit. Ik ben erg benieuwd.

De Studiegroep Wiskunde met de Industrie is een jaarlijkse bijeenkomst waar wiskundigen (en soms ook anderen, zoals natuurkundigen) wiskundige problemen uit de praktijk oplossen. Het is een korte, dynamische, bijeenkomst van precies één week, en in die week moet alles gebeuren. Ik sta zelf elke keer weer versteld hoeveel we in die week kunnen bereiken. In de bijgevoegde file kun je een uitgebreidere beschrijving vinden.

Nu naar het wilde idee. De gebruikelijke SWI-gangers zijn studenten, AIO’s, en vaste medewerkers. Voor de studenten en AIO’s is het een leerschool: veel van wat ik zelf weet over praktijkproblemen heb ik op studiegroepen geleerd.

Gisteren realiseerde ik me dat wiskundeleraren er misschien ook goed zouden passen. Hun initiële opleiding is misschien iets langer geleden dan die van de studenten, maar ze hebben meer levenservaring. En net als voor de studenten zou het een leerzame ervaring kunnen zijn.

Daar komt bij dat de nieuwe vakken Natuur, Leven en Technologie en Wiskunde D nieuwe nadruk op toepassingen brengen. In WiD is bijvoorbeeld een verplichte module over dynamische modellen – vaste prik op studiegroepen. En het modelleren zelf komt tijdens de week uitgebreid aan bod – maar niet in een steriele klassituatie, maar in de echte praktijk. En omdat je het met z’n allen samen doet, kom je niet snel vast te zitten.

Hier is dus het plan: kunnen we niet een nascholingsactiviteit maken die bestaat uit het deelnemen aan een SWI? Ik bied me aan om als coach op te treden: ik begeleid de leraren, vertel tussen de bedrijven door over achtergronden, help ze met begrijpen wat er gebeurt, verduidelijk wiskundige zaken waar dat nodig is.

Wat denken jullie: is dit haalbaar? Zijn er gelijk mensen die zeggen ‘ja, ik doe mee’? Hoe ernstig is het dat je er een week voor weg moet (de volgende is 26-30 januari 2009, in Wageningen)? Ik hoor het allemaal graag!

2 Reacties

  1. win-win..
    Lijkt me een geweldig plan Mark. Nascholing op niveau, vakgericht en met een beetje goeie wil kun je zelfs zeggen dat het competentiegericht is (als ik dat vervelende modewoord maar even vertaal met praktisch toepasbaar tenminste). Welke bestuurder kan dáár nu iets op tegen hebben? En als er daadwerkelijk herkenbare problemen worden opgelost, dan levert dat op school ook mooie publiciteit.

    Nieuw: competentiegericht onderwijs, nu met echte kennis!

  2. Goed idee
    Maar scholen gaan vast klagen dat ze hun wiskundeleraar niet een week kunnen missen. Het forum van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren is overigens een betere plek om dit balletje op te werpen (maar misschien niet nu, het forum is in deze tijd van het jaar feitelijk enkel een examenforum…) of via Euclides.

Reacties zijn gesloten.