De onzin van Wim Veens digital Natives en Homo Zappiens

450x200_am-i-on-something-2-1168379.jpg

Het is al weer enige tijd geleden dat de Delftse professor Wim Veen en een club getrouwen de onderwijswereld meenden te moeten veroveren met voor sommigen aantrekkelijke uitspraken als: "School is een ontmoetingsplaats voor vrienden, geen plek om te leren" en zijn verheerlijking van de digital natives waarvoor het huidige onderwijs niet meer voldoet, maar die intrinsiek Supermancapaciteiten in zich bergen waar ouderen niet van kunnen dromen.

Eerlijk gezegd horen we de laatste tijd niet zo veel meer van Veen en zijn kornuiten. Maar we weten inmiddels maar al te goed dat mislukte ideeën in het onderwijs de neiging hebben om onder een andere naam opnieuw de markt ingeslingerd te worden. Mislukte ideeën zijn lucratief: alles wat misgaat in het onderwijs moet gerepareerd worden en dat betekent een markt voor veelal dezelfde groep onderwijskooplui.

Vandaar dat we blij zijn met mensen als Casper Hulshof en Paul Kirschner die vanuit de universiteit onvermoeid blijven vechten tegen de mythes en misvattingen in het onderwijs. Zojuist publiceerde Paul Kirschner op zijn blogcollectief onderwijsonderzoek een artikel over recentelijk onderzoek door Loh en Kanai (2015) dat gehakt maakt van de geweldige capaciteiten van de digital natives en ernstig waarschut voor de oppervlakkigheid die door al die flitsende informatiedichtheid dreigt.

 

Niet nieuw voor de vele lezers van dit forum, maar het is goed om het allemaal nog maar weer eens een keertje op een rijtje te zetten en door te geven aan naieve lieden die in de onzin van Veen CS of hun opvolgers trappen.

 

 

3 Reacties

  1. Blog – Paul Kirschner   Typen

    Blog – Paul Kirschner   Typen of schrijven?  :

    www.didactiefonline.nl/blog-paul-kirschner/12413-typen-of-schrijven (in Didaktief)

    Poll-resultsaten uit Didactief:

    Weg met het eindexamen?

    Ja, het eindexamen is een momentopname en stimuleert teaching to the test. – 52.2%
     
    Nee, het examen is nog steeds de beste manier om de kennis en vaardigheden van scholieren te meten. – 47.8%
     
     
  2. Over het hijsen van brugdelen

    Over het hijsen van brugdelen en verwaaide hoogleraren aan de TU Delft.

     

    (em.) prof. dr. Wim Veen (1946, hoogleraar educatie en techniek, Technische Universiteit Delft; voorheen IVLOS, UU; 'masters in human geography, dwz sociale geografie) – bouwjaar: baby boom.

     

    Prof. Wim Veen (Faculty of Technology, Policy and Management, TU Delft), ‘Homo Zappiens. Learning and Knowledge. The Digital Mindset.’, OESO, 2006

    "The generation inventing games. Without winners or losers, without start or end, and changing the rules continuously" (p.6 powerpointpresentatie, overzicht van Veen's aansprekende kretologie; met onderbouwing)

     

    * Meer over Wim Veen bij BON. Zie mijn blog uit 2006/2007, onder K. opvattingen (positief) – niet meer bijgehouden na gewijzigde lay-out vanwege transitie website; bij aanvullingen zou ik 'from scratch' alles opnieuw moeten opmaken.

    * Meer over progressief onderwijs.

Reacties zijn gesloten.