Universitair geschoolde leraren?

Vanmorgen op de radio een reportage op een school met een juf van de academische Pabo. Het verschil met een gewone Pabo is dat er een VWO aan vooraf ging en dat er een onderwijskundige bachelor (sic!) wordt uitgereikt bij het Pabo-diploma.

Dan begint de begripsverwarring direct al, want een Pabo-diploma heeft ook een bachelors-graad. Kortom: de nieuwe afgestudeerden van de Academische Pabo zijn maar half universitair geschoold, want een master hebben ze niet: op papier een gelijkwaardig diploma als de gewone Pabo.

Ik begin me langzamerhand wél af te vragen of de nieuwe academische pabo meer kwaliteit oplevert. De studielast is gelijk aan elke andere bachelorsopleiding. Is het enige verschil eigenlijk dan nog dat VWO dat eraan vooraf ging?

10 Reacties

  1. We hebben hier eerder op het

    We hebben hier eerder op het forum over gesproken. Het voordeel van deze academische juffen lijkt vooral te zijn dat ze de onderwijsvernieuwing op hun school verder op weg zullen helpen…..

     

     

  2. Dat moeten we zeker in de

    Dat moeten we zeker in de gaten houden. 

    De Onderwijscooperatie moet straks bekijken of de trits vakkennis-vakdidactiek-pedagogiek daar wel uit de verf komt.

    • Over de trits

      Ik kan alleen spreken voor de twee lerarenopleidingen waarbij ik betrokken ben (een universitaire lerarenopleiding en een universitaire pabo). Daar is het document van de Onderwijscoöperatie nog niet geland. Behalve dan doordat ik collega's wijs op het bestaan er van. 

      De vorige set competenties werd gelegitimeerd door de wet-BIO. Is dat ook (al) het geval met de geüpdatete 'trits'? Of verkeert die nog in het concept-stadium? Ik vermoed dat er een berg PR en een goede informatievoorziening voor nodig zijn om de opleidingen er toe te bewegen de oude (afgrijselijke) set van zeven 'competenties' te vervangen door de nieuwe (aanmerkelijk betere) 'trits'.

      Vanzelf gaat het niet.

       

      • Uit je bericht hieronder maak

        Uit je bericht hieronder maak ik op dat de academische pabo een flinke stap vooruit is. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een goede vwo-leerling(e) na het eindexamen naar de pabo wilde. Ouders vonden dat vaker een probleem, want dat was onder het niveau. (Dat klopte natuurlijk voor een aantal pabo's). Ik heb dat altijd toegejuichd, het onderwijzerschap PO is een prachtige baan waar je veelzijdige mensen voor nodig hebt. 

        Als de studenten op de academische pabo's die kwaliteiten hebben, die jij ze bij ze ziet, Couzijn, maken we een flinke stap voorwaarts. 

        En dan de wet BIO. Ons ontwerp (bijstelling) ligt vanaf april bij de bewindslieden. Ik begreep dat die hem doorsturen naar de kamer. Dat is allemaal vertraagd door toedoen van die man uit Venlo.

        En natuurlijk is er haast bij. De studenten op de lerarenopleidingen hebben eht recht goed en terdege opgeleid te worden. Nu blijven goede mensen afhaken, omdat ze doodziek worden van dat gedoe met die competenties. 

        We weten hoe verschillende externe organisaties gereageerd hebben. Dat geeft goede hoop dat de nieuwe trits breed omarmd zal worden.

        Maar de Coöperatie is niet erg sterk in voorlichting. Nergens heb ik gezien dat ze haar leden (de leden van de vakbonden, de vakverenigingen en BON) heeft ingelicht over de ontwikkelingen. Weliswaar gaat er dit najaar het een en ander gebeuren, maar er had onderhand toch wel wat over de vooruitgang in de onderwijsbladen mogen staan. Eergisteren heb ik daar nog op gewezen in de bijeenkomst van de groep "Professionele Ruimte" waarin ik zit met Teja Bodewes als BON-afgevaardigden. Ook heb ik er op gewezen dat wel Sjoerd Slagter steeds op het nieuws horen, maar dat bijna honderd procent van de leraren de naam Kenson niet kent, omdat onze voorzitter nooit aan het woord komt.

