Tanker op drift?

Ik kan het weer niet volgen. De VO-raad is de werkgever en maakt een deal met de opdrachtgever, de staatssecretaris, over de 1040-uren. De vakbond bestrijdt nu deze afspraak omdat er te weinig geld zou zijn zo kunnen we lezen op de site van het AOB, 3400 handtekeningen hebben ze hiervoor verzameld. Tegelijkertijd leggen ze ook even de discrepantie tussen de rekenmeesters bloot middels een dubieuze enquête, stem even waar je voor bent. Een zeer complex vraagstuk wordt tegelijk opgeroepen als opgelost met een stem. Het AOB is toch een vakbond, waar bemoeien die zich nu mee? Het lijkt erop dat we steeds meer partijen krijgen die allemaal aan het stuur willen zitten of misschien vooral de Zwarte Piet niet willen ontvangen . De VO-raad heeft haar leden niet meer in de hand, de werkgevers hun personeel niet meer, de docenten de studenten niet meer en de vakbond is de weg kwijt en bemoeit zich met didactiek. Intussen snelt de minister naar de kamer om uit te leggen dat de subsidie voor de HZ geen verkapte teruggave is van de opgelegde boete welke de HZ opgelegd kreeg vanwege de hbo-fraude, terwijl de HZ dat verband zelf wel ziet. Terpstra trekt ten strijde tegen het mbo en het vo want de studenten kunnen o.a. niet rekenen. Gemakshalve vergeet hij even dat het hbo nog steeds hartstochtelijk beweert dat het niveau daar goed is en dat zonder reparatietrajecten voor o.a. het rekenen. De voorzitter van het Commanderij College, dhr. van Diesen, doet dan weer zijn uiterste best om de eerste- en tweedegraads docenten tegen elkaar op te zetten. De Cito houdt een onderzoek en trekt daar dan toch wel weer een vreemde conclusie uit, een bijna politieke naar mijn gevoel. We kunnen gewoon gaan slapen want het is allemaal niet slechter geworden. De uitgesloten deelnemertjes vergeten we maar even en ja het is ook niet beter geworden terwijl het allemaal toch wel heel veel geld heeft gekost.
De chaos begint nu wel erg uit de hand te lopen, de tanker lijkt op drift.
Geachte minister en staatssecretaris pak a.u.b. zo snel als mogelijk de regie over tenminste de eindtermen in het bo, vo en mbo terug want de kwaliteit van het onderwijs is hier allemaal niet mee gediend. Geef de scholen dan de vrijheid om een didactiek te kiezen en leerlingen en de docenten de vrijheid om de school te kiezen die bij hun past dit alles onder de voorwaarde dat de eindtermen gehaald worden.

4 Reacties

  1. Kiezen zonder keuze
    Voor sommige scholen hebben overlegorganen vastgesteld op welke manier moet worden les gegeven, b.v. het MBO. Deze afspraak zou ontbonden kunnen worden maar dat betekent nog niet dat deze scholen verschillende keuzes gaan maken. In het middelbaar onderwijs, bv, kiezen vrijwel alle besturen voor Het Nieuwe Leren.
    Wat hebben docenten (en ouders) aan de vrijheid om tussen scholen te kiezen als die allemaal voor dezelfde didaktiek gekozen hebben?
    Seger Weehuizen

    • School is niet het bestuur
      Beste Seeger,
      In mijn stelling dat de scholen de didactiek kiezen ga ik ervan uit dat dit binnen de scholen door de docenten gebeurd. Deze vaklieden bepalen, wat mij betreft, middels welke werkvormen de bij hun aanwezige leerlingen het meeste kans maken om de eindtermen te bereiken. De besturen zijn faciliterend en extern representerend wat mij betreft.
      Corgi

    • Precies
      Op zoek naar een basisschool voor m’n dochter kan ik het (realistisch) rekenen ook wel schrappen van mijn prioriteitenlijstje. Er is geen enkele school te bekennen die zich daar NIET van bedient. 🙁

Reacties zijn gesloten.