τοκεῖς και τεκνα

Een Blog voor mensen die het onderwijs door de ogen van de ouders en leergierige kinderen willens zien en ook voor hun opponenten

Leren is zowel een recht als een plicht. Omdat het een recht is moeten een leerling of zijn ouders keuzes kunnen maken m.b.t. de leerstof als de leermethode. Het is een plicht omdat iedereen die in Nederland mag wonen en aanspraak wil maken op de sociale, culturele en medische voorzieningen van dat land naar draagkracht moet bijdragen in het voortbestaan daarvan. De bijdrage van ouders kan zowel in tijd als in geld zijn. In het eerste geval werkt een volwassene in beginsel in (semi)overheidsdienst of verricht hij vrijwilligersarbeid. In het tweede geval verricht hij arbeid in de commerciële sector en betaalt hij belasting. In de praktijk lopen deze twee gevallen door elkaar heen.

Een kind mag en moet zich voorbereiden op zijn leven als volwassene. Wat mogen betreft wordt de invulling ervan in met het toenemen van de leeftijd van het kind in afnemende mate door zijn ouders bepaald. maar de staat draagt bij in de kosten om veel mogelijk alle kinderen gelijke educatieve kansen te geven. Wat moeten betreft bepaalt en financiert de staat maar zij zou zich bij het bepalen moeten beperken tot de inhoud van de verplichte leerstof en zich hoogstens uit efficiencyoverwegingen met didaktiek moeten mogen bemoeien.

Mede om oneigenlijk gebruik van onderwijs door de overheid tegen te gaan moeten ouders de mogelijkheid krijgen om zelf gesubsidieerd onderwijs voor hun kinderen regelen. Als hun kind bij voorbeeld na 5 jaar met succes slaagt voor het staatsexamen HAVO zouden zij de gemaakte kosten moeten kunnen declareren bij de overheid tot een maximum van wat het kind de overheid zou hebben gekost als het kind het HAVO-diploma via een door de overheid erkende en gesubsidieerde HAVO-school gehaald zou hebben.

Het moet natuurlijk ook mogelijk worden om bij afwijkende curricula daarover afsluitende staatsexamens af te leggen die door het daarop volgende onderwijs als toelatingsexamen aanvaard worden. Op het VWO zou je bij voorbeeld dan weer echte wiskunde kunnen volgen.

3 Reacties

  1. Dat ouders het recht zouden

    Dat ouders het recht zouden kunnen krijgen om het vanuit Den Haag voorgeschreven staatsonderwijs te laten voor wat het is (een ideologische uilenbal) en in te verwisselen voor een zak geld waarmee ze zelf voor behoorlijk onderwijs kunnen zorgen (waarvan staatsexamina de kwaliteit en een gunstige prijs-prestatieverhouding garanderen) zou er niet toe mogen leiden dan financieel draagkrachtige ouders bevoordeeld worden. Met wat eigen geld erbij zouden ze immers de beste leraren en scholen aan zich kunnen binden. Maar bijna elke goede oplossing heeft ook nadelen. Men zou dit genoemde nadeel kunnen opvangen door te eisen dat ouders die niets meer met de flauwe kul van het moderne staatsonderwijs van doen willen hebben schooltjes moeten oprichten die geen hoger schoolgeld mogen eisen dan de ouders uit de genoemde zak kunnen betalen!

  2. Leerstofdesiderata

    Leerstofdesiderata

    Ouders en leerlingen moeten meer vakinhoudelijke keuzes kunnen maken. Zo zou het ook mogelijk moeten worden om Frans en Duits als cultuurtalen te leren in plaats van talen voor interactieve communicatie ten bate van handel, nijverheid en vakantie. Deze talen worden in het eerste geval  zoals vroeger geschiedde aangeleerd om literatuur en en cultuurhistorische beschouwingen in de oorspronkelijke taal te lezen en ook in goed Nederlands te kunnen vertalen. De universiteiten zullen geen bezwaar tegen deze wisseling hebben omdat ze gek zijn op Engels.

