als een kip zonder kop of met beleid

Na de zomervakantie gaan de onderwijs partijen zich beraden over de cao voorstellen.De VO Raad heeft voor het gemak de stekker maar uit de lopende cao getrokken. Voor wie niet snapt waarom: het gaat allemaal niet snel genoeg. De VO raad heeft de letterlijke opdracht gekregen de cao te moderniseren. (www.iemanddoetiets.nl/pdfbestanden/13/Bekostiging%20Voortgezet%20… bladzijde 44 en 45) 

Volgens de instituten die over het geld gaan betekent dat: zorg dat de productiefactor arbeid binnen het onderwijs gehanteerd kan worden als de productiefactor kapitaal. In elke vorm, maat etc te kneden, zoals het bedrijfstechnisch het best uitkomt. Het verpakken en vervoeren van pingpongballen heeft namelijk veel meer loze ruimte tot gevolg dan het verpakken en vervoeren van bulk. Zand flikker je in een schip en laat zich in iedere kwantiteit verpakken. Op duidelijke aanbevelingen van bijvoorbeeld de algemene rekenkamer wil men de docenten niet als pingpongbal, maar als zandkorrel. 

Om alle nare smaakjes te verwijderen, noemen we het moderniseren. Zo lang het over Verweggistan gaat mag je praten over de wenselijkheid van fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, binnen onze eigen economie is het hopeloos ouderwets. Verworven, bevochten rechten, zitten de economische soepelheid in de weg. De wedstrijd die gaande is: hoe snel en tot hoever kunnen we al die lastige voorschriften lozen zonder teruggefloten te worden. Het tegenspel is nog niet op sterkte, zullen we maar zeggen. Het is de vakbonden niet duidelijk dat de VO Raad een opdracht aan het uitvoeren is. Ze lijken te denken dat er nog ergens over te praten valt.  

Wees nu even eerlijk, als wel opgeleid werknemer: als je als sectorraad zwart op wit opgedragen krijgt de zaak efficiënter te maken, waar wilde je dan nog over praten? Laat een dergelijke opdracht enige ruimte tot menselijke maat, die niet wettelijk minimum is? Menselijke maat wordt door de algemene rekenkamer als inefficiënt gezien. Het uitgangspunt, dat werkgevers onderwijs enige bereidheid hebben om arbeidsomstandigheden in stand te houden die vormvast zijn en dus in de weg zitten,is fout. 

Verspil geen tijd meer aan het zoeken van die bereidheid. Het wordt de VO Raad vrijwel letterlijk verboden, in ieder geval letterlijk afgeraden, om nog iets wat extra ruimte inneemt te handhaven. Om die aanbevelingen kracht bij te zetten kwamen er onderwijsakkoorden die de behaalde efficiency doelstellingen extra beloonden en niet behaalde doelstellingen afstraffen.

We zijn inmiddels een fase verder.

• Van alle mogelijke onderzoeken zijn die elementen gepakt die loyaliteit en bevlogenheid van docenten verhogen. Zaken die een organisatie objectief bijsturen zijn achterwege gelaten. Dat laatste zou namelijk een vervelend onderdeel blootleggen: de objectief te meten te hoge taaklast voor onderwijspersoneel. Die taaklast wensen “we” niet objectief gemeten en al helemaal niet zichtbaar. 

• Het laatste rapport van de Algemene Rekenkamer noemt de zaken bij de naam: functiemix, Bapo, entreerecht, maximaal lesquotum, inkorten salarislijnen, gebrek aan flexibel in te zetten personeel. Niks algemene termen, gewoon opgesomd: die zaken maken onderwijspersoneel te duur. Dus zorg dat je er vanaf komt.

Als je als vakbond voor je leden op wilt komen, zul je de onwenselijkheid, oftewel de schadelijkheid van de efficiency droom aan moeten tonen. Zolang de overheid, in dit geval OCW, alleen als aanbevelingen te lezen krijgt dat de Lumpsum vooral helemaal geen tussenschotten meer moet hebben, schoolbesturen efficiënter kunnen handelen als ze nog meer beleidsvrijheid krijgen etc

Dan stopt deze moloch pas als ze daarmee tegen een sterk bewaakte grens opknalt. Want de moloch is wel zo beschaafd dat ze geen grenzen mag overtreden. (Volgens Sociale Zaken dient de overheid zelfs het goede voorbeeld te geven, maar ja…) Je kunt echter ook grenzen overtreden zonder dat je het weet.

