BON-bestuur interactief op de hei

heide__450x200_1231762_89180902.jpg

Vrijdagavond en zaterdag (6 en 7 september) heeft het BON-bestuur zijn jaarlijke 'heisessie' (excuseer de managerial terminologie, want ook wij zitten niet op de hei, maar in Noordwijk). Bij wijze van experiment willen we leden en andere geïnteresseerden de gelegenheid geven om hier via de reacties onder dit bericht en via twitter naar @bestuurBON en hashtag #BONhei zaken onder de aandacht van het bestuur te brengen. Wij beloven hier zo direct mogelijk op te reageren. 

17 Reacties

  1. VRAAG I

    VRAAG I

    Zou het bestuur graag zien dat BON meer ouderleden krijgt, er meer ouders actief worden in BON en BON zich meer over ouderrechten uit of ziet zij het merendeel van de ouders als te ondeskundig om een grote rol binnen BON te mogen spelen?

    VRAAG II

    BON heeft een duidelijke visie over hoe het onderwijs georganiseerd moet worden. Waarschijnlijk zal een naar de opvattingen van BON geherstructureerd onderwijssysteem niet voor alle leerlingen optimaal zijn. Men kan bij voorbeeld denken aan leerlingen die het effectiefst studeren als ze in alle rust in hun eentje een boek doorwerken. Of zich op een Steve Jobsschool het prettigst voelen en er voldoende resultaten  halen. Of in Nederland opgeleid willen worden voor een Vlaams Aso-diploma of het internationale Bacchalaureatexamen? Moet het voor ouders mogelijk worden om hun kinderen door de overheid gesubsidieerd een opleiding naar eigen inzicht te laten volgen als die afgesloten wordt door erkende overheidsexamens?

  2. @Malmaisson

    @Malmaisson

    Op dit moment sluiten we de bespreking van onder andere dit bericht hier af. We zullen een geactualiseerde versie van het Deltaplan maken waarin we de positie van de ouders  een prominentere rol zullen laten spelen. Dit 'Deltaplan revisited' willen we zeer binnenkort publiceren.

  3. Bepaalt het BON-bestuur ook

    Bepaalt het BON-bestuur ook een standpunt over het Nationaal Onderwijs Akkoord zoals de AOb dat al afwijzend heeft gedaan.

    Het lijkt alsof de leraren een extra buidel geld krijgen toegeworpen, maar daar zitten volgens de grootste vakbond allerlei addertjes bij:

    "Wat is het onderwijsakkoord waard?

    05 sep •  Bij de AOb komen veel vragen van leden binnen over het nationaal onderwijsakkoord. Wat staat er in? Waarom tekent de AOb niet? Hoe zit het met de nullijn? Of de bapo? Eén conclusie is zeker gerechtvaardigd: het akkoord lijkt op het regeerakkoord van PvdA en VVD. Daar zaten geen investeringen in, maar alleen verschuivingen. Op basis van wat wél bekend is, een overzicht van feiten en meningen. "

    Het AOb is een van de vijf pijlers van de Onderwijscoöperatie. En daarmee een van de partners van BON.

    En wat is de bedoeling van die Lerarenagenda waar Roon Rekkers elders op dit forum over schrijft. Het is een product van een groep ambtenaren. Maar we hebben toch een Onderwijscoöperatie van, voor en door de leraar? Heeft die daaraan meegewerkt.

    In de media kunnen we er niets over vernemen. Maar de leraren moeten toch wel worden ingelicht wat er boven hun hoofden wordt uitgestippeld?

  4. Natuurlijk. Het NAO is nu nog

    Natuurlijk. Het NAO is nu nog maar gedeeltelijk en inofficiëel bekend, maar zodra te tekst wordt gepubliceerd bepalen we een standpunt dat ook hier wordt gecommuniceerd

  5. Ik voel mijzelf zonder dat

    Ik voel mijzelf zonder dat geambieerd te hebben en zonder enig mandaat te hebben de vertegenwoordiger bij BON van de belangen van kritische ouders. Misschien zou ik vóór de publicatie van het gerevideerde deltaplan de passages over de positie van de ouders mogen lezen en er commentaar op mogen geven.

