Poesie Mauw.

Poesie Mauw.

 

Héhé, het heeft een tijdje geduurd maar het CNV is er eindelijk achter dat het onderwijs afwil van zijn oudere, en tevens bevoegde, docenten. We kunnen gemoedelijk de vraag stellen waar de mannen en vrouwen van de vakbond zich de afgelopen jaren zoal mee ledig hebben gehouden. Zou je eerst denken dat de vertegenwoordigers van de vakbond in de medezeggenschap van het onderwijs fluks aan de bel hebben getrokken om de georkestreerde kaalslag aan de kaak te stellen, moet je concluderen dat het de rechtsbijstand van de vakbond is die de kat de bel hebben aangebonden. Niet verwonderlijk want vele medezeggers zien het medezeggen als een stapje omhoog naar een mogelijke managementfunctie in de school. En een ouwe zure docent die niet zo goed meer tegen de werkdruk kan moet die managementsdroom niet in de weg zitten.

Je zou ook kunnen stellen dat de jongens en meisjes van de vakbond het forum van Beter Onderwijs Nederland niet of nauwelijks bezoeken. Al meer dan vijf jaar wordt op dat forum met enige regelmaat de reorganisaties, het gesol met oude en bevoegde leraren en het verwijderen van die docenten uit het primaire proces middels een kartonnen handdruk, aan de kaak gesteld. CNV en BON het lijken geen vriendjes.

Of heeft de laattijdige onderkenning van de grote uittocht iets te maken met de wisseling van de wacht in de VO raad. Immers nu hopman Paultje het voorzittershamertje van Ome Sjoerd heeft overgenomen worden de onderwijswerkgevers vertegenwoordigd door linkse of linksige bestuurdertjes. Met Sjoerd is de laatste Christelijke bestuurder  uit de onderwijsraden verdwenen. In de HBO raad zwaait de benoemde geen idee 66-er Thom Thom de Graaf de scepter. De MBO raad mag zich verheugen in het linkse PVDA vrindje van de CBE groep en tevens landbouwdeskundige Jantje van Zijl. Zoals gezegd is progressieve Groen Linkser hopman Paultje de baas van het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs plooit zich naar de nukken van de door de graaiende  samenwerkingsverbanden op handen gedragen rooie Rinda.  

En als die raden, die de onderwijswerkgevers vertegenwoordigen ook nog eens aan de tafel gaan zitten met de volstrekt mislukte PVDA onderwijsminister Jet en basisschoolleerling staatsecretaris Sandertje Dekker, dan komt de christelijke werknemersvakbond CNV van een koude kermis thuis en is er niemand om achteraf en een achterkamertje nog een en ander te regelen. Dus de vakbond laat zijn tanden zien, maar niet heus. Want wie maalt er nog om die oude en bevoegde docent. Hopman Paultje zeker niet. Die ziet liefst dat alle docenten thuis achter de computer zitten om hun schatjes van zelfstandige leerlingetjes via facebook, whatsapp, instagram, twitter en andere social media, te begeleiden bij hun ontdekkingstocht op het wereldwijde pornoweb, samen met mevr. Google.

 Wat heeft dat CNV nu eigenlijk betekend de afgelopen jaren? Hebben ze hun stempel gedrukt, een woordje meegesproken, acties gevoerd in en over het onderwijs. Ik weet dat u nu denkt aan de grote staking in de arena een jaartje of twee geleden, maar wees eerlijk, waar ging die staking nou eigenlijk over. De bezuiniging? De urennorm? De invoering van het passend onderwijs? De zeggenschap over het primaire proces? De hoge werkdruk? Te weinig geld voor het onderwijs? Of was het gewoon een dagje uit met zang en dans verzorgd door de jongens en de meisjes van de bond? Niemand weet het nog en diegene die zegt dat toch maar mooi de bezuiniging van 350 miljoen door de staking is teruggedraaid moet nog maar eens goed de bezuiniging van deze regering lezen, juist die 350 miljoen staat al lang weer op de agenda.

Dus CNV, jullie waren weer eens in de pers en dit keer over de rug van de oude, bevoegde en overbelaste docent. En waar ging het over? Niet over de bevoegdheid, niet over het aanpassen van de werkdruk, niet over de schandalige truc van de besturen om zoveel mogelijk LC docenten op te ruimen en al zeker niet over het onderwijs an sich. CNV, dat was toch die vakbond die er prat op ging dat zij wisten dat ‘leraren het niet doen voor het geld’?

En CNV als jullie nu denken dat de bestuurder kopschuw achter zijn bureau zit te dubben hoe hij zich moet verantwoorden over zijn schandalige ontslagescapades en bij zichzelf denkt ‘oeioeioei de tijger laat zijn tanden zien’? Ga dan rustig terug naar die slaapplek waar jullie vandaan komen. Tijger? Laat me niet lachen, niet eens tandenloze tijger. De bestuurder lacht en denkt bij zichzelf ‘CNV, Poesie Mauw’.

 

Jesse Jeronimoon

 

 

11 Reacties

  1. ik heb nog wat spullen voor
    ik heb nog wat spullen voor ze:
    docent wiskunde, bevoegd, geschikt, meerdere vacatures in dezelfde organisatie. Ontslagen wegens arbeidsconflict waar de docent geen aandeel in heeft. Alles zwart op wit. Stukken gratis op te vragen bij mij. De voorbeelden en de spullen zijn er. Nu nog in beweging komen. Denise

  2. Wat een trieste maar juiste

    Wat een trieste maar juiste analyse. Nu is het wachten op de Nederlandse lente.

