Europees onderwijs.

Europees onderwijs.

 

 

Volgend jaar vallen ze weer in de brievenbus, de folders met lelijke koppen en uitgestreken smoelwerken als woordeloze feel good predikers eerst, de stemoproep als laatst. Ik weet nu al dat ik deze keer mijn democratisch recht zal verzuimen. Geen Europese stembusgang voor deze jongen. Alleen al de gedachte aan mijn stem te moeten uitbrengen op voor mij onbekende nieuwe tirannen vervult mij met weerzin.

Het idee dat ik moet kiezen voor een Europees parlement dat uur na uur, minuut na minuut, seconde na seconde het ene na het andere papier uitspuwt in alle talen ( en soms in het Nederlands) van de Europese unie stemt mij somber en depressief. Vooral omdat een overvloed van dat papierwerk bijeengehouden door clips, nietjes en touwtjes een einde maakt aan het Nederlandse Onderwijs ten behoeve en verheerlijking van een onderwijs dat pretendeert ‘de kennis en kunde van alle Europese volkeren samen te smeden tot het ultieme voertuig voor de nakende kenniseconomie’. Wie voor dit Europees parlement naar de stembus trekt maakt zich mede schuldig aan de onderwijsvernieling hier en in alle andere lande van Europa.

Al jaren zijn – en worden- landelijke onderwijssystemen vernietigd omdat er een of andere Europese commissaris een uit papier voortkomend en tot papier terugkerend besluit nam. Het enig papier in de wereld dat niet geduldig is. Papier en commissaris dat zich geen spat gelegen laat liggen aan onderwijstradities en onderwijslandschappen die in de loop van de eeuwen zijn opgebouwd. Onderwijsculturen waarin de smaak en het bloed van de landcultuur verankerd zijn en die de vakkennis generatie na generatie doorgaven waardoor het blijvend uitzicht op verre horizonten bepalend was en is.

Maar ‘Europa’ decreteerde anders. Het werd een ruilen van de kaarten zoals in het kwartetspel, geïnitieerd door lobbyende bedrijven en bedrijfjes. ‘Geef mij de ‘master’, krijg jij de ‘bachelor’, en we laten het controleren door alweer een nieuwe commissie zodat iedereen kan zien dat het goed is’ werd democratisch en Europees verantwoord besloten. En dat iedereen kan zien dat het goed is werd het vastgelegd op glanzend papier en met veel statistieken en grafieken.

Tegelijk met de vernieling van het Onderwijs verdwenen de creativiteit en eeuwenoude kennis. In Nederland zit de bevoegde docent, door de i- padjes goeroes bestempeld als een folkloristische figuur, verdwaasd achter zijn bureau. De mannen en vrouwen allen samen behept met de wijsheden ten grootte van de bibliotheek van Alexandrië koekeloeren wezenloos naar het schermpje van mevrouw Google en lezen met verbijstering de allernieuwste theorieën van de volgelingen van de nieuwe en helaas te vroeg overleden Oppergod S. Jobs. Als het aan Europa ligt komt er ook aan de onderwijsontworteling een einde als het ‘Europese onderwijs’ als een zielloze kennisarme met één vinger oproepbare feitjesbeerput naar Europees inzicht en vermogen geïmplementeerd is.

Er woedde een stille onderwijsrevolutie door de verschillende Europese landen. Geruisloos hebben Europese ambtenaren en commissarissen de informatie over de onderwijssystemen vergaard en uitermate goed bestudeerd. Al even geruisloos hebben ze de nationale ministers van Onderwijs opdracht gegeven de systemen te ontmantelen en te ontdoen van Nationalistische kenmerken om op te kunnen gaan in het grijze en bloedeloze Europese Onderwijs.

Wat er verder nog in Brussel en Straatsburg wat betreft onderwijs wordt bekokstoofd? Het is moeilijk om te vatten, want van een Europees parlement ontstaan in een reageerbuis zonder culturele fundamenten en bevolkt door een kaste van weggepromoveerde landelijke vertegenwoordigers die door collega politici bezien werden als mogelijke electorale concurrenten, kunnen we niet meer verwachten dan dat ze proberen om met een oude kachelpijp en een kurk het buskruit uit te vinden.

Een Europees parlement dat niet als eerste daad een einde maakt aan deze narcistische waanzin verdient geen kiezers, verdient geen democratische stem. En als we dan met zijn allen die Europese stembus links of rechts laten liggen, houdt het bestaan van de Europese commissie op.

 

J. Jeronimoon

   

5 Reacties

  1. @ Jeronimoon

    @ Jeronimoon

     

    Over de bibliotheek van Alexandrië gesproken… Dat liep niet goed af. De film Agora verbeeldt het tragische lot van laatste wetenschapper Hypatia, met voor de goede verstaander parallellen met de huidige tijd. Haar wetenschappelijke vrijheid wordt letterlijk (op)geofferd voor (lees: aan) een onverbiddelijk opperdogma. Dit historische feit vormt de start van de donkere Middeleeuwen.

     

    Het onverbiddelijke EU-kenniseconomie dogma, waaraan wij de competenties (en Europass), het nieuwe leren ('lifelong learning'), de BAMA-structuur (Bolognaverklaring), een IT-agenda voor het onderwijs, het Europese lerarenregister, Engels als 'lingua franca' in onderwijsinstellingen, de vermarkting van onderwijs, duurzaamheid als panacee, en toepassing van OESO-ideologie (PISA toetst wat 'hip' is in onderwijsland, PISA 2015), te danken hebben. De EU heeft deze harmoniserende maatregelen laten implementeren om het vrije verkeer van personen (arbeid) naar andere lidstaten te vergroten. Hierdoor zou, ondanks de 23 officiële EU-talen, een flexibele EU-economie kunnen ontstaan. De praktijk is dat slechts 3% van de EU-burgers in een ander land leeft dan waar hij geboren is. Hiervoor gaat het nationale onderwijs van 500 miljoen EU-burgers op de schop.