    Met zéér binnenkort bedoelen jullie waarschijnlijk binnen zeer kort(e tijd) maar het blijft onduidelijk waaraan je daarbij moet denken

    Seger Weehuizen

  6. Het klinkt als een abstract

    Het klinkt als een abstract verhaal, en toch is het trapsgewijs een reëel probleem: de Europese Unie (en andere internationale organisaties als OESO, UNESCO, Wereldbank). De digitale agenda, het levenslange leren (Het Nieuwe Leren), het inclusieve onderwijs, het onderzoek wereldwijd van McKinsey naar de invloed van leraren op de kwaliteit van het onderwijs hetgeen beleidsmakers wereldwijd tot beleid omtrent leraren heeft aangezet. Waarbij McKinsey kan helpen. 😉

     

    Het zou goed zijn als het Nederlandse volk via BON – de vaderlandse journalistiek doet immers niets aan deze kwestie – beter op de hoogte raakt van de invloed van internationale afspraken op het nationale onderwijs. Het Comeniusprogramma van de Europese Unie richt zich op het verplichte nationale onderwijs. Denk ook aan het competentiegericht onderwijs in het MBO (Leonardo da Vinci-programma; Da Vinci kan zich niet meer tegen dit centralistisch beleid verdedigen). Het lerarenregister. Zo zijn er meerdere bevoegdheidsoverschrijdingen (subsidiariteitsbeginsel) te noemen. Deze beleidsstappen voltrekken zich (ondemocratisch) boven onze hoofden. Via het nationale parlement, of de diverse raden wordt internationaal onderwijsbeleid over Nederland uitgerold. 'One world, one people'. De Nederlandse (of internationale) beleidsambtenaar heeft werk voor jaren. Men houdt elkaar bezig, en langzaam sijpelt het door tot de werkvloer met desastreus resultaat. Abstracte idealen klinken mooi, maar stinken soms als je te dichtbij komt.

     

    Nederland als voortrekker in de internationale wereld. Te snel het kind met het badwater wegspoelend. Actief het verleden wegpoetsend, en dapper een ongewisse toekomst binnenstappend. Veranderen moet. Geen tijd voor gedegen onderzoek. Leve de ideologie (die zeker al sinds Émile van Jean-Jacques Rousseau, weet u nog, de Franse revolutie, in zwang is) Overigens, was het badwater wel zo vies? De beleidsmakers van de digitale agenda (denk ook aan IT-ondernemingen, entertainment, uitgeverijen, gaming-industrie) hebben zich bekeerd tot de alternatieve onderwijsmethodes (informeel leren). Interessante ontwikkeling…. 😉

     

    Kan BON een officieel standpunt over voornoemde internationale invloed op het Nederlandse onderwijs innemen en daarmee het Nederlandse volk (en de journalistiek) inlichten? Dan weten we waarop we mei 2014 stemmen. Sssttt, mogen we niet weten!!! 😉

     

  7. **DIROO** in België wil in

    **DIROO** in België wil in 2014 een *'competenties vs Bildung'* dag organiseren, juist met het oog op de Europese verkiezingen. Vindt het bestuur dat BON hierop moet aanhaken? Denk aan OESO, PISA door middel waarvan een gelijkschakeling van het onderwijs op een lager (en IT-ideologisch verantwoord) niveau plaatsvindt waardoor internationale statistiek kan worden toegepast. Lees de uitspraken van Andreas Schleicher. 'One world, one people'.

     

    "Voorstel van programma dat van 10 tot 16 uur met lunchpauze loopt:
    In de voormiddag: vooreerst het standpunt van de OESO door een persoon met een vlot en boeiend sprekerstalent. Daarna discussie: de auteurs van het boek én de andere deelnemers naar wens. Tweede deel: idem voor het standpunt van DIROO.

     

    In de namiddag: beantwoording van de vraag: Hoe de beide benaderingen  met elkaar verzoenen? Dus een vraag naar de kansen tot wederzijdse integratie.  Vooreerst het voorstel van de OESO en vervolgens dat van  DIROO. Grondige bespreking. Conclusies."

