ingezonden stuk NRC 02 december


Tevreden manager

In een reactie op Prick poogt de heer Hendrikse, lid van de Raad van Bestuur van Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), aan te tonen dat Prick fout zit met zijn analyses over de staat van het onderwijs. OMO is het overkoepelende schoolbestuur van 45 Brabantse middelbare scholen. OMO heeft in totaal 67.000 leerlingen en 6.500 werknemers. Een zeer grote scholengemeenschap waar “de Raad van Bestuur het bevoegd gezag van de scholen is en de totale organisatie bestuurt”, aldus de eigen website. Hendrikse vraagt om een ‘kritisch-constructieve benadering’ van het onderwijsdebat.

Hendrikse stelt dat we het hebben over ‘schoolloopbanen van leerlingen, kansen voor hen op de markt voor studie en arbeid en het maximaal gebruiken van talenten van jonge mensen’. Laat iedereen het binnen de onderwijsdiscussie het daar al jaren over eens zijn. Hij voert deze zorg echter op als zijn persoonlijke privilege. Dat is niet beleefd en zeker niet ‘kritisch-constructief’.

Hendrikse haalt ook de onlangs opgerichte VO-raad aan die ‘de groei en bloei van eigenstandigheid van de sector VO markeert.’ Hij laat daar, wellicht per abuis, wat informatie weg. De VO-raad moet het communicatieorgaan worden tussen het ministerie en ‘het onderwijsveld’. Het ministerie zegt: “Met de oprichting van de VO-raad zijn de krachten binnen het voortgezet onderwijs geconcentreerd in één werkgeversorganisatie”. De werknemers, het onderwijzend personeel, ontbreken dus. Ik vraag mij af welke ‘kritisch-constructieve’ discussie er binnen de VO-raad gevoerd gaat worden als de werkvloer niet uitgenodigd wordt.

Tot slot valt mij meer en meer op dat tevredenheid over het huidige onderwijs steeds weer wordt verwoord door bestuurders en management. De zo gewenste kritisch-constructieve benadering komt nu juist bij leraren, leerkrachten, ouders, leerlingen en studenten vandaan. De discussie wordt echter niet aangegaan. Je zou bijna vermoeden dat er andere belangen een rol spelen.

Ralph Hanzen

4 Reacties

  1. Andere belangen
    Gaat het hier over andere belangen of een andere werkelijkheid of allebei? Is het tevens niet een prachtige ontwikkeling als je de democratie wil uitschakelen?

  2. managementsalarissen vs kwaliteit onderwijs
    Zou het geld zijn?…open deur natuurlijk…

    Persoonlijk denk ik dat we kunnen stellen, dat het salarisbeleid in
    het onderwijs ervoor gezorgd heeft dat de salarisverhoudingen scheef
    zijn gegroeid. Uitgangspunten voor de berekening van
    managementsalarissen (aantal leerlingen) hebben de jacht op de wel
    dan niet gekwalificeerde leerling geopend. Met het resultaat: Grote scholen
    met steeds maar groeiende aantallen goedbetaalde managers en vaak
    zwak/niet gekwalificeerde leerlingen. De kwaliteit van onze scholen is
    bij die grote aandacht voor kwantiteit op de achtergrond verdwenen,
    samen met diegenen die dagelijks voor de kwaliteit in het onderwijs zorg
    dragen namelijk de leraren. Zolang besturen en managers er belang bij
    hebben voornamelijk oog te hebben voor de kwantiteit (leerling, geld)
    zal de kwaliteit van onze scholen verder afnemen.

Reacties zijn gesloten.