Geklieder op het FI en rekenen in de andere vakken

De verffabriek:

www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/03346/spel1.html

Van de experts die het rekenen in de andere vakken sturen:

Rekenbewust vakonderwijs op de studiedag van de NVvW

Contexten die niet deugen, denkactiviteiten over niets, hoe moet dat verder?

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorzitter-pwn-neemt-handboek-ontvangst-niet-dus-0

Ondertussen gaat al het beta-onderwijs op de schop:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/betaonderwijs-context

De Toekomst Telt tictoc dudoc:

www.beteronderwijsnederland.nl/node/8051

 

2 Reacties

  1. Foute verf

    In de verffabriekapplicatie wordt zoals wel vaker de werkelijkheid geweld aan gedaan. Mengen van 3/4 Rood, 3/4 Groen en 3/4 Blauw levert een bijna witte tint verf op. Dat zou kloppen als het niet over verf (print), maar over licht (beeldscherm) zou gaan. Bij het mengen van inkten gebruikt men CMYK kleuren ipv RGB, de complementaire set.

    Het lijkt wel het slechtste van twee werelden, al die contexten. Het is verkeerde wiskunde, maar de werkelijkheid wordt ook geweld aan gedaan. Gemaakt door mensen die weinig van wiskunde en weinig van de betreffende context weten.

  2. De verffabriek

    In opgave 1 van het spel de verfabriek moet verf gemengd worden.

    Rood 1/2 pot, Groen: 1/4 pot. Blauw: 1/2 pot.

    Dus in de verhouding 1/2:1/4:1/2.

    Dit komt overeen met 2:1:2.

    Nu nog omzetten naar percentages: 40% rood, 20% groen, 40% blauw.

    Even het totaal checken. Ja hoor: 100% totaal.

    Wie schetst mijn verbazing: mijn antwoord is fout.

    Ik had de meters op 50%, 25% en 50% moeten zetten.

    Wonderlijk. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

     

    wiskundejuf

Reacties zijn gesloten.