Make shift happen

CBE-group over BON: Bruinhemden

CBEgroepshoofd Pim Pollen, inmiddels welbekend, is tot de conclusie gekomen dat BON geen vereniging van bruinhemden is. In zijn nieuwe blog (inmiddels ook al weer weg en weer terug, kiekeboe, zo gaat dat in het verandermanagement) schrijft hij verder:

"Er is veel wetenschappelijk onderzoek voorhanden dat kan worden gebruikt om een gewenst re-design van het onderwijs te bewerkstelligen. Uit onderzoek van Reeves, Hargreaves, Fullan en Marzano blijkt dat er twee zaken voortdurend terugkomen. De kwaliteit van het onderwijs wordt vooral gemaakt door competente docenten. Zij begeleiden leerlingen bij het ontwikkelen van competenties waarmee ze zich in de 21ste eeuw kunnen handhaven in de complexe samenleving. Tegelijkertijd moeten deze leerlingen kunnen bijdragen aan de vernieuwing van onze economie als ook die van Europa."

Ik heb die namen in google geprobeerd. De eerste hit is

cbeacademica.nl/myacademica/evenementen/msh12/

Via de link www.trendmatcher.nl/p/pimpollen.html (ook zeer de moeite waard) komt u doorklikkend bij de filmpjes over Make Shift Happen 11, het feestje (niet mijn woorden) waarop men zich vorig jaar trakteerde. De CEO's van CBEgroup, allemaal komen ze langs. Lodewijk Asscher mocht het feestje openen. De beste klanten zaten op de eerste rij vermoed ik. Wat brengt msh12? Kijk eens rond op de msh12 link zou ik zeggen. Aanstaande 4 oktober, happy days are here again: de kosten zijn €495,- pp, excl. BTW. Telt dat mee voor het lerarenregister? Sprekers op werelddierendag zijn:

Andreas Schleicher

Douglas Reeves

Andy Hargreaves

Michael Fullan

Olaf McDaniel (www.youtube.com/watch?v=jIL6pR6Wf-g&NR=1&feature=endscreen, twitter inmiddels: De peilingen worden steeds gunstiger voor de PvdA. Paars 3 komt in zicht: de enige coalitie die de zaken echt fundamenteel kan aanpakken!)

Margareth de Wit  Over haar las ik ergens:

Poldercultuur. Het onderwijs weerspiegelt de eigenschappen van met name de babyboomers, zegt generatiespecialist Margareth de Wit van de CBE Group, waar Beckers theorie verder is ontwikkeld. “In het onderwijs heerst een pol- dercultuur. Veranderingen gaan traag, vernieuwingen moeten eerst langs allerlei gremia, een stuurgroep, een MR. Schoolleiders zijn zelf van de babyboom- of de X-generatie; zij zoeken draagvlak. Maar uiteindelijk is de schoolleider degene die de koers bepaalt. Schoolleiders denken vaak dat als er draagvlak voor een idee is, iedereen dit op dezelfde manier ziet. Als een jongere dan vragen stelt, heeft de babyboommanager daar geen antwoord op. Afspraken zijn vastgelegd in beleidsstukken, terwijl de jongere niet snapt wat dat concreet betekent voor het werk in de klas.” Door de traagheid van besluitvorming en abstracte manier van formuleren vinden jongeren de manager vaak niet slagvaardig en niet transparant. Waar de schoolleider tevreden terugkijkt op een prettig verlopen functioneringsgesprek, begrijpt de jonge leerkracht niet wat de schoolleider nu eigenlijk verwacht. “Jongeren willen graag SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) geformuleerde afspraken. Wat voor babyboomers vanzelfsprekend is, is dat niet altijd voor jonge dertigers, de zogenoemde pragmatische generatie. Soms zijn er zelfs gedragsregels nodig. Dat druist enorm in tegen de opvattingen van de babyboomer, maar biedt de jonge leerkracht houvast”, aldus De Wit.