     

    Zelfs in de Verenigde Staten met alleen Engels als voertaal gaat het toch niet zo ver? Let overigens op het project 'EU-US tuning' voor universiteiten, waarbij overeenkomstige 'knowledge and skills' bij bepaalde disciplines worden onderzocht. Met als gevolg harmonisering van het wetenschappelijk onderwijs naar een strak ambtenarenkorset? De '21st century century skills' uit de VS zijn in de EU met open armen ontvangen. De politiek (en burger) komt er niet aan te pas.

  2. Zal het romeinse rijk in de

    Zal het romeinse rijk in de globaliserende wereld standhouden? Met de vergroting is er een beheersprobleem ontstaan. De nagestreefde unanimiteit in de besluitvorming zal wellicht worden losgelaten voor meerderheidsbeslissingen? Zeer democratisch voor een klein land als Nederland! 😉 De burger staat buitenspel. Het Europese parlement heeft niet dezelfde macht als de initiëren de Europese commissie (en Europese Raad). De eurocommissarissen en nationale minister-presidenten worden geacht 'het volk' te representeren. Het internationale bedrijfsleven kan zich een lobbykantoor veroorloven. De EU-vakbonden sluiten met de EU-werkgevers EU-akkoorden voor allen.

     

    De crux is of de EU-harmonisering van het nationale onderwijs het nagestreefde gevolg zal hebben. Een aantal mislukkingen is ons bekend. Met een abstracte onderwijsideologie als 'lifelong learning' kun je alle culturele factoren wegpoetsen voor een Verenigde Staten van Europa. Hoe minder 'content' hoe beter, lijkt het wel. De IT doet de rest. Dat maakt de mens flexibel en eenvoudig inzetbaar. De kruik zal net zo lang te water gaan totdat zij barst. Zijn we de fase van haarscheuren voorbij? Of moeten we vijftig jaar doorgaan om het gewenste gevolg te ervaren? Gaan we dan naar Duitsland of Roemenië om een bepaalde studie te volgen?

     

     

  3. 3% EU-arbeidsmigratie in

    3% EU-arbeidsmigratie in tegenstelling tot 30% in Verenigde Staten.

    online.wsj.com/article/SB10001424127887324474004578444841703616304.html, EU-gegevens, epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Migration_and_migrant_population_statistics/nl, en www.z24.nl/ondernemen/waar-blijven-de-nieuwe-eu-migranten

     

    PISA 2015

    www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa2015draftframeworks.htm

     

    Het Romeinse Rijk kwam na het zuiden van Nederland tot stilstand.

    nl.wikipedia.org/wiki/Romeinse_Rijk

  4. Vrijwel de gehele kamer, op

    Vrijwel de gehele kamer, op Harm Beertema na, ziet de iPad scholen wel zitten.

     Steve Jobs regeert over zijn graf heen. Maurice de Hond is zijn profeet met zijn geloof in 21st century skills, die helemaal niet bestaan. Des te rotsvaster het geloof natuurlijk.

  5. Het klinkt zo voor de hand

    Het klinkt zo voor de hand liggend: een Europees onderwijsstelsel waardoor alle Europeanen zonder problemen hun onderwijs kunnen vervolgen in een ander land.

    Inderdaad dringt zich de vraag op of hier niet een probleem is bedacht voor deze 'oplossing'. Veel mensen zijn toch echt honkvast in een Europa dat al zoveel verschillende talen spreekt. En bedenk: een taal is buitengwoon fundamenteel voor een groepsgevoel; men denkt zelfs in die taal.

    En dan: wat was er eigenlijk mis? Is het werkelijk zo heel erg als een student die migreert een tiandje bij moet zetten om te voldoen aan andere eisen?! Ik kreeg af en toe leerlingen vanuit het buitenland en deze kinderen moesten dan in korte tijd een heleboel Nederlandse stof inhalen. Afhankelijk van hun intelligentie konden zij dat!  Ik herinner mij een Engelse jongen die moeite had, maar die jongen had sowieso moeite met leren. Maar andere buitenlandse kinderen wisten snel te voldoen aan onze standaard, met wat extra huiswerk natuurlijk, wat helemaal niet erg is. Inspanning is niet erg.

    Europese landen kunnen heel goed zelf hun onderwijs regelen. En als we de kring nog kleiner maken en beperken tot het bijzonder onderwijs in Nederland, blijkt die kleine kring UITSTEKEND in staat zelf het onderwijs te regelen.

    We hebben Brussel hier dus helemaal niet nodig. De Europese beginselen gaan uit van het beginsel van subsidiariteit. Nu nog hopen dat de verantwoordelijken ook werkelijk die belofte die zij  ons gegeven hebben, waarmaken.

    Helaas wijst intussen alles in een totaal andere richting: de volledige Europese gelijkschakeling. Dat, terwijl het juist de onderlinge concurrentie is (een gezonde concurrentie) die mensen wakker en actief blijkt te maken. Dat zagen we al in het klein, bij het gewone klassikale onderwijs dat cijfers gaf.

Reacties zijn gesloten.