  3. Universitaire pabo

    Gelukkig kijken wij-van-BON verder dan naar wat het 'lijkt te zijn', en wel naar wat het *is*. Bijvoorbeeld een opleiding die je pas mag betreden als je je sporen in het vwo hebt verdiend. Bijvoorbeeld een opleiding waar je geen tijd hoeft te besteden aan 'basisvaardigheden' en algemene ontwikkeling (wie won de Tweede Wereldoorlog, en wie werd tweede) omdat veel studenten die al vanzelf meebrengen. Bijvoorbeeld een opleiding waar instromers direct al een reken- en taalniveau hebben dat een deel van de hbo-pabostudenten nooit behaalt. Bijvoorbeeld een opleiding waar de 'juffies' (de universitaire pabo's trekken ook jongens hoor) leren kritisch te staan tegenover onderwijsvernieuwingen, en leren kijken naar feitelijke merites i.p.v. retoriek.

    Dat de studenten aan een academische pabo 'maar half universitair geschoold' zijn, is onjuist. Tenzij je elke universitaire bachelor, van welke discipline dan ook, 'maar half universitair geschoold' wilt noemen. Studenten van een academische pabo halen dezelfde wetenschappelijke bachelor pedagogiek als andere wo-studenten, en wel met het basisonderwijs als specialisme. Tegelijk behalen ze (door een hoop stages en een praktijkopleiding) óók de hbo-bachelor waaraan ze een lesbevoegdheid ontlenen. Het is een handige combinatie, die te doen is doordat de universitaire pabo's met intelligente en gemotiveerde studenten te maken hebben.

    Het lijkt me een enorme stap vooruit als het gaat om de opleiding tot leraar basisonderwijs in Nederland. Prima dat men deze ontwikkeling kritisch volgt, maar ik stel voor om dat met een positieve grondhouding te doen.

    Vanaf heden kan ik uit de eerste hand berichten: sinds vorige week ben ik voor een dag in de week docent in zo'n universitaire pabo, en zowel het programma als het niveau van de studenten ervaar ik als positief. En nee, ik ben geen onkritisch reclamebord. 

     

    • Misschien dat in het

      Misschien dat in het Amsterdamse ook meer mogelijkheden zijn om te ontsnappen aan wat ondermeer uit Utrecht over het onderwijs afgeroepen is.

    • Laten we wel wezen Couzijn,

      Laten we wel wezen Couzijn, het doctoraal was al 'maar half universitair geschoold' (geheel universitair geschoold was je pas na je promotie), een universitaire bachelor is zo ongeveer 1/3 universitair geschoold.

  4. Onderzoek

    Wat me vooral stoort is dat bij de ophemeling van de kwaliteit vooral gerept wordt van onderzoeksvaardigheden. Ik wil graag slimme leraren in het basisonderwijs, het is geweldig als ze enthousiast zijn en aanleg hebben. Een flinke dot creativiteit en oplossingsvermogen komt ook goed te pas, maar die 'onderzoeksvaardigheden' en het feit dat van hen verwacht wordt dat ze de kwaliteit van hun collega's gaan verbeteren…… Wat een hoogmoed! Wat een overschatting van onderzoek. Met wetenschap zijn de jongens en meisjes sowieso nog maar beperkt in aanraking gekomen en we kunnen ons in gemoede afvragen wat 'onderzoeksvaardigheden' toevoegen aan een basisschool.

    • Marketing

      Dat er gerept kan worden over "onderzoeksvaardigheden" is het absolute failliet van ieder serieus onderzoek en enkel en alleen bedoeld voor marketingdoeleinden. Met de klachten over kwaliteit van het hbo is het vak onderzoeksvaardigheden plots als redder in nood gepositioneerd. Zomaar van een veredeld mbo naar top-of-the-list modern onderzoek. Joepieieie. Lectorenbenoemingen maken het corrupte plaatje compleet.

      Iedereen blij en gelukkig.

       

      Maar … dat had je zelf ook al bedacht

Reacties zijn gesloten.