Plan Onderwijs2032: naar de nieuwe mens

Het plan Onderwijs2032 krijgt op deze site al veel aandacht. Ook mijn artikel, hieronder bijgevoegd, gaat erover, Kern ervan is dat onderwijs, na invoering van het plan, geen onderwijs meer zal zijn, waar de Engelse socioloog Frank Furedi in 2006 voor waarschuwde (in zijn boek Wasted). Het plan zal leiden tot een meer opvoedende dat cultuuroverdragende functie van het onderwijs, met alle gevolgen van dien. Wellicht deelt u mijn analyse.

Marcel Mooijman, lerarenopleider Hogeschool Rotterdam.

 

 

 

10 Reacties

  1. Beste Marcel,

    Beste Marcel,

     

    Wat een prachtig betoog. Fijn dat er lerarenopleiders zijn die de rolwisseling van ouders en school/overheid herkennen en zien tot welke ellende dat hoogst waarschijnlijk leidt. Die ellende is practisch, maar zeker ook ethisch. Onbegrijpelijk dat hier in het onderwijsveld niet veel meer tegenstand tegen is. Is iedereen sufgebeukt of zijn te veel kritische collega's inmiddels vervangen door leraren van het soort 'nieuwe mens' (of 'professional')

  2. Marcel heeft inderdaad het

    Marcel heeft inderdaad het helder en inspirerend verwoord. Ik denk dat BON hem moet vragen dit wijd te verspreiden. 
    Maar ik ben niet pessimistisch. Elke leraar die ik ontmoet heb de laatste tijd keert zich af van dit gepruts van het Grote Vogelbekdier en de machinaties van Dekker die nog even voor het scheiden van de markt het onderwijs op zijn kop wil zetten. Ook Vrij Nederland komt deze week na de propagandistische praatjes voor en de tegens afgemeten te hebben, tot de conclusie dat hier niemand op zit te wachten. 
    Zelfs al zou die nieuwe commissie van hotemetoten die Dekker nu ingesteld heeft onverdroten verder gaan, de plannen zullen hopeloos mislukken omdat de leraren of massaal zullen weigeren de afbraak voor hun rekening te nemen of in passief verzet de plannen laten voor wat ze zijn.

  3. Een bijdrage uit 2006: ‘De

    Een bijdrage uit 2006: 'De nieuwe mens' als kritiek op de laatste onderwijshervormingen geïnitieerd door verpolitiekte onderwijssociologen ('de sociale wetenschap') dan wel sociologische onderwijspolitici ('de onafwendbare waarheid'). Het grootse technocratische denken wil weleens op de mens zelf stuiten. 😉 De geschiedenis leert dat centrale beheersing van de mens nogal tegenvalt, tenzij de machthebbers geweld, uitsluiting, en (financiële) straf gaan gebruiken. Zover willen Dekker c.s. onder leiding van de EU en OESO toch niet gaan? 😉 Weersta de honingzoete lokzang van de hervormers. Bij verzet zal het werkelijke gezicht van deze 'democratisch overeengekomen' hervorming 'uit het veld' verschijnen. Het draait om een strak geplande technocratische omwenteling; ondersteund door politieke partijen met tentakels naar de EU; op voorspraak van de OESO. Het onderwijs staat op de sociaal-economische agenda, en al het andere wordt moedwillig vergeten. Iedere macht kan breken op de onwil van de bevolking. Voor onderbouwing, *zie* (opmerkingen onder hoofdartikel).

  4. Sander Dekker komt spreken op

    Sander Dekker komt spreken op het BON-symposium op 16 april a.s.. Hij gaat het vast hebben over Onderwijs2032, dus komt dat zien!

  5. Zou Dekker ons ook kunnen

    Zou Dekker ons ook kunnen vertellen hoe we jongeren voor 2032 minder haatbaardig, schietvaardig en boosaardig kunnen maken?

    Dat zou toch noeten kunnen als hij in de glazen bol van Schnabel blijft staren?

  6. De @onderwijscooperatie (het
    De @onderwijscooperatie (het SBL-buro?) twittert inmiddels www.onderwijs2032.nl rond.

  7. “Zelfs al zou die nieuwe

    "Zelfs al zou die nieuwe commissie van hotemetoten die Dekker nu ingesteld heeft onverdroten verder gaan, de plannen zullen hopeloos mislukken omdat de leraren of massaal zullen weigeren de afbraak voor hun rekening te nemen of in passief verzet de plannen laten voor wat ze zijn".

    De voorstanders van he nieuwe onderwijs vinden dat het nog niet rijp gemaakt zijn van de leraren er de ooraak van is dat de resultaten zo tegenvallen. Zij zijn de zondebokken van de mislukt onderwijsvernieuwingen geworden en moeten dringend her- en bij-geschoold worden. Passief verzet door leraren wordt steeds moeilijker als gevolg van de verzwakking van hun rechtspositie, overbelasting en functioneringsgesprekken. Een leraar had altijd al een zwakke positie omdat zijn marktwaarde buiten het onderwijs in de loop van de jaren afnam. Voor de nieuw aangestelde leraren die vooral didaktisch geschoold zijn geldt dat in nog sterkere mate. De kans op passief verzet of zelf georganiseerde massale werkweigering door leraren lijkt mij daarom verwaarloosbaar klein.

  8. Naar het antwoord van Dekker

    Naar het antwoord van Dekker op de volgende toehoordersvraag die niet helemaal in het onderwerp van zijn voordracht  past zou ik graag een antwoord hebben:

    Opvoeding van hun eigen kinderen is de taak en de verantwoordelijkheid van ouders. Daartoe hoort ook het door de ouders voor hun kinderen gewenste onderwijs. Waarom kan het ouders die niet in het huidige en ook niet in Onderwijs  2013 geloven niet toegestaan worden hun kinderen gesubsidieerd naar scholen te sturen die overeenkomstig de onderwijskundige en organisatorische visie van BON geleid worden?

    Dekker schijnt namelijk vergeten te zijn dat gratis onderwijs ooit bedoeld was om de ouders te helpen bij de opvoeding hunner kinderen en niet om ouders hun recht m.b.t het opvoeden van hun eigen kinderen volgens hun eigen inzichten te ontnemen.

     

     

Reacties zijn gesloten.