Joe Folkman

Jeroen Smit

Leo Lenssen

Annemarie Neeleman

Wik Jansen

Marlou van Beek (high performance education: in www.youtube.com/watch?v=EOjY0-oqEf8&feature=relmfu gaat het over trots op onderwijs, kansen voor kinderen en hun helpen om topprestaties te leveren)

Jan Gispen

Joanne Quinn

Wietske Miedema 

(hetnieuweleren.wikispaces.com/RJ+Marzano+-+5+dimensies

Miedema vertaalt Marzano en ja hoor, daar is dan ook ineens weer APS. We lezen (copy/paste uit de vijfde dimensie):

Morzano's 5 dimensies zijn te gebruiken bij afwisseling van docent- en leerlingsturing. Competentie gericht leren van de vaardeigheden vindt hierin ook aansluting. Zie onderstaande van APS:
 

Relevantie voor de onderwijspraktijk

Het denken van Marzano in de vijf dimensies heeft drie sterke kanten. De eerste is dat zijn instructiestrategie gebaseerd is op een grote verscheidenheid aan onderzoek. De tweede sterke kant is dat hij een volledig uitgewerkte instructiestrategie heeft ontwikkeld waarin de belangrijkste (uit onderzoek) bekende leeractiviteiten van leerlingen verwerkt zijn.

Relaties met andere theorieën/inzichten

Er zijn sterke relaties met andere theorieën. Zo kan het denken van Marzano worden gekoppeld aan leren 1 en leren 2. Dat gebeurt wanneer hij afwisselend docent- en leerlingsturing centraal stelt. Zie ook effectief leren. Zo is dimensie 1 gekoppeld aan leerlingparticipatie. Marzano kent ook een dimensie met vaardigheden en een aanpak van vaardigheden. Zie competentiegericht leren.

MAKE SHIFT HAPPEN=…….?

Meldpunt klachten over lonesomejoe

 

 

 

15 Reacties

  1. Marzano en de leerdimensies

    Uit de tijd dat de onderwijsvernieuwing nog onschuldig leek, herinner ik me mijn plotselinge kennismaking met Marzano. Destijds werd de lerarenopleiding wiskunde gecomplementeerd door een toegevoegd onderwijskundige: Wietske Miedema. Zij verzorgde de lessen onderwijskunde voor onze studenten en daar was iedereen destijds gelukkig mee, ook al omdat de wiskundecollega's zich dat zelf niet zagen doen. Ook ik had er niet aan moeten denken om met mijn zeer beperkte kennis van kennis van de theorieën van Piaget, Galperin en Vygotski daar zinnig college over te kunnen geven.

    Op een gegeven moment was Wietske een paar weken naar Amerika. Bij terugkomst bleek dat ze daar op studiereis was geweest en volledig in de ban van ene Marzano was geraakt. In een soort studiebijeenkomst werden wij, de collega's van de exacte vakken, op de hoogte gesteld van de zegeningen van Marzano, maar al snel werd de recalcitrante ik in mij wakker. Marzano had het leren opgebouwd rondom 5 dimensies. Als wiskundige kon ik wel wat met dat begrip. Ik realiseerde me dat ik natuurlijk iets breder moest kijken dan de drie ruimtelijke coördinaten, aangevuld met tijd en wat je er nog meer bij zou willen betrekken. Marzano zou ongetwijfeld een wat overdrachterlijker beeld van dimensie hebben. Dus enthousiast wachtte ik op de volgende powerpointslides.

    Motivatie bleek de eerste dimensie. Kon ik goed inkomen en ik verwachtte voor de volgende dimensies zaken als voorkennis, intelligentie en eventuele andere aspecten die ik wellicht niet paraat had, maar waar Marzano lang over had kunnen nadenken.

    Dimensie 2: het verwerven van kennis. Nu begon ik onrustig te twijfelen. Het verwerven van kennis was toch zo'n beetje wat ik onder onderwijs verstond en leek in de verste verte niet op een dimensie van leren. Maar de man zou het ongetwijfeld beter weten dan ik: ik kon nog net Piaget spellen, maar ging bij Vigotsky al regelmatig de mist in.

