Eerste klaagdag

Eerste klaagdag

 

Het schooljaar was drie uur oud toen de eerste ingezonden klaaglitanie bij de krantenredactie in de bus viel. Een jonge moeder vond het Godgeklaagd dat al in de eerste week van het nieuwe schooljaar de basisschool van haar oogappeltje een studiedag voor de juffen en meesters had ingepland. Ze vroeg zich af of dat wel nodig was en waarom al die juffen en meesters die studiedag niet konden houden in hun vrije tijd, ze hadden toch al zoveel vakantie. De klaagster moest nu op zoek naar oppas voor prinsesje en vroeg aan het lezend publiek of ze wel wisten hoeveel dat kostte.

Zoals te voorzien en te verwachten was rollebolden de reageerders over elkaar heen, dat het inderdaad schandalig was die lange vakanties, en dat studiedagen verkapte vrije dagen waren en vooral dat de school eigenlijk in de vakantie ook moest open zijn om voor gratis oppas te zorgen. Een vrachtwagenchauffeur begon in te hakken op de enorme lonen van de juf of de meester, een metselaar vond dat een juf of meester ook maar 21 dagen verlof moest krijgen zoals hij omdat jufffen en meesters eigenlijk niet veel meer doen dan een beetje spelen met de kinderen. Een zijingestroomde docent deed nog een schepje kolen op het vuur met de uitspraak dat hij twintig jaar gewerkt had en toen in het onderwijs zijn rustplek had gevonden.

Natuurlijk alweer de reacties van de juffen en de meesters met veel getalletjes dat ze 43,5 uur per week werkten maar dat het eigenlijk wel 50 was door alle taken, voorbereidingen nakijkwerk en wat dies meer zij. Enfin, hetzelfde riedeltje zoals altijd. Er was er zelfs eentje die het aandurfde gebruik te maken van de oneliner van ene Jeronimoon die ergens ooit eens geschreven had ‘docenten hebben geen vakantie, ze nemen hun overuren op’ wat hem of haar dan weer woedende commentaren opleverde. Ik smul van dit soort berichtjes, het legt op een perfecte manier de kinnesinne, jaloezie en domheid van het Nederlandse gepeupel bloot. Op zulke momenten jeuken mijn vingers om mee te doen in de commentaardiarree. Uiteindelijk verdient een vrachtwagenchauffeur zijn poen met een hele dag op zijn reet te zitten met een stuurtje in zijn handen, moet de metselaar terug naar school om te leren tellen en te lezen waarna hij de CAO mag lezen en zijn vakantiedagen, ADV-dagen, snipperdagen, studiedagen, klein verlet dagen, ouwe lullendagen, feestdagen en ouderschapziektedagen bij elkaar op te tellen. En die zij-instromer blijkt dus geen voorbereiding, geen nakijkwerk, geen andere taken, geen vergaderingen en geen ziertje onderwijs in zijn bloed te hebben. Toch? 

Conclusie van zo een middagje lachen, want meer dan duizend reacties, volgens de ouders moet het onderwijs ten eerste een uitstekende en liefst gratis oppas zijn, ook tijdens vakanties. Ten tweede hoeft er echt helemaal geen hoog opgeleide persoon op hun prinsen en prinsesjes te passen want dat maakt het hele onderwijs een beetje goedkoper. Ten derde, juffen en meesters hebben eigenlijk helemaal geen recht op vakanties wegens werkdagen van half negen tot twee ( pauzes niet meegerekend). Ten vierde Aangezien juffen en meesters zeggen dat ze zoveel werk hebben aan nakijkwerk moet dat ook maar afgeschaft worden want dat kan door onder andere het hele onderwijs te voorzien van i-padjes (??????) Ten laatste, maar daar waren de meningen over verdeeld, aangezien zowat bijna alles opgezocht kan worden op de computer moet er over nagedacht worden om de kinderen toch wat minder naar school te laten gaan. ( kom er maar in denktank). Wat dan weer raar is omdat het hele artikel begon met een tirade tegen een studiedag waardoor het grut niet naar school kon.

Nederland op zijn smalst in een bestek van een ingezonden boze brief en reacties over een studiedag in het basisonderwijs. Heerlijk en triest tegelijkertijd want het bevestigt weerom dat het onderwijsgras onovertroffen groen blijkt te zijn behalve voor diegene die er grazen want dan blijkt dat groen toch erg bruin en dor te zijn. Maar er is één troost, dankzij de opleving van de economie duurt het nog een paar jaartjes en dan zijn er meer chauffeurs en metselaars dan juffen en meesters, de zij-instromer is dan weer aan het werk wegens veel meer verdienen en is de denktank zonder inbreng van ook maar één onderwijsgevende tot de conclusie gekomen dat onderwijs in de tweede helft van de 21e eeuw totaal overbodig zal zijn en er vanaf 2032 een begin kan worden gemaakt met de hele reutemeut af te bouwen.

 

Jesse Jeronimoon. 

1 Reactie

  1. Ja, de kolom van Jeronimoon

    Ja, de kolom van Jeronimoon is zowel om te lachen als om te huilen. De linksen vonden eerst dat iedereen met voldoende capaciteiten het onderwijs moest kunnen volgen dat alleen welgestelden zich voor hun kinderen konden permittereren. "Alle arbeiderskinderen naar het Gymnasium" was de leus. Toen dat beleid tegen zijn grenzen aan liep werden de eisen verlaagd, doelstellingen toegevoegd en de inhoud van het onderwijs veranderd. De ouders uit sociale groepen die hun kinderen traditioneel naar een ouderwets Gymnasium stuurden moesten zich aanpassen. De rijkste onder hen konden hun kinderen nog naar een partikuliere school sturen maar liepen in toenemende mate tegen onderwijsinhoudelijke voorschriften aan. Voor veel ouders was dubbel betalen een te grote last. Voor je eigen kinderen volledig schoolgeld moeten betalen en dan ook nog via de belastingen moeten bijdragen aan het gratis onderwijs van andere kinderen is wel een heel grote opoffering. En nu is het dan zo ver gekomen dat onderwijs gedegradeerd is tot kinderopvang en entertainment. Het is zelfs verboden om thuisonderwijs te geven zodat het niet meer mogelijk is dat een groepje ouders zelf een schooltje opricht met de ouders zelf als leraren. De veranderingen in het onderwijs hebben veel mensen een kans geboden om zich ten koste van de blastingbetaler te verrijken. En ook ten koste van de onderwijsgevenden wier vakkennis en overige kwaliteiten mede daardoor gemiddeld achteruitgingen, dus ook ten koste van de leerlingen.
    Jeronimoon heeft beschreven hoe vreemd veel ouders denken over de taak van de onderwijsinstellingen en hoe denigrerend zij zich over leraren uitlaten. Onder die omstandigheden is het voor geen enkele politieke partij electoraal aantrekkelijk om zich voor het saneren van het onderwijs in te zetten. De VVD heeft het zelfs gepresteerd om in de tijd dat de leraren formeel een week vakantie werd afgenomen mee te doen aan het leraren bashen. Ik heb wel eens contact opgenomen met politieke partijen maar bijna geen enkele partij wil meer dan lippendienst bewijzen aan beter onderwijs. Het politiek-educatieve complex zal dus niet opgeblazen worden en het onderwijs zal alleen nog maar verslechteren. En de Nederlandse overheid zal voortgaan met het steeds meer van ons geld verspillen aan slecht onderwijs. Het eind van de demokratie komt in zicht.

Reacties zijn gesloten.