Islamitische kinderen goed onderwijs geven

Miljoen strafgeld voor islamitische school

DEN HAAG – De Rotterdamse middelbare school Ibn Ghaldoun moet ruim 1,2 miljoen euro terugbetalen aan het ministerie van Onderwijs. Dat heeft het departement dinsdag bekendgemaakt.

Volgens staatssecretaris Marja van Bijsterveldt is het geld onrechtmatig besteed. Eerder deed het ministerie aangifte tegen de school wegens fraude.

CITAAT:

De school heeft volgens Naas maar één doel en dat is islamitische kinderen goed onderwijs geven en van de straat houden door ze aan een diploma te helpen. “De mensen die er volgens het rapport niet werken, staan hier wel degelijk dagelijks op school. Voor de opvang van kinderen hebben we inderdaad familie ingezet en betaald, maar meer omdat we geen andere mensen konden krijgen.

De reisjes naar Mekka waren bedoeld om islamitische kinderen in het kader van burgerschap te laten zien wat zo’n pelgrimreis nu inhoudt. Wij kunnen gewoon alles weerleggen.”

EINDE CITAAT

HET IS NU ECHT TIJD DAT DE OVERHEID INGRIJPT !!!!!

DIT SOORT ZAKEN LOPEN UIT DE HAND, STRAKKE EN DUIDELIJKE REGELS MOETEN ER KOMEN, NET ZOALS DAT IN DE KLAS HET GEVAL IS !!!!!

Zie de link
www.telegraaf.nl/binnenland/3281050/_Moslimschool_stort_1_2_mln._niet_terug__.html?p=2,1

Bron: De Telegraaf 13 februari 2008

10 Reacties

  1. Wat is onrechtmatig?
    De overheid geeft de scholen een zak geld en vraagt daar eigenlijk niets voor terug. Dan krijg je dit soort dingen.

    Wil je scholen zelf het geld laten beheren en dit soort dingen voorkomen dan zul je een telefoonboek aan regels op moeten stellen. En dan zal iemand in de school zich full-time met dat telefoonboek aan regels bezig moeten houden. Geen aanlokkelijk perspectief.

    Een alternatief is als ministerie gewoon alles weer zelf betalen (maar ook dan blijft fraude goed mogelijk). Een ander alternatief is om scholen op hun resultaten af te rekenen: maakt niet uit wat je met het geld doet, als de leerlingen hun eindexamen maar halen (moet je wel centrale voor-toetsen en na-toetsen hebben; afgenomen voordat de school de leerlingen binnen krijgt en na afloop van het onderwijs op die school). Zitten ook allerlei haken en ogen aan.

    • overheid betaalt alles zelf, dan nauwelijks fraude mogelijk
      Ik begrijp je opmerking niet dat fraude dan goed mogelijk zou zijn als de overheid betaalt.

      In ieder geval betekent dat dat de hoeveelheid geld waar een bestuur over beschikt veel en veel minder is: de leraren worden direct door het minsterie op declaratiebasis vergoed. Waar je dan geld voor 2 touringcars en reizen naar Mekka vandaan haalt is me een raadsel. Nou ja, ik heb wel vermoedens, maar het is niet van NL onderwijsgeld in ieder geval. Nu kan het simpelweg worden onttrokken aan salarissen van leerkrachten (de grootste onkostenpost.)

      Natuurlijk kan er dan nog wel wat mis gaan: mensen benoemen die op school niets doen, maar ook dat lijkt me dan beter controleerbaar: de hebben bv geen bevoegdheid.

      Fraude is nooit uit te sluiten, maar het geven van een zak geld werkt eht zeer inde hand.

      Maar… wellicht zijn we het eens

      • We zijn het eens
        Mensen benoemen die op school niets doen is inderdaad waar ik op doelde. Deze mensen kunnen dit geld dan aanwenden om die touringcars en die reizen naar Mekka te betalen.

        Tegen mensen die bewust de regels naar hun hand zetten om geld te gebruiken voor dingen waar het niet voor bedoeld is valt weinig te doen. Alles dichttimmeren is een illusie.