    Dimensie 3: uitbreiden en verfijnen van kennis. Nu zal ik een vervelende cursist zijn geworden. Als verwerven van kennis een dimensie is, dan is verfijnen van kennis (wat in zichzelf natuurlijk ook verwerven van kennis is) toch zeker geen aspect zijn dat daar orthogonaal op kon staan, het lag eerder in het verlengde of was zelfs identiek. Dimensies zijn toch onderling onafhankelijk, een beweging in de ene dimensie kan onafhankelijk zijn van bewegingen in een andere dimensie, maar hier werd het allemaal door elkaar gegooid. Dit had geen ene moer met dimensies te maken. Ook de verdere powerpointsheets (dimensie 4: zinvol gebruik maken van kennis en dimensie 5 studie en denkgewoontes) brachten me niet het vertrouwen dat Marzano ook maar iets zinvols had bedacht. Een dergelijke toevallige opeenvolging van onderling volslagen onvergelijkbare deelaspecten kun je toch geen dimensies noemen. Wellicht waren alle genoemde aspecten bij het leerpoces relevant, maar de theorie als zodanig kan geen zinvol model voor het leren zijn. En wellicht nog belangrijker: iemand die jaren nadenkt, professor is, en dan de term dimensie zo volslagen verkeerd gebruikt, die is het niet waard dat zijn werk nog bestudeerd wordt.

    Gelukkig bleek Marzano voor ons geen dagelijkse verplichte confrontatie: destijds waren docenten nog vrij om de lessen in te richten zoals ze zelf wilden en hebben we er ons verder nooit meer mee bezig gehouden. Toch bleek al snel dat de wind gedraaid en the times gechanged waren. De lerarenopleiding werd snel daarna een experimentele lerarenopleiding, gestoeld op het idee van het door studenten laten maken van "leerpraktijken", in eerste instantie nieuwe leerpraktijken genoemd, tot dat de afkorting NLP teveel werd geassocieerd met Ratelband. Achteraf bleek dat het begin van het nieuwe leren… een stroming jongens en meisjes waar we nog veel meer van zouden horen 😉

    Bij het schrijven van deze reactie heb ik mijn kennis over de precieze dimensies weer even opgepoetst en wat zag ik, niet geheel tot mijn verbazing, het nieuwe leren en marzano worden in één adem genoemd. Kijk hier.

    En: zowel Wietske Miedema als Marzano worden genoemd op "make shit happen". Wietske als "Marzano Expert". Iemand die veel van Marzano weet, denk ik dan. Je hebt kennelijk onderwijzers, mensen die onderwijzen, je hebt onderwijskundigen, die kunnen zelf niet onderwijzen, maar kunnen boeken volschrijven over onderwijs en de overtreffende trap zijn de onderwijskundigenkundigen, mensen die alles weten over een specifieke onderwijskundige. Het heeft een beetje hoog inteeltgehalte en dat allemaal op een basis waarin geen onderwijzerervaring of vakkennis voorkomt.

  2. Michael G. Fullan lijkt een

    Michael G. Fullan lijkt een kletskous te zijn: www.michaelfullan.ca/

    Hij is geen kleine jongen: een béétje interessant project moet toch al gauw meer dan1000 scholen omvatten.

    www.michaelfullan.ca/Articles_10/BigIdeas-CEA.pdf

    Deze Fullan was de adviseur die in 2007 door Sharon Dijksma naar Nederland werd gehaald (zie bv De Onderwijskrant 146 Mad Math en Math War blz. 6, hier op te halen:

    www.onderwijskrant.be/index.php?page=themanummers.htm )

     

  3. Joost, laat de shit gewoon

    Joost, laat de shit gewoon gebeuren. Ik word hier onpasselijk van (dat is een goede operationele definitie van shit ).  Als er nog iemand mocht zoeken naar een groot lek voor de extra miljarden die in het onderwijs zijn verdwenen tussen OCW en de werkvloer: dit circuit van elkaar krabbende adviseurs die godsvermogens op hun particuliere rekeningen laten bijschrijven is er één van.  Nee, er staat geen prestatie van enig belang tegenover.  Integendeel, we moeten vrezen dat zij ook met hun pseudo-wijsheid of regelrechte misleiding voorkomen dat ons onderwijs weer een inhoudelijk gezonde sector in de samenleving wordt. 

