44 Studeren in Frankrijk : Kerstexamens

3 januari 2009
NIEUW!!!13 januari 2009: Het volledige Wiskunde Programma (2 jaar) is opgenomen in de bijlagen met de Tweede Jaars Kerstexamens.
De Kerstexamens hebben plaatsgevonden, Oud- en Nieuw is gevierd, waarbij 1147 auto’s werden verbrand, op jaarbasis ongeveer 40.000 ( in 2007 waren het maar 878 en 42.700). De uitslagen worden voor de ides van januari verwacht. Iedere leerling weet dan zijn rangschikking op een totaal van 80 leerlingen (150 voor de technische richting). De hoogste 20% heeft het niveau van de ‘parisiennes’: de 3 beste instellingen van de hoofdstad (5 voor de technische richting). Op het katholieke Collège Stanislas in Parijs is men altruïstisch genoeg om de leerlingen niet al teveel op te jutten of tegen elkaar uit te spelen. Op de publieke scholen is dat vaak heel anders, en harder. Is het goed? Is het slecht? Ieder systeem heeft zijn goede en slechte kanten. Het lijkt me dat als je jong bent, dat je het beste er uit moet halen, je je moet inspannen om een intellectuele bagage en een parate kennis te vergaren, iets wat je kan ontwikkelen of voor de rest van je leven op kan teren. Wat dat betreft is het Franse systeem nog heel goed. Weliswaar wordt ook hier ‘goed onderwijs’ met ‘democratie’ verward, maar hier heeft men nog een duidelijke keus. Ik heb het gevoel dat hoe slechter het onderwijs gemiddeld wordt, hoe groter de animo is voor de privéscholen (meestal RK), de beste staatsscholen en voor allerlei vormen van hang en vliegwerk, krukken, prothesen, waar dure aan de beurs genoteerde bijles organisaties als Acodemia garen bij spinnen en waar heel wat leraren een extra baan bij vinden, tot grote ergernis van Mme Royal.

Is er iemand onder U die commentaar kan geven op de wiskunde examens? Dit zijn examens voor toekomstige economen. In de beoordeling weegt wiskunde het zwaarst. Daarna komt de algemene ontwikkeling (culture générale) = aardrijkskunde+geschiedenis (géo-politique et histoire), waar ze een dissertatie moesten schrijven over ‘Régionalisation: Enjeu du Développement’. Met zo’n onderwerp, ‘un serpent de mer’ zoals ze dat hier noemen, kan men alle kanten uit, ware het niet dat de leerlingen zich aan een stricte methodologie moeten houden. Zonder een goed onderbouwde parate kennis is zo’n opgave niet te doen. Taalbeheersing en filosofie zijn een onderdeel van de ‘culture générale’. De filosofie van dit jaar stond in het teken van ‘La Beauté’, waar ze een aantal teksten voor moeten bestuderen. Tot nu toe waren dat ’Le Banquet’/Plato, het eerste deel van ‘Critque du Jugement’/Kant, het eerste boek van ‘Esthétique’/Hegel en ‘Le Chef d’Oeuvre Inconnue’/Balzac, andere teksten staan nog op het programma. In het kader hiervan en ook als oefening van de taalbeheersing moesten ze een uiterst saaie tekst van B. Lamblin uit ‘Art et Nature’ in 400 woorden samenvatten. Probeert ook U dit te lezen om een oordeel te kunnen vellen. Voor een leerling is een saaie tekst nog altijd veel gemakkelijker dan een moeilijke tekst van Lacan of George Steiner, waar je helemaal geconcentreerd bij moet gaan zitten om uit te puzzelen wat bedoeld wordt… Spel- , vervoeging- en taalfouten, de presentatie en de woordkeus tellen in de beoordeling mee. Bij het examen behoorde ook het schrijven van een filosofische verhandeling met als onderwerp: ‘Dire la Beauté’. Tenslotte zijn er de examens van de levende talen Engels en Duits. Ik vraag me af wat voor methode men gebruikt, het resultaat is na 9 jaar zeer teleurstellend, onbegrijpelijk. Hun vocabulaire is best voldoende, maar de toepassing verdampt als een sierlijke rook in het niets. Bereid U zich voor op buikpijn en pukkels en erger als een Fransman een Duitse tekst gaat lezen, alle klemtonen zijn systematisch verkeerd, in mindere mate geldt dat voor het Engels, want dan moeten ze wel… Teksten kunnen ze wel redelijk begrijpen. Het geheel is ingebed in een hiërarchie van intelligentie en merite dat steunt op een brede consensus van Links naar Rechts, ondanks de heftige kritiek die af en toe oplaait.