  2. Hoe kun je een lump sum uonrechtmatig besteden?
    “Volgens staatssecretaris Marja van Bijsterveldt is het geld onrechtmatig besteed.”

    Dat kan natuurlijk niet. De filosofie achter het “lump-sum” beleid van de overheid is, dat een school beter dan de overheid weet, hoe je met een bepaald budget goed onderwijs kunt geven. Mij lijkt, dat je dan geen argument meer hebt tegen de directie van een school die vindt dat je op de beste manier onderwijs geeft door een reisje naar Mekka te organiseren.

    Paul Huygen

    • Precies Paul, niet de
      Precies Paul, niet de besteding van de lump-sum is ondeugdelijk, nee, het systeem van lump-sum zelf is dat.

      • lump sum
        Het is heel goed mogelijk dat je een lump sum koppelt aan een aantal legitieme doelen. Je mag het wel uitgeven aan boekjes of docenten, maar niet aan beleggingen of autobussen, of reisjes naar Mekka.
        Lump sum betekent enkel dat er binnen de bestedingsruimte die je hebt en binnen de legitieme bestedingsmogelijkheden vrijheid van verdeling is. Heeft niets te maken met reisjes naar Mekka. Kun je best verbieden en toch lump sum financieren.

        En als je een mogelijkheid zou hebben om de kwaliteit van een school werkelijk te meten, dan is lump sum zo gek nog niet. Misschien is zelfs simpelweg goede concurrentie voldoende om lump sum acceptabel te vinden

        Nu is het probleem dat kwaliteit niet te meten is, dat kinderen hun examen toch wel halen (weten de ouders veel dat Jantje op een andere school VWO ipv HAVO had kunnen doen), en dat er van concurrentie geen sprake is.

        Dat maakt lump sum in de huidige situatie praktisch een verkeerde methode, maar dat kun je op verschillende manieren verbeteren, zonder persé van lump sum af te willen.

        Overigens: Dat zijn langere termijn gedachten. In eerste instantie levert stoppen met lump sum (schotten aanbrengen) veel voordeel

  3. Reisjes van bestuurders en managers
    Is er verschil tussen de reisjes naar Mekka van de Islamitische scholen en de reisjes van de managers (of bobo’s) in het MBO naar de Verenigde Staten, Japan of de Baltische staten??

    Ik zie er geen verschil tussen. De lessen en de leerlingen worden er niet beter van. In beide gevallen.

    • USA-Reis voor Schoolleiders Voortgezet Onderwijs
      Studiereis naar de USA, georganiseerd door het *KPC*.

      Thema’s o.a.: Onderwijsinnovatie met de nadruk op organiseren van personele betrokkenheid en zeggenschap binnen de schoolorganisatie; het inzetten van innovatieve onderwijsmiddelen.

      De reis is bedoeld voor schoolleiders, vestigingsdirecteuren en leden van de CvB in het voortgezet onderwijs.

      Uiteraard is de reis niet bedoeld voor docenten.

      • Help me mijn verkeerde impulsen te onderdrukken
        Om woest te worden. €3000 per deelnemer. Ach.. dit doet me denken aan de Mekka reisjes van die Islamitische school. Allemaal simpelweg voor de eigen ik, heeft allemaal niks met onderwijs te maken.

        Ik denk er over om een e-mail aktie tegen het KPC te gaan beginnen. Waar ze het “gore lef” vandaan halen om met dergelijke voorstellen te komen op het moment dat Dijsselbloem rapporteert. Simpelweg om het naming and shaming.
        ALs ze dan toch geld willen verdienen, laten e dan hun varkens richting de verplaatste voederbakken gaan zetten en cursussen cijferen en staatdelingen aanbieden voor de basisschool leerkrachten. Ergens in een plezierig verblijf, hoeft niet overdreven luxe, maar een mooi weekend aan zee met goed eten e.d. voor leerkrachten. Niks mis mee.

        Misschien schrijf ik zo’n mailtje maar eens.

    • Inzake snoepreisjes
      Hinke Douma:
      De lessen en de leerlingen worden er niet beter van.

      Wél als na de heenreis een paar paspoorten worden ingenomen.

Reacties zijn gesloten.