    Nu herinner ik mij uit mijn beginjaren van onderwijsonderzoek, dat er ook in 1969 al geldverdieners met gebakken lucht opereerden: McKinsey produceerde voor OKenW een flinterdun rapport over het universitaire gebeuren. Flinterdun: wat heet, op karton in plaats van op papier gedrukt, met op iedere ‘bladzijde’ niet meer en niet minder dan één zin tekst.  Hilarisch.  Alsof ze werkten voor oligofrenen. Misschien was dat ook wle zo (aan de resultaten zou je het zeggen).  Jammer dat ik dat malle rapport niet uit de tijdmachine kan halen. Wat in 1970 nog een uitzonderingwas, is anno 2012 een verstikkende deken over het onderwijs. Kan ik desondanks nog iets uit die tijd googelen? Verdraaid, ja: op de site van Roel in ’t Veld:  “1970-1973 diverse werkgroepen met betrekking tot McKinsey-planning”

     

  4. Marlou van Beek

    Marlou van Beek

    Marlou van Beek is Senior consultant bij CBE en programmaleider van het 'High Performance Schools'-programma.

    [High Performance Schools]

    • High Performance Schools zien excellente beheersing van kennis als basisvaardigheid en zijn daarnaast gericht op het ontwikkelen van metacognitie en life-time skills. Leerlingen leren eigenaar te worden van hun eigen leerproces, zij presenteren hun ontwikkeling aan de hand van een portfolio en ontwikkelassessment en stellen in overleg met de begeleidende docenten leerdoelen voor zichzelf. Ouders en leerlingen zijn actieve partners in het leerproces. Een High Performance school reikt echter verder, het biedt onderwijs aan afgestemd op persoonlijke leerbehoeften van leerlingen.

    • High Performance Schools vragen om krachtig en breed gedragen leiderschap. Vanuit de theorie van distributive leadership  neemt collectieve capaciteit de plaats in ten opzichte van individuele en solitaire sturingskracht.

    • High Performance Schools werken vanuit een maatschappelijke waardencreatie op langere termijn, waarin de verbinding gemaakt wordt tussen een breed en steeds vernieuwend mondiaal perspectief en een smaller, veilig en beschermend lokaal perspectief. De High Performance School geeft uiting aan het motto ‘Think global, act local’ en slaat voor haar leerlingen een brug tussen heden en toekomst. De High Performance School heeft contact met de omgeving en de toekomst hoog in het vaandel staan en betrekt stakeholders bij haar beleidsbepaling. De High Performance School verbindt haar maatschappelijke opdracht met de eigen ambitie, kernwaarden en kernkwaliteiten.

    • Het streven naar High Performance Schools vraagt om een brede aanpak. De interventies en activiteiten die ingezet worden, zijn gebaseerd op drie met elkaar verbonden pijlers learning, research en empowerment die alleen in gezamenlijkheid kunnen zorgen voor het bereiken van een duurzame performanceontwikkeling. Niet de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is het startpunt, maar de ontwikkeling van de gehele schoolorganisatie. Een expeditie met onzekerheden, twijfel, angst voor het onbekende, en ‘uitproberen wat werkt’. Maar zeker ook met moed, daadkracht, reflectie en indrukwekkende stappen vooruit.

  5. wik jansen

    Wik Jansen

    Wik Jansen is nu manging director van de CBE group

    Hij was Algemeen directeur van de Stichting Christelijk Voorgezet Onderwijs Zuid Oost Utrecht. Hij kreeg toen kritiek omdat hij nauwelijks bereikbaar was: zijn vele 'dienstreizen' namen veel tijd in beslag.

     

    Wik Jansen:

    "Ik maak me zorgen over de huidige cultuur van wantrouwen in het onderwijs. Ik ga inderdaad op kosten van mijn scholen op studiereis. Naar Amerika, naar Rome. Daar doe ik inspiratie op. Ik ken bestuurders die nu in Australië zitten, en in China. Dat op mijn scholen vakken zijn wegbezuinigd, klassen groter werden en een orthopedagoog verdween wegens geldgebrek? Dat is een beslissing op schoolniveau. Daar ga ik niet over."