  8. Aanvulling: ‘one world, one

    Aanvulling: 'one world, one people' zijn mijn (Nederlandse) woorden en representeren geen citaat uit een interview met OESO-statisticus **Schleicher**, inclusief  **'TED-talk'**: 'skills', 'change', enzovoort.

  9. @Sympatisant.

    @Sympatisant.

    Net thuis van een intensieve 24 uur. Gisteren, vrijdag van 5 tot 23 en vandaag van 8u30 tot 17. Veel besproken maar zo snel even een standpunt over de internationale aspecten formuleren is niet gelukt. Het stond natuurlijk niet op de agenda. We hebben het wel even kort over gehad en het is duidelijk dat we bepaald niet blij zijn met de insternationale druk en regelgeving/afspraken zoals die in de huidige praktijk doorwerken in ons onderwijs. Over allerlei aspecten hebben we al eerder standpunten ingenomen. Noem  de 50% hoger opgeleiden, de tendens hbo en universteiten onder een noemer te brengen, de Dublin descriptoren en in het algemeen de extra bestuurslaag die  hiermee is gecreëerd. Of  diezelfde regelgeving ook mogelijkheden biedt om de Nederlaaadse  overheid aan te zetten tot zaken die wel binnen de BON-doelen vallen is ons niet bekend, maar lijkt uiterst twijfelachtig. Hoe we hier verder mee om kunnen/willen gaan is ook nog onduidelijk; anders dan het formuleren van een antwoord op je vraag hier op de site.

  10. Ik hou de vinger aan de pols.

    Ik hou de vinger aan de pols. Ik ben al enkele jaren gast op de DIROO-dag, dit jaar zelfs had ik de eer daar te zijn als "eregast". Ondertussen heb ik mijn DIROO-contacten gemaild. Van daaruit licht ik het bestuur in zodra ik meer weet en zal ik tijdig weten of va onze kant iets verwacht wordt.

  11. @Sympatisant en Philippens

    @Sympatisant en Philippens

    Fijn dat je er naar toe gaat Huub. Het is niet gelukt dit op de hei nog mee te nemen, maar laat ons weten als je meer weet van die dag.

  12. @ Philippens

    @ Philippens

     

    Goed dat u contact met DIROO heeft (gelegd). Weet u of de Belgische onderwijsbeweging contact heeft met de Franse? (tweetaligheid België). De kritiek op het competentiegerichte onderwijs, en de vanwege de digitale agenda ingegeven onderwijshervormingen beperken zich niet tot Nederland en België. Ik heb kritiek op het economisch gedreven OESO- en EU-beleid in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Duitsland, Oostenrijk, en *ook landen als Italie, Spanje, en Portugal* gevonden. **Overzicht 1**, **overzicht 2**. Is het mogelijk nog iets vóór de Europese verkiezingen te organiseren? Het beleid komt overigens voornamelijk van beleidsambtenaren rondom de Europese commissie (en OESO), en wordt zeer democratisch geïmplementeerd  (not).

     

    Het is al jaren tijd voor een internationale onderwijsbeweging. Er zijn locale initiatieven, en die kunnen tegenover de 'idealistische' druk van de pleitbezorgers van de internationale 'kenniseconomie' onvoldoende een deuk in een pakje boter slaan. De van de achterban losgezongen Europese onderwijsvakbonden hebben zich gezamenlijk met de Europese onderwijswerkgevers achter 'lifelong learning' en andere centralistische economische initiatieven geschaard. Van hen is op Europees niveau weinig te verwachten.