Met alle moderne apparatuur kan dat eigenlijk alleen als je navigatie de verkeerde coördinaten van je positie aangeeft. We handelen niet meer op zicht, maar op GPS. Het ontbreken of mislopen van een grenspaal is geen excuus meer.Wat is de navigatie van OCW? De gegevens die, jawel, de werkgevers en de daarmee de VO Raad ter beschikking stellen aan de diverse inspectie -en governance vormen.

Het staat er precies zoals bedoeld is, ter beschikking GESTELD. Een GPS rekent met gegevens die ingevoerd zijn, verkeerde gegevens, verkeerde berekeningen. Dus zolang de aangeleverde gegevens vanuit het onderwijs de conclusie blijven voeden: is er geen grens overtreden. Zolang loopt de moloch door. Zoom nu eens in op die gegevens, nog iets dichter bij.

Door de opbouw van het onderwijs is het een vrij eenvoudig beeld: er is OP, er is OOP en er is directie.Dat hele circus van cao, taakbeleid en verzin het maar, bestaat uit deze gegevens: er zijn taken en die worden door OP ( en OOP?) verricht. Alles leunt op de eerlijkheid van deze gegevens.Als je dan van de eerste de beste docent al zonder in je handen te spugen een afwijking van 50% in arbeidsuren zichtbaar kunt maken, zou het dan niet de moeite zijn eens wat beter naar de aangeleverde zaken te kijken?

Willen we een dergelijke afwijking toestaan? Is een dergelijke afwijking toegestaan? ( nee) 

Je kippig staren op modernisering en afbraak van verworven rechten, is geen excuus je werknemers op het meest basale niveau over de grens te jagen. Dus voordat we verder sturen op deze GPS, kunnen we hem beter eerst even goed nakijken. Kloppen de coordinaten waarmee gereisd wordt of zitten we eigenlijk over een paar grenzen heen? OCW en cohorten “snappen”het probleem niet, totdat ze moeten erkennen dat ze op basis van juiste gegevens zich blijkbaar allang over de grens bevinden.  

Efficiency is geen probleem, zolang de minimale vorm en daarmee benodigde ruimte gerespecteerd wordt. Pingpongballen willen verpakken als zandkorrels gaat niet. Tenzij je ze plet.Je vakbond dient te voorkomen dat je geplet wordt, maar het organiseren van de juiste coördinaten voor beleid doe je helemaal zelf als docent.

Geef jezelf of je sectie of je MR op bij www. DITfairtrade.nl, dan ligt tegen de tijd dat de bonden beginnen te begrijpen wat er aan de hand is, een volledige set gegevens klaar. Voor de tegenaanval.

1 Reactie

  1. In een vrije markt met een

    In een vrije markt met een krachtige consumentenorganisatie zullen productiebedrijven werknemers die belangrijk voor de kwaliteit van hun podukt  zijn naar hun capaciteiten moeten betalen.. Als we een school als een productiebedrijf zien moet zij eisen kunnen stellen aan het inkomend materiaal en zal zij controle uitoefenen op de kwaliteit van het eindproduct. Een middelbare school zou een toelatingsexamen moeten kunnen houden. Het eindexamen van een school zou dan een taak zijn van de een onafhankelijke onderwijsconsumentenorganisatie. Zo lang dat niet het geval is, wordt het moeilijk om aan te tonen dat het werken met laagbetaalde laagopgeleide leraren voordeliger is dan het werken met hoogopgeleide dure leraren en dat het het allergoedkoopste is om helemaal niet met leraren te werken en het gehele onderwija te computeriseren.De vroegere HBS bracht VWO-ers in slechts 5 jaar op een niveau waarop ze een universitaire studie mochten beginnen. Zij kende een toelatinsexamen en zorgde ervooer dat de tegelaten leerlingen konden rekenen en zinsontleden. En het waren niet de juffen van de basisschool die mochten bepalen of een leerling geschikt was voor een bepaald type onderwijs. De belangrijkste consumentenorganisatie vormdem de universiteiten. En al waren het de leraren van de eigen school die de door de leerlingen gemaakte eindexamenopgaven nakeken, het niveau van de eindexamens was constant met als norm dat het bepaalde diploma garandeerde dat de leerling klaar was om een universitaire studie te volgen. Met de huidige schoolexamens als onderdeel van het eindexamen en aanpassing van de normering door de organisatie die de opgaven geleverd heeft is dat niet meer het geval. Het eindexame van een 5-jarige HBS-b was daardoor superieur aan dat van  huidige profielen N&T en N&G. Zou het studierendement even hoog gebleven zijn als men de op de HBS eerstegraads docenten vervangen zou hebben door laagopgeleide leraren of hedendaagse computers?

Reacties zijn gesloten.