Een gemiste trend? De disruptieve docent!

Onlangs was ik bij een presentatie van het trendrapport van Kennisnet, samengesteld door Michael van Wetering die deze sessie voor onderwijsadviseurs ook leidde. Voor een prima verslag verwijs ik graag naar het weblog van Don Zuiderman. Natuurlijk kwam de Hype Cycle van Gardner voorbij, alsmede de SWOT analyse. Gesneden koek zou je kunnen zeggen.

Maar toen kwam Michael met de Strategic Technology Map op de proppen, een simpele matrix met vier kwadranten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld werd deze map volgetekend met allerlei dingen waar je tegenaan loopt als je bijvoorbeeld een digitale leer- en werkruimte wilt implementeren. En toen werd ik eerlijk gezegd toch een beetje onrustig. Want klopt dit wel, of zaten we met elkaar naar iets te kijken dat in de praktijk heel anders verloopt? En zien we niet een trend gigantisch over het hoofd? Dus introduceer ik in een screencast een gemiste trend: de disruptieve docent!

Michael stelde een aantal keren (terecht?) dat zijn rapport niet gaat over mensen, maar over dingen, over de techniek. Maar als je naar trends kijkt, moet je dan ook niet kijken naar de mensen die die techniek gebruiken en vooral de mate waarin ze dat doen?

De disruptieve*) docent
Ik zie in mijn netwerk steeds meer docenten die volledig onafhankelijk (en zonder steun) van hun dienst ICT en/of de schoolleiding bleeding edge technologie inzetten waarbij hun leerlingen volledig buitenom datgene wat de school te bieden heeft gebruik kunnen maken van een digitale leer- en werkruimte. Het ene moment is dat Kahoot, het volgende moment Google Cardboard en daarna weer wat anders. Is dat wenselijk en moeten we dat toejuichen? Bekeken vanuit de diensten ICT en Marketing & Communicatie wellicht niet, maar daar ga ik niet over. Ik zie het gebeuren en zie daarin ook een trend: wat kan ik mijn leerlingen bieden ondanks de beperkingen die de school mij oplegt?

Daarmee in feite dus toch een pleidooi om in het trendrapport ook de mensen op te nemen die meebewegen op de Hype Cycle en niet sec te kijken naar de techniek alleen. Het gaat erom in wiens handen je die techniek legt (of ontzegt).

*) Hier vind je een wat mij betreft passende omschrijving van het woord disruptive.

Dit bericht is eerder verschenen op trendmatcher.nl, maar omdat ik denk vanaf deze plaats een andere doelgroep te bedienen plaats ik het hier nog een keer.

Over trendmatcher 0 Artikelen
Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™ MBO | EDUblogger | Google Certified Innovator | Bruggenbouwer | Influencer | Schakelaar

1 Reactie

  1. Ik kan dit zelf niet goed

    Ik kan dit zelf niet goed plaatsen, begrijp de terminologie ook noet goed. Ik en anderen hebben op dit forum herhaaldelijk betoogd dat kennisnet onderdeel is van de problemen is die we in ons onderwijs hebben. Ik maak zelf geen gebruik van de hier genoemde ICT-mogelijkheden. Zie wel dat een BlackBoard omgeving waar ik ondanks de veel te veel knoppen wel aardig mee om kan gaan zomaar vervangen kan worden door een ander ICT-apparaat. Maar ik denk dat het blogje hierboven vooral disruptieve PO en VO-docenten betreft, wat en wie dat ook mogen zijn. Die moeten maar reageren.

Reacties zijn gesloten.