Wat ik graag wilde weten

is, of ik mijn energie steek in ’n lobbyclub (Presley Bergen 08/02/10), of in ’n verzamelplaats van leraren/ouders die bezorgd zijn over het onderwijs!

12 Reacties

  1. lobbyclub of verzamelplaats
    Ik geloof dat jij je energie steekt in een verzamelplaats, waar je rustig en zonder verder in actie te komen kunt blijven pruttelen tegen wsns.
    Ik steek mijn energie in een lobbyclub die de belangen behartigt van beter onderwijs en daar ook de hort voor op gaat 😉

  2. Even doorvragen
    Leo, wat is voor jou het wezenlijke verschil tussen een lobbyclub en zo’n verzamelplaats? Waar zou jij wel en niet bij willen horen?

    • Nogmaals ’n poging.
      Lobby betekent vaste mening en hakken in het zand.
      Verzamelplaats is discussie en argumenten.
      M.b.t. het basisonderwijs gaat BON uit van beter rekenen door juffen, geen passend onderwijs en meer aandacht voor hoogbegaafden.
      M.i. is dat te mager en spelen er ernstigere problemen. Daar het basisonderwijs ’t fundament van het gehele onderwijsgebouw is, dient BON open te staan voor andere meningen. En de argumenten die daarbij horen.

      • Laat maar horen …
        … die mening en de bijbehorende argumenten. Behalve ‘weg met WSNS’ want dat weten we nu wel.

        • Mijn mening is dat ’n groot deel
          van de problemen in het voortgezet onderwijs, (en hoger) ontstaan binnen het basisonderwijs en eerder. Taalachterstanden, gedragsproblemen en instroom van kinderen die eigenlijk speciaal onderwijs nodig hebben, hebben gezorgd voor ’n steeds toenemende segregatie. Ook voor uitstroom van mannelijke leerkrachten. De basisschool van pakweg 15 jaar geleden bestond uit 8 volle banen en 4 duobanen. Anno 2010, 2 volle banen en 45 (vrouwelijke) duobanen. Natuurlijk zakte en zakt ’t niveau van de juf. Als mbo toegang verleent tot de pabo. Nu komt passend onderwijs, nog meer kinderen met speciale aanpak in dat reguliere onderwijs. Zonder de juiste voorwaarden, zonder extra geld. De instroom binnen ’t vo is dus links en rechts behoorlijk “gehandicapt”.
          Mij lijkt het dus niet zo moeilijk om ’n begin van verbetering te zoeken in dat basisonderwijs. Die juf, hoger opgeleid en later weer die meester, geeft les aan gewone kinderen. Speciale kinderen gaan gewoon naar speciale scholen.

      • Goed nieuws
        Dan heb ik goed nieuws voor je. Ik vind BON geen vereniging met onveranderbare meningen en hakken in het zand. En BON staat ook open voor discussie en argumenten. Je kunt dus met een gerust hart lid blijven.

        DAt betekent natuurlijk wel dat we bij BON kritisch mogen en moeten ingaan op elkaars meningen en de geleverde argumentatie mogen doorlichten. De een kan daar beter tegen dan de ander.

        Noem nog ‘sn één enkele ‘verzamelplaats voor discussie en argumenten’, zo’n club waa rje bij wilt horen dus, waar je dagelijks en zo vrijelijk met elkaar van gedachten kunt wisselen – en verschillen – over onderwijs als hier in het BON-forum?

        “BON dient open te staan voor andere meningen. En de argumenten die daarbij horen.”

        Inderdaad, groot gelijk. En zoals gezegd: het goede nieuws is dat BON dat als vereniging naar mijn mening heel behoorlijk doet. Hier op het forum, tijdens de ALV, in reactie op brieven of berichten die leden hun sturen.

        Daarbij is de verenigingsvorm volgens mij een goede keuze. Stel je voor dat het hier een permanent stemlokaal was voor allerhande onderwijskwesties, op grond waarvan het bestuur met de waan van de dag standpunt X of standpunt Y zou moeten verkondigen.

        Dan kon BON wel inpakken, want dan werd het nooit wat met dat andere lobbyclub-aspect, dat je vergeten was te noemen: het in gunstige zin en met legale middelen beïnvloeden van de politieke macht.

        • @Leo
          “BON dient open te staan voor andere meningen. En de argumenten die daarbij horen.”

          Het komt op mij over dat Leo vindt dat zijn meningen niet of niet genoeg gehoord worden. Ik zou me dat erg aantrekken, want goed basisonderwijs daar werk ik elke dag aan……. Noem eens iets waarin je je niet gehoord voelt?

          • Vanwege de discussies op dit
            Vanwege de discussies op dit forum is er bij BON veel ruimte voor argumenten. ik zie daar geen hakken-in-het-zand-mentaliteit in.

          • @BAZ
            Ik ook niet BAZ. Maar ik wil graag een antwoord van Leo, jij ook ? Ik heb het gevoel dat hij afhaakt als er van hem gevraagd wordt wat hij bedoelt. Is dat zo Leo? Wil je een reactie geven ?

          • Dag gems.
            Mijn reactie heb ik do 11/2 rond 21.30 gegeven. Afhaken zit er wat mij betreft niet zo snel in. Dagelijks m’n gelijk zien, op de werkvloer, houdt me aardig alert. En zeker van m’n mening.
            Het zou anders worden, als BON alleen nog maar ’n lobbyclub zou zijn. Presley Bergen zegt/schrijft dat ergens. BON als lobbyclub. Meningen en argumenten, discussie en aanpassingen van meningen door argumenten, zijn dan ondergeschikt aan ’t bestaande “regelement”. Zeg maar de BON-kernpunten (hiernaast)
            Al die punten zijn helemaal waar. Wat mij betreft, wordt jammer genoeg nog steeds niet begrepen dat al die dingen moeten beginnen in ’t basisonderwijs.
            Bij BON heerst de mening dat oplossingen ook bijvoorbeeld in ’t vo, vmbo, mbo of hoger zouden kunnen beginnen.
            Dat bedoel ik.

Reacties zijn gesloten.