     

    De stad Brussel is vergeven van de lobbykantoren. Helaas hebben de kaalgeplukte Europese belastingbetalers te weinig geld hun 'civil society' tegenover multinationale ondernemingen en andere lobbygroeperingen te verdedigen. De traditionele 'linkse' partijen richten zich het liefst op subsidiëring  van milieu en duurzaamheid, overheidsoplossingen, en vinden het informele leren vaak wel hip. De traditionele 'rechtse' partijen geloven in vrije handel, onderwijsmarkt, en zichzelf organiserende burgers. De traditionele middenpartijen hebben via vrijheid van godsdienst de eigen winkeltjes. Zo spreken de zorgvuldig geselecteerde politici binnen de eigen politieke stroming vanuit de zorgvuldig gespinde ideologische koker en belangengroeperingen, en wordt de 'gewone' burger die gewoon goed onderwijs wil vergeten. Verdeel en heers… Dit zal de opkomst van de door de traditionele partijen verguisde 'nieuwe volkspartijen' door geheel Europa verklaren.

     

    De pers lijkt vooral geïnteresseerd  in rellen en uitvergrote belangentegenstellingen. De media hebben zelf belang bij belangrijke investeerders en adverteerders. De politiek van binnenuit bereiken werkt in beperkte mate. Daarom is een onafhankelijke onderwijsprotestbeweging van belang. Zien voldoende mensen hiervan de zin in? Verdeel en heers… 😉

     

    Zie: **Wet- en regelgeving, CAO's, verdragen, EU en OESO beleid**, N. Europees manifest voor onderwijs en cultuur – kritisch, 2006, mede tegen de competenties en tegen 'Bildung'. Inspiratie? Een Europese petitie is redelijk eenvoudig en snel te organiseren, als de publiciteit tenminste meewerkt.
     

  13. Als laatste: ik geloof niet

    Als laatste: ik geloof niet in het EU-parlement als platform voor kritiek op onderwijshervormingen, omdat ik daarme de EU(-commissie) zou erkennen in de bevoegdheidsoverschrijding omtrent nationaal (verplicht) onderwijs. Zal een internationale onderwijsbeweging die zich richt tegen de globalisering van het onderwijs enige soelaas kunnen bieden? De twee ontstane platforms worden enerzijds beperkt door nationale grenzen, en anderzijds wordt op internationaal (EU-)niveau eensgezindheid omtrent de kritiek op competenties binnen de internationale 'kenniseconomie' (wat een belachelijk woord) nagestreefd. De Babylonische spraakverwarring kan door middel van communicatie in de drie officieuze EU-talen ('werktalen') Engels, Frans en Duits worden opgelost. Indien gewenst, leveren anderstaligen een vertaling aan. Zou naast de eurocrisis het onderwijs voldoende bij de nationale bevolkingen leven? Het verzet is absoluut geen erkenning van de centralistische EU-almacht ten aanzien van het nationale onderwijsbeleid. Vrijheid van onderwijs zou de EU toch moeten aanspreken? 😉

  14. Nee, ik weet niet of de

    Nee, ik weet niet of de Vlaamse beweging contact heeft met de Waalse.
    Overigens heb ik hier laatst bericht over het niet-EU-land Zwitserland waar de beweging Fach successen heeft geboekt tegen de technocratische rommel die over hen heen werd gestort. Zwitserland is een Oeso-land. 

    Het zou mooi zijn om een internationale beweging op te richten. Er zijn nu al veel mensen die zich in woord en geschrift verzet hebben, maar ze slaan geen deuk in het pakje boter dat Europa en de Oeso op hun hoofd hebben. Of je de bevolkingen zelf bereikt, is de vraag. Het beperkt zich tot deskundigen die aan den lijve ondervonden hebben hoe ze in de tang worden genomen.

  15. @Sympathisant. dit is het

    @Sympathisant. dit is het programma van DIROO van 26 maart 2014:

    Voormiddag: Deel l
    Over de verantwoordelijkheid van Europa, Vlaams Parlement, minister en de koepels
    10.00     Verwelkoming
    10.20     gesprek -1: Het recht van de EU op onderwijs(45+15)
                        Auteur voor de EU en EP: Bart Staes
                        Auteur voor het Europees onderwijsbeleid: Valeer Van Achter
                        Commentaar: Danielle Deli

    11.20     gesprek-2: Het recht van het Vlaams parlement,  de minister en de koepels op onderwijs(45+15)
                        Auteur van het recht van de minister:  Hans  Annoot
                        Het recht van de koepels: Mieke Van Hecke (tot 12.00 uur) en Raymonda Verdyck
                        Commentaar: Boudewijn Bouckaert 