    "Meer dan 17 procent van de VWO-afdelingen is zwak. Ik verwacht grote problemen omdat eerste-graads docenten moeilijk zijn te bewegen tot verandering."

    (Bron: www.amarantis.nl/xcms/news/id/572)

  6. CBE

    De geen bruinhemden blog is ook al weer weg. CBE: connecting, developing and accelerating.

    • halfwaardetijd

      Doet me denken aan de bewering van onderwijsvernieuwers dat kennis een halfwaardetijd heeft van 3 jaar. Hier blijkt het nog veel sneller achterhaald 😉

  7. shit

    Madelon Kruijff, oud-rector van het Teyler College in Haarlem is nu medewerker bij bureau CBE.

     

    On Twitter: Education&Innovation | leven lang leren | High Performance Schools |. Amsterdam · www.cbe-group.com

     

    Het Teyler College (VO-school, Dunamare) moest, circa zes jaar na oprichting, alweer sluiten. Mevrouw Kruijff had daarover medezeggenschap moeten organiseren maar deed niets. Een deel van de school functioneert nog maar naar verluidt is tot op heden geen voorstel aan de MR voorgelegd. Het gevolg is veel ergernis en een procedure bij het Hof in voorbereiding.

    Er circuleren vreemde verhalen over het functioneren van rector Kruijff. Zo zou ze in zes jaar tijd meer dan 50 personeelsleden hebben ontslagen/verwijderd, waren er talloze conflicten en sloot ze een leraar aardrijkskunde op in zijn lokaal. Het gebruik van schoolboeken was niet toegestaan, alleen ict-leren. Overigens zeggen ingewijden dat mevrouw Kruijff niet beschikt over voor het onderwijs gebruikelijke diploma’s en blijkbaar ook niet over andere diploma’s.

    Gelukkig doet Madelon aan een leven lang leren, volgens haar Twitter account.

     

     

     

    Het College van Bestuur van Dunamare heeft toegelaten dat de belangen van leerlingen en personeel schromelijk verwaarloosd zijn. Zoals bekend haalde de helft van de overgeplaatste Havo leerlingen hun diploma niet dit jaar en hadden personeelsleden de keus tussen slikken of stikken. De wet Medezeggenschap Scholen verplicht het bevoegd gezag tot het verlenen van medezeggenschap zowel over een voorstel tot sluiting als over de gevolgen daarvan voor personeel en leerlingen.

    Madelon Kruijff was als rector gemandateerd en dus verplicht tot het verlenen van medezeggenschap. Ze liet het volledig afweten.

     

    Voor haar afscheid kon wel tijd en geld gevonden worden.  Met een miniconferentie :

     

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/inholland-lector-leo-lenssen-levert-haarlems-vo-bestuur-een-onderwijskundig-perspectief

     

    Op 12 september is het groot feest bij Dunamare wegen het 5-jarig bestaan. Op die dag gaat ook een Dunamare expertacademie officieel van start. De leerlingen hebben dan vrij en hun docenten mogen naar elkaar en naar  gasten als Leo Lenssen en Wim Veen komen luisteren.

    Het programma voor die expertacademie is er nog niet. Maar de boardrooms van CBE zijn wel al ingeroosterd. 

     

     

     

     

     

  8. Wow: Marlou van Beek toch.

    Wow: Marlou van Beek toch. Credentials Waar je Van OnderSteBoven bent: "The driving force behind Turning Learning and Cluster Leader New Pedagogies Deep Learning in the Netherlands."

  9. Wel grappig, die

    Wel grappig, die verontwaardiging op twitter over Sir Ken's wishlist voor een praatje bij Make Shift Happen 2015.

  10. Ik was erg verbaasd dat Pim

    Ik was erg verbaasd dat Pim Pollen daarmee zomaar kwam? Wat is zijn belang hierbij? Was hij wel welkom geweest voor de helft of een kwart van de kennelijk gevraagde ton (euro?).

     

    Ik zou zeggen dat het geven van een podium aan die man in zichzelf al kwalijk is, behalve als er het juiste tegenwicht wort geboden.

    Toch goed te weten dat het ook bij hem draait om geld, veel geld.

Reacties zijn gesloten.