  3. Deze bevlogen dame vertelde

    Deze bevlogen dame vertelde in haar functie van onderwijs cnv-voorzitter:

    "Leraren mogen ook best grote mensen zijn. Als je als leraar je niet thuis voelt, kan je ergens anders gaan werken."

    "Ga niet vitten op het management, dat opeens als personificatie van het kwaad wordt gezien. Elke school heeft schoolleiders nodig. Ik durf op mijn intuïtie de stelling aan dat we in het onderwijs in het gelukkige bezit zijn van meer betrokken, bezielde leiders dan elders."

    "Dat het onderwijs te veel managers zou hebben, zit akelig dicht bij goedkope kretologie."

     

    Lees hoe ze opkwam voor leraar Pierre Diederen, een docent die geschorst werd nadat hij beweerde dat het bestuur van zijn school het geld bestemd voor zorgleerlingen niet daar aan uitgeeft:

    "Er is in deze zaak van beide kanten sprake van schending van het vertrouwen in de andere partij. Dat maakt het lastig om eenzijdig met de beschuldigende vinger te wijzen."

     

    N.a.v. de site 'beoordeelmijnleraar.nl', waar leerlingen anoniem hun leraar kunnen beoordelen, voorzien van soms vernietigend commentaar:

    "Ik juich het toe dat de tevredenheid van de leerling in kaart wordt gebracht. Wel moet de beoordeling van een docent nooit helemaal afhankelijk zijn van de mening van een leerling."

  4. Treffend. Wiens brood men eet

    Treffend. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Een GroenLinkser leert snel.
    Maar wij laten ons niet de kaas van het brood eten.

  5. Fijn met z’n allen praten

    Fijn met z'n allen praten over 2020. Heerlijk escapisme om de huidige problemen niet onder ogen te hoeven zien.

    En dan … alsof het onderwijs een bedrijf betreft dat nieuwe producten in de markt gaat zetten. Leerlingen en leerstof zijn geen producten die je kunt plannen met het eerste 5-jarenplan of zoiets.

    Maar het onderwijs is dus vergeven van al die vrijblijvende  praatgroepen; en maar babbelen en maar babbelen.

  6. De bevoogding van Rosenmöller

    De bevoogding van Rosenmöller is stuitend. En hij heeft waarschijnlijk geen idee dat hij dat doet. Het is normaal. Het is de manier waarop de bazen hun ondergeschikten tegemoet treden zijn: "De korte stilte was veelzeggend" is voor mij veelzeggend. Vader Paul die de kinderen toespreekt dat ze niet zo brutaal moeten zijn en de kinderen die zich zwijgend schuldig voelen. Maar ook de krachten bundelende bestuursleden die daarmee bewijzen dathet idee van elkaar concurrerende scholen een illusie is. Besturen spelen onder één hoedje: ouders noch leraren hebben enige keuze. De sectorraden, de verenigde besturen, zij bepalen op de hei wel wat goed is voor ons. 

    Laten we blij zijn, we hebben tenslotte een bestuurskaste die heeft aangetoond voor een ongekende stijging van de onderwijskwaliteit te kunnen zorgen. Er is geen onbevoegde leraar meer voor de klas te vinden, de regionale samenwerking van het passend onderwijs is ruim voor de start volledig uitgerold, de scholen zijn financieel dik op orde en de leraren krijgen dit jaar zelfs een kerstfooi mee naar huis en iedereen heeft het volste vertrouwen dat dankzij deze generatie superbestuurders alles dik in orde komt. Ons onderwijs is goed, nee ons onderwijs is al lang beter. En onder de bezielende leiding van de zich opofferende bestuurders zal het nóg beter worden. De wereld lacht ons toe.

    In nederige dank en hopend dat u prachtig werk ook door collega's naar waarde wordt geschat,

     

    1_1_2010

  7. Sjoerd: Met rekenen en taal

    Sjoerd: Met rekenen en taal valt niets te verdienen

    VO-magazine december 2013, een special over Sjoerd Slagter's afscheid.

    Sjoerd:

    "Als we werkelijk tot de top willen behoren, zullen we een ander verdien­model voor de BV Nederland moeten ontwerpen. Waar gaan onze toekomstige generaties hun geld mee ver­dienen? Niet met rekenen en taal – het rapport is niet zo positief over het huidige kabinetsbeleid."

    "Internationalisering is geen luxe, het is onze core business."

    "Wij ‘doen in’ gestolde kennis, daar zit iets conservatiefs in."

     

  8. Volgens mij begrijpt meneer

    Volgens mij begrijpt meneer Slagter een paar dingen niet. Als Nederland érgens zijn geld mee verdient is het wel met rekenen (bij de hyperinnovative high-techbedrijven en -bedrijfjes die op diverse plaatsen te vinden zijn) en met taal (een handelaar die zijn talen niet spreekt is gedoemd om te falen).

  9. Die uitspraak van de heer

    Die uitspraak van de heer Slagter is zo ridicuul dat je nauwelijks kunt geloven dat een vertegenwoordiger van het onderwijs dit serieus heeft gemeend; je schaamt je dood voor zo'n uitspraak. Hier probeert een ambtenaar de snelle business-jongen uit te hangen.

    De man schoffeert boekhouders, accountants, juristen, wiskundigen, taalwetenschappers, schrijvers, ingenieurs, vertalers, diplomaten enz. enz.

    Hoe is het mogelijk dat iemand dit kan menen.

Reacties zijn gesloten.