Peuterkleuter BKO

Hedenochtend werd ik onaangenaam getroffen door de inhoud van een bericht in de Volkskrant aangaande de didactisch aantekening, het zogenaamde certificaat Basis Kwaliteit Onderwijs dat vanaf heden verplicht is voor universitaire docenten. Daarin wordt gesteld dat een universitair geschoolde, evenzeer als dat een docent zonder PABO het basisonderwijs niet inkomt, voortaan zonder BKO niet meer welkom is als lesgevende aan de universiteit. Als dit geen appels met peren vergelijken is dan heb ik toch ergens iets gemist.

In het zelfde artikel wordt ook nog ene Age Halma uit Utrecht geciteerd die een voorbeeld geeft van wat er anders zoal mis zou gaan. “Als een docent met een verhaal bezig is en een student stelt een vraag, dan zegt die docent vaak: ik wil even mijn verhaal afmaken. Helemaal fout. Zo’n man is het spoor bijster, onderwijstechnisch gezien. Juist als een student iets gaat vragen, zit hij te leren.” Nou dacht ik eigenlijk dat een kind zo ergens in groep 1 of 2 door de eerder aangeduide PABO-geschoolde op pedagogisch en didactisch verantwoorde doch duidelijke wijze bijgebracht zou zijn dat het betamelijk is om iemand die met een verhaal bezig is te laten uitspreken. En dat de vaardigheid om hier praktisch vorm aan te geven middels uitgestelde behoeftebevrediging en het inschatten dan wel aangegeven krijgen van het juiste moment voor deze in wezen natuurlijk zeer belangrijke activiteit aan het einde van genoemde periode ook ingesleten zou zijn. Natuurlijk, ik chargeer een klein beetje. Er zijn kinderen die hier wat meer moeite mee hebben. Doch om het bedienen van “kinderen” met deze handicap als maatstaaf te gebruiken voor het beoordelen van een universitair docent gaat mij toch wat ver.

Een ander citaat van betreffende persoon kan ik U niet onthouden doch behoeft geen (dus eigenlijk wel) commentaar. “Op de universiteit is de vakinhoud zo dominant, dat we vergeten wat eigenlijk de bedoeling is: dat de student iets leert.”

10 Reacties

  1. Age heeft nog nooit les gegeven
    En weet niet dat er naast die ene student misschien nog wel 30 zijn die juist door de vraag worden gestoord. Dat basale vakwerk: afwegen of een vraag op dat moment past of niet, Age kán het niet alleen niet, ze heeft geen flauw idee dat dat wel eens zinvol zou kunnen zijn. Typisch voorbeeld van student gecentreerd denken. Maar nu in ergste vorm: gecentreerd om die ene toevallige student, zijn leerproces dient bediend te worden.

    Overigens toch aardig: nu de bevoegdheden het VO dmv de wet BIO zijn weggekieperd, komen ze de universiteit in. Maar nu in gezuiverde vorm, bevoegdheden helemaal nieuw, direct vanuit het brainwash werkkamp. Bevoegdheden die van elke inhoudelijkheid ontdaan zijn. Zuiverder kan niet.

    • deraillering
      OPMEKINGEN:
      1. In het MO moet een docent rekening houden met malafide vragen en ook weten hoe hij daar op moet reageren.
      2. Ik meen gehoord te hebben dat er op de universiteiten wel geëxperimenteerd is met een onbegripmeter. De docent kan dan gedurende heel zijn college aflezen hoeveel procent van de studenten zijn college niet meer volgen kan. Maar ik heb er later niets meer over gehoord. Blijkbaar is de enige goede methode dat de docent “voelt” of de studenten zijn verhaal nog snappen.
      Seger Weehuizen

      • Deraillerings gevaar
        Ik vraag mij af in hoeverre van een docent gevraagd kan of mag worden alle al dan niet bewuste dan wel passieve of actieve ontsporingsacties te managen. En moeten is dwang.

        • De idee fixe van de zelfstandige en zelfsturende student
          Opmerkelijk weer het verschil in woord (de student is zelf verantwoordelijk) en daad (de docent is verplicht zich in allerlei brochten te wringen om hem te motiveren) van de dames en heren vernieuwlers. Toen ik studeerde was erhelemaal geen mentor of coach en had geen enkele prof een didactische aantekening. Als ik al zou kloten tijdens een college, dan kon ik simpelweg vertrekken en was het mijn verantwoordelijkheid als ik een 3 zou halen voor het examen. Biemand ide zich daar druk over maakte. En terecht.

          ALs je studenten wilt bemoederen, best. Maar stop dan met de verhalen over zelfsturende studenten.

      • Het Blookereffect?
        Enkele jaren geleden begonnen de “leren leren” en “nieuwe leren in het kwadraat”-onderwijskundigen van de Utrechtse Lerarenopleiding (Simons, Koster cs) hun ideeën te publiceren over het opleiden van lerarenopleiders.
        Ik zag toen op hun site dat die toekomstige opleiders gekneed moesten worden in fundamentalistische constructivistische nieuwe leren-theorieën.
        Heeft dat verband met dit bericht? Zijn de rectoren van de universiteiten door deze instelling – of hun onderwijskundige palladijnen op hun eigen universiteit – benaderd met een soortgelijk aanbod?
        Hebben de onderwijskundigen op het ogenblik minder werk aan handen in de onderwijskundige instituten die het voortgezet onderwijs moeten bekeren?
        Wordt het dan niet hoog tijd dat Beter Universitair Onderwijs Nederland wordt opgericht?

        • Opvallend verband?
          Het is wel opvallend dat mbo-opleidingen in de provincie Utrecht onomwonden voor HNL kiezen. De fundamentalistisch verspreiden hun didactische ideologie op de omliggende scholen …

  2. Strijd nog lang niet gewonnen
    Af en toe lees je op deze site nog wel eens optimistische berichten, maar uit dit soort nieuws blijkt dat onderwijsland nog steeds tot in iedere vezel doortrokken is van mensen die vijandig staan tegenover vakkennis en werkelijke vaardigheden.
    Deze Age heeft toch maar mooi een betaalde baan!
    Alleen de publieke opinie draait zo langzamerhand in onze richting.
    Maar elke onderwijsparasiet heeft een baantje te verliezen. Zo lang die niet weg zijn, zullen ze zich willen waarmaken en dus, per definitie, schade aanrichten.
    Deze vereniging heeft dus nog erg veel werk te verzetten.

    • verplaats de voedertroggen
      Ik heb het beeld al veel malen hier op het forum gebruikt. Ik zou willen dat de Ages en de Stevensen van deze onderwijswereld van een rustige oude dag gingen genieten, maar het is inderdaad een illusie dat je dergelijke mensen kwijt raakt.
      Maar door de voedertroggen te verplaatsen, lopen ze wel een andere richting op.

      Overigens: de Ages worden betaald door de besturen. Die bepalen welke gezel of paladijn de paarlen worden toegeworpen. Het systeem zal er voor zorgen dat waarschijnlijk voor een groot deel dezelfde lakeien nu ander voer gaan maken.

      Ik ben dus iets optimistischer. Dat zal tijdelijk blijken natuurlijk, want zodra het schip het steven wendt zullen er ook weer nieuwe vernieuwlers opstaan met nu nog nieuwer vernieuwldere hapklare brokken. Maar de HNL zal denk ik een kort leven beschoren blijven. Net als Buckler.

Reacties zijn gesloten.