Het is waar dat men niet zoveel hoeft te weten om in bisnis te kunnen slagen. Men hoeft er ook je eigen taal niet voor te marginaliseren zoals men dat krampachtig in Nederland schijnt te denken en waar bovendien eergevoel en alles wat daarmee samenhangt wordt weggewuifd. Het mooie van het Franse systeem is dat de algemene kennis nog zo’n belangrijke rol speelt in de hiërarchie van de levensvervulling, ook in de politiek. Het past bij de gediversifiëerde kwaliteit van de Franse samenleving, waar niet alleen gekeken wordt naar vaardigheden en de economische waarde van een opleiding. ‘Vivre comme un Dieu en France’ is wat dat betreft geen loze kreet… Als men van uit een afstand naar Nederland kijkt, dan vraagt men zich af waar ze mee bezig zijn. De discipelen van Rhineland Exit! zijn de tak waar ze op zitten aan het afzagen. Het is het land geworden van de minste weerstand. Met de verengelsing van de universiteiten dringt men de boodschap op dat Nederland niets meer betekent, dat men slaaf is geworden van een moderniteit die hen te boven gaat, en dat men ‘dus’ niet meer in aanmerking komt voor een ‘gele trui’ als het om bedrijven gaat. Als het Koninkrijk helemaal is uitgekleed, als de conjunctuur tegen zit, als men de beslissingshefbomen uit handen heeft gegeven, als men de taken heeft afgestoten waar men goed in was, als men alleen nog maar filiaalhouder kan worden, als men geen eigen stem meer heeft, wat dan? Geeft men ook nog het dijkenbeheer over aan Hochtief of Bouygues of Bechtel? Idem de kernenergie aan China?

4 Reacties

  1. Welk niveau Wilmont?
    Begrijp ik goed dat het hier gaat om tweedejaars Universitair studenten in de Economie? Wat interessant dat er dan ook nog algemene vakken op het programma staan. Of is dit weer zo’n Anglo-Amerikaans ‘University College’?

    • Nee, het is een soort brugklas die 2 jaar duurt
      Totaal andere benadering. In Utrecht zijn het jaren van 30 weken x 16 uur les, in Frankrijk 38 weken x 30 uur les, goede wijn behoeft geen krans. Met de ‘freedom to compose their own curriculum’ lijkt me die ‘finishing school’ voor meest jonge dames (wat een University College in feite is) een verlengstuk van HNL met als extra een ongelooflijk gehypte agitprop: ‘unequalled opportunities’; ‘to communicate effectively’; ‘honors’ (recht op ‘eer’ omdat het in Engels is); ‘to think critically and creatively’; ‘challenge’; ’intercultural development’; ‘positions in the world of international corporate life’; ‘mutual commitment and talent development’; ‘active learning’; ‘ability to think beyond paradigmas’ (oh, my God!) allemaal geërotiseerde ‘goodies’ waar ze elders in het Koninkrijk uiteraard te lui of te min voor zijn, het gaat er weerstandsloos in als koek. Aldus is hun visie ^Post Tenebras Lux^ zoals ze dat in Genève zo kernachtig zeggen, maar de Verlichting (een gepasseerd station?) komt er niet aan te pas, want ‘Holocaust’ (zonder één Duitse schrijver), ‘Lifespan development psychology’ en ‘Contemporary Chinese Culture’ is toch zovééééél nuttiger. Bij ‘science’ doen ze aan ‘Quantum Physics’, meteen het laatste hoofdstuk uit een $160-boek. De 650 studenten zien zich blijkbaar als exportproduct, vraag me af hoe de zeer aantrekkelijke meisjes zich daarin voegen. In hun ‘exchange programs’ staat de mastodont ‘University of California’ uiteraard bovenaan (maar ze worden lekker gemaakt met slechts één plaats). De rest is duidelijk 2e rangs, maar dat zegt niet veel, het is de student die er iets van moet maken. Laat het tot U door doordringen: een grabbelton met 53 cursussen voor ‘humanities’, 48 voor ‘science’ en 68 voor ‘social science’ en geen Nederlandse, geen Franse, geen Duitse referenties. Voor 650 pretentieuse studenten die leren zich goed te verkopen.

      • Universitaire brugklas
        De wiskunde is niet bepaald brugklasstof. Bedoeld zeker: een soort universitaire brugklas?
        Het is wel erg eenzijdig en beperkt qua onderwerpen: Lineaire Algebra (Math. 1), en (bij Math. 2) al weer een zwaar accent op matrices, en verder rijen en goniometrie.

        Geheel afwezig zijn de belangrijkste onderdelen van de analyse (met name differentiaal- en integraalrekening met functies van één en twee variabelen), meetkunde, grafentheorie, topologie en waarschijnlijkheidsrekening en statistiek.

        Hoe het niveau vergelijkbaar is met de nederlandse universiteit van nu weet ik niet, wel dat het overeenkomt met een deel van de wiskundestof in het eerste jaar van de universiteit van 30 jaar geleden, voor studenten wis- en natuurkunde, actuariaat en econometrie.

        • De ‘écoles préparatoires’ zijn universitaire brugklassen
          Op de Ouderdag voor leerlingen van de economische richting, afgelopen zaterdag, hebben wij met één van de 2 Wiskunde leraren gesproken. Moet e.e.a. nog uitwerken voor een nieuwe blog. Met 9 uur per week is wiskunde hier de belangrijkste filter voor de afvalexamens aan het einde van het 2e jaar. Voor de 3 beste instellingen in de Parijse regio zijn 7500 in opleiding voor 950 plaatsen, de meeste anderen komen in de provincie terecht, overigens zijn die ook best goed, 10 à 20% voldoen niet aan de minimale voorwaarden voor een plaats. De onderwezen wiskunde is een sluitend geheel met inderdaad veel algebra, maar ook statistiek, en bijbehorende analyseringsmethoden, en waarschijnlijkheidsrekening. Ik heb zelf 2 jaar econometrie gedaan (liever gezegd gevolgd), maar kan me in het Franse systeem niet vinden. En dat was toen al zeker geen 9 uur per week + huiswerk. Wel bijzonder dat U 30 jaar teruggrijpt. Hoe zou het nu zijn?

Reacties zijn gesloten.