Verdwijnen de practica?

Op mijn sterrenkundeclub krijgen wij steeds meer verzoeken van leerlingen om te helpen bij de practische kant van hun profielwerkstukken. Naar aanleiding van een geval waarbij ikzelf betrokken ben zei ik tegen mijn collega's dat middelbare scholen in dit soort vragen toch moeiteloos zelf zouden moeten kunnen voorzien. Ik kreeg te horen dat veel scholen het practicum al volledig hebben afgeschaft. Eén collega -een natuurkundedocent in ruste- vertelde dat hij de laatste jaren van zijn loopbaan op een school heeft gewerkt waar het practicum inderdaad was afgeschaft. Er werd alleen nog theorie gegeven. Vandaag eens rondgevraagd tijdens de koffiepauze en ook hier konden collega's van mijn opleiding (Medische Beeldvorming en Radiotherapeutische Technieken) deze trend bevestigen. 

Ik wist wel dat de situatie niet overal OK was, maar dit had ik toch niet zien aankomen. Is deze trend ook bij de BON-leden bekend?

Stel je voor: een aspirant natuurkundestudent die zonder enige practicum-ervaring het eerste jaar in gaat! Doen de universiteiten er iets mee?

Ik hoor graag wat de ervaring van BON-leden is in deze.

11 Reacties

  1. Behave het determineren van

    Behave het determineren van bladeren in de eerste klas Gymnasium hadden de leerlingen weinig prakticum. Misschien was dat anderhalf decennium na de Tweede Wereldoorlog te duur. Of werden de vakken Latijn en Grieks nog als beeldbepalend voor alle vakken genomen. Maar ik ben er niet zeker van dat veel theorie als voorbereiding op een studie natuurkunde slechter was dan ruim praktikum. Een zwaar theoretisch bètaprogramma maakt het voor een leerling gemakklijker om in te schatten of een bèta-studie niet te moeilijk is.

  2. @Malmaisson

    @Malmaisson

    Ik heb goede herinneringen aan een verduisterd lokaal en de lenzenproef destijds. Een zwakke laser, een rails en wat lenzen. Meten maar. Ook de demonstratie van een vacuum gezogen glazen buis met een veertje en een loden kogeltje om valsnelheid/versnelling te zien ben ik nooit vergeten.

    Natuurkunde heeft twee kanten: de theorie en het experiment die een vaste relatie hebben tot elkaar.

    Voor het onderwijs betekent dat niet dat de keuze ook automatisch beide aspecten in een bepaalde relatie tot elkaar moet bevatten. Ik geef zelf deficientiecursussen natuurkunde op havo niveau en kies er gezien de tijd bewust voor geen praktica of demo's te doen. Maar ik zou het een gemis vinden als in de reguliere natuurkunde van het VO de practica zouden ontbreken. De reden is duidelijk natuurlijk: dergelijke lokalen zijn duur, minder makkelijk bruikbaar voor andere vakken en een amanuensis kost geld dat je als bestuurder ook aan een secretaresse kunt besteden. En natuurlijk kunnen al die proeven veel beter en veiliger en moderner en op maat en … door een app op je iPad worden gesimuleerd. IT simulatie is zoveel zinvoller dan de werkelijkheid. 21st Century here we come.

  3. @ Gerard cVerhpoe :

    @ Gerard cVerhpoe :

     

    Die laatste regel in je reactie  :  is dat niet het kwadrateren van een illusie ? Dat zou dan wiskundig praktikum zijn. Ik hou het bij malmaion's praktikum. Of ontgaat mij jouw ironie ?  Overigens, nog beter en minder kostbaar uitvoerbaar : 

    prof dr M Minnaert, Natuurkunde van het vrije veld, 1937-1940, 3 delen, laatst verschenen Thieme/Meulenhof, 1966

     

    Dringend toe aan een (herziene) herdruk, met een nieuw te schrijven bijlage over itc.

  4. @ Gerard cVerhpoe :

    @ Gerard cVerhpoe :

     

    Die laatste regel in je reactie  :  is dat niet het kwadrateren van een illusie ? Dat zou dan wiskundig praktikum zijn. Ik hou het bij malmaion's praktikum. Of ontgaat mij jouw ironie ?  Overigens, nog beter en minder kostbaar uitvoerbaar : 

    prof dr M Minnaert, Natuurkunde van het vrije veld, 1937-1940, 3 delen, laatst verschenen Thieme/Meulenhof, 1966

     

    Dringend toe aan een (herziene) herdruk, met een nieuw te schrijven bijlage over itc.