    12.20  Reflecties door Frank Judo en andere deelnemers
    12.45  Lunchpauze

    Namiddag  deel 2

    Over de verantwoordelijkheid van  de directie, het schoolbestuur en de leraren

    13.20     gesprek-3: verantwoordelijkheid van de directie en het schoolbestuur(45+15)
                       Auteur:  directeur Jan Verheyen en Peter Hertog, schoolbestuurder
                  Commentaar: Koen Muylle of David D’Hooghe

    14.20  gesprek -4: verantwoordelijkheid van de leraar (45+15)
                        Auteur: Carl Wouters, Robert Van Puyvelde en Michel Berger
                      Commentaar: Koen Muylle of David D’Hooghe

    15.20     Slotreflecties door Frank Judo, Luc Braeckmans en Danielle Deli

    Het uitgangspunt /doelstelling van deze dag is:

    Doelstelling: Uitgaande van de vaststelling van het gebrek aan politieke daadkracht van vele onderwijsactoren, individuele en collectieve, en van de vaststelling dat er een enorme druk op de onderwijspraktijk wordt uitgeoefend wil deze dialoogdag het politiek bewustzijn en het politieke handelen van leraren, directies en schoolbestuurders verhogen op basis van meer inzicht in de relatie tussen praktijk en beleid,  waarbij de onderwijspedagogiek bemiddelt tussen deze practici en vertegenwoordigers van het politiek-juridisch systeem.

  16. @redactie

    @redactie

     

    De vrijheid van onderwijs wordt naast *artikel 23 Grondwet* in ruimere zin behandeld in  het *EVRM*. Het EVRM heeft directe werking in Nederland. Daar je in Nederland wetten in formele zin niet aan de Grondwet kunt toetsen, kun je je bij de rechter richten op het EVRM. Er is overigens wel een verschil tussen klassieke en sociale grondrechten. Onderwijs valt onder de tweede categorie, en staat als artikel 2 in het *aanvullend protocol* (p. 19) bij het EVRM genoemd. In combinatie hiermee zou je het klassieke grondrecht *artikel 9 EVRM* (p. 8) kunnen aanhalen waarin de vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst wordt genoemd. Uiteindelijk kun je terechtkomen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Dan ben je inmiddels vele euro’s lichter. Idee om dit ook op Europees niveau – ik bedoel niet de EU – aan te pakken in een internationale onderwijsbeweging tegen de EU ‘aanbevelingen’ en de uitvoering ervan door de Nederlandse staat en raden?

     

    Het gaat mij om de vrijheid te zoeken naar het type onderwijs dat een ouder – en het kind zelf – het beste bij een kind vindt passen.  Als een kind naar het MBO zou gaan, zou ik het willen vrijwaren van het beroepsgericht onderwijs (voorheen competentiegericht onderwijs) waar het een toepassing van het nieuwe leren vanuit de EU betreft. Ik zou om die reden de onderwijsvrijheid – de didactiek naar beste geweten zoals het iemand past – willen zien, en niet een door de (euro)staat opgelegde didaktiek. Ik vraag me af of de staat zou kunnen verdedigen dat het BGO vanuit het Europese onderwijsstelsel een verplichting is. Ik vind dat een zeer ingrijpende invloed van de staat op mijn privéleven, en de beroepskansen van leerlingen. Het doet mij denken aan totalitaire regimes. Soms denk ik wel eens dat we al in een totalitaire controlestaat wonen. Wat hebben die politici, laat staan het bedrijfsleven, te zeggen over hoe ik mijn leven wens in te richten? Geef de algemene normen waaraan moet worden voldaan, en laat de mensen verder met rust. Zo was het vroeger. Met al die betweterige onderwijskundigen en nieuw(op)lichters kan dat niet meer. Wat hebben die lui over mij te zeggen? Niets. Daarom. Ik kan in mijn onderhoud voorzien, en houd mij aan de wet. 

    *Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU en OESO beleid*, G. grondrechten

     

Reacties zijn gesloten.