    Er zullen zeker andere ouders van hoogopgeleide Ouders van VWO-leerlingen zijn die willen dat hun kinderen echte wiskunde leren. Of dat dan gaat om Euklidische Meetkunde of veralgebraiseerde meetkunde is secundair hoewel een echt Euklidische Meetkunde als Cultureel erfgoed op een Gymnasium uitstekent past. Maar leerlingen moeten bijgebracht worden dat wiskunde op het hoogst mogelijke abstractieniveau beoefend moet worden om op zo veel mogelijk gebieden toegepast te kunnen worden. Ook hiertegen zullen de universiteiten geen bezwaar maken.

    Op het Gymnasium zou weer eindexamen afgenomen moeten worden in zowel Latijn als Grieks. Dat kan als leerlingen alleen na het slagen voor een toelatingsxamen waarvan zinsontleding deel uitmaakt tot dat schooltype kunnen worden toegelaten. De leerstof van de 3 jaar onderbouw VWO zou dan in twee jaar samengeperst moeten worden.

    Ook hiertegen zullen de universiteiten m.i. geen bezwaren hebben .

    Als de universiteiten geen ernstige bezwaren hebben tegen alternatieven zie ik niet in waarom de politici ouders en leerlingen die vrijheid om alternatieven te kiezen bij voldoende belangstelling zouden onthouden. Laten wij de universiteiten er naar vragen!

    Als er lezers van de BONsite zijn die andere alternatieven willen aandragen lees ik dat graag.

    Opmerking:

    τικτω  verwekken (man), baren (vrouw) of dekken (dier) heeft met tokeus en teknon de stam tk gemeen. De sterke aoristus ervan is immers ἔτεκον,  ti is dan de praesenreduplikatie bij τιτκω of τιτκτω. In het laatste geval is er ook nog een praesensstamversterking in de vorm van de laatste t die de uitspraak van het woord met t en k in de juiste volgorde moeilijk maakte.

  3. In mijn eerste reactie heb ik

    In mijn eerste reactie heb ik aandacht besteedt aan de botsing van beginselen als ouders volledig het recht zouden krijgen om op hun eigen wijze gesubsidieerd aan een leerplicht zouden voldoen en daarvoor niet meer subside zouden krijgen dan het bedrag dat de overheid besteedt aan een kind dat op een erkende gesubsidieerde school dezelfde kennis op zou doen. Ik wil dus een nieuwe onderwijspacificatie waarbij niet bepaalde groepen zelf de verantwoordelijkheid voor onderwijs aan kinderen krijgen maar individuen. Eén manier om naar onderwijs te kijken is dus het maken van een vergelijking in de tijd: vroeger werd aan grote groepen erkende! dissidenten het recht gegeven eigen onderwijs te organiseren. In de geest van de huidige tijd zou dat doorgetrokken moeten worden naar kleine groepjes en individuen. Vooral door eindexamens met gecommitteerden en bevoegdheidseisen voor leraren werd  controle op het niveau uitgeoefend. Maar je kunt ook een vergelijking maken tussen verschillende soorten voorzieningen. Je had een particuliere ziekteverzekering naast een ziekenfonds. Leraren vielen niet onderchet ziekenfonds maar kregen een zak geld waarmee ze zich bij de particuliere ziekteverzekeingen konden verzekeren. Voor een ouderdomsverzekering boven op de AOW moeten zzp-ers zichzelf verzekeren.

    Leerstijlvrijheid

    de hervormingen die BON nastreeft zullen bij verwezenlijking het onderwijs voor het overgrote deel van de leerlingen sterk verbeteren. Voor leerlingen die op een andere wijze effectief leren moet het ook mogelijk worden om op die andere wijze te leren.

    Ik denk bij voorbeeld aan individueel studeren in een storingsvrije omgeving. Dat zou kunnen op een school die aan iedere leerling   die daar om vraagt een studeerkabine geeft. Leerlingen die vast lopen in de leerstof kunnen dan een vraagbakenleraar vragen om hen weer vlot te trekken (I). Een studiehuis voor monnikenwerk zonder groepswerkflauwekul. Goedkoper is natuurlijk dat de leerlingen  thuis te laten studeren en afstandsonderwijs laten volgen (II). thuis via afstandsonderwijs

    Steve Jobs scholen moeten natuurlijk ook mogelijk zijn als ze op belangrijke leerstofdoelstellingen niet slechter zouden scoren dan ouderwetse of juist passend-onderwijs- scholen.

Reacties zijn gesloten.