  5. @ gerard verhoef  -2-

    @ gerard verhoef  -2-

     

    Ik lees je reactie nu voor de tweede maal, en raak epxonentieel meer en meer excited. Deze exponentie is goed voor mijn flexi-wiskundige perceptie, maar slecht voor de rest. Mijn Apple health watch raakt van slag en geeft aan dat mijn bloeddruk de maximum meetbare waarde heeft overstegen, my blood cooks.

     

    Er valt immers zó veel meer te bezuinigen  –  behalve de amazonuensis. Vervang de amanuensis door amzon.com en the train rolls, de trein roltSkip het eindeloos moeizame woordjes leren, forget de onregelmatige werkwoorden, annuleer de optativus en conjunctivus, en make fun met werkwoord-ott, – ovt en – vvt  : i fuck you, you fucked me, all shall fuck together, en myriade andere desideratieven. De secretaresse blijft hierbuiten. En, oh ja, ook de book holder, want die is nodig voor de kilometertelling van de bestuurders van de scholen en de Maserati's.

    Afgezien daarvan (apart from that) becomes alles available by apps. Leer de bloedjes van leerlingen, schatjes zijn het, op vrijdagmorgen Google translate en Google idiom, en ze zullen vanaf maandag geen (haha, pleonasm) moeite meer hebben met het schrijven van de slot declaration van de climate conference in 2040. Boze tongen beweren that that comes from de delegates die allemaal voortijdig zullen zijn drogued en deceased  ;  vanwege de see oo two en nox. Op Google earth staat aangeven waar ze begraven zijn.

     

    Dus skip aardrijkskunde, omit biologie, annuleer rekenen als onnute bezigheid, all those activities run into the soup. Bestel de dagelijkse soup bij een analfabete pizza runner met je eigen soup-app, "en gij zult voor eeuwig gespijzigd zijn" en niet langer de Hond in de pot vinden. Behalve natuurlijk chinezen, die eten ze. Waarlijk, that runs into the soup.

    Behoudens if you are pulling my leg  : die visie op app-ipad is geweldig  –  it really is something.

     

  6. @ Gerard Verhoef

    @ Gerard Verhoef

    In de hoop dat er ooit de mogelijkheid komt om kleine scholen te stichten die per leerling gesubsidieerd worden heb ik wel gedacht: een simpel klasselokaal met een krijtje is voldoende, demonstraties kunnen ook virtueel uitgevoerd worden en praktika zijn niet onmisbaar. Maar alleen om uit de klauwen van de onderwijsmaffia te blijven. Aan hoe meer voorschriften een nieuwe school moet voldoen, des te moeilijker wordt het om een nieuwe school te beginnen en je niets van de raden aan te trekken. Je moet van hen en de betreffende minister of staatssecretaris misschien wel leraren in dienst nemen die als coach zijn opgeleid en in het register staan. Voor "mijn school" is een goed functionerende leraar die alleen maar een master in het door hem te doceren vak heeft iemand die aan de benoemingsvereisten zou moeten voldoen. Vooral voor het VWO zijn zeer uitgebreide kennis van het te doceren vak door en akademische uitstraling van de leraar cruciaal. Met zulke leraren red je het om leerlingen op te leiden voor een toelatingsexamen tot de universiteiten, ook zonder hoogst wenselijke accessoires.

  7. @ friendly foe -3-

    @ friendly foe -3-

     

    Ik weet het. Achterlijk : de film niet gezien. Deze, mijn achterstand is niet meer in te halen. Rouw & inkeer.

    In plaats daarvan heb ik rozen geplant in de tuin. Het regende.

    P.S. Maar ! Zojuist heb ik een stukje DemoMan gezien, en de trailer, en het menu verorberd. Honds, echt itc spul. Het leek wel het journaal uit Syrie. Ik hou het bij rozen, en Schubert :

    Schubert, Schöne Müllerin # 20, Baches Wiegelied (quote) :

    – –  Gute Nacht, schlaf aus deine Freude – – und der Himmel, da oben, wie ist er so weit  – –

    www.impresario.ch/karaoke/show_karaoke.php?id=76

     

     

     

  8. Voor alle duidelijkheid: ik
    Voor alle duidelijkheid: ik vind niet werkelijk dat je de werkelijke proeven moet vervangen door ict simulaties. Ik denk wel dat ict in werkelijke proeven allerlei werkelijke functies kan hebben

  9. De liberale leer houdt ook in

    De liberale leer houdt ook in dat je de burgers zelf moet laten doen waartoe ze in staat zijn. Je hebt genoeg ouders die in staat zijn een school op te richten die aansluiting geeft op de universititen of het hoger beroepsonderwijs. maar ook recht doet aan speciale wensen van ouders. Maar de VVD laat zich op sleeptouw nemen door de PvdA die coûte que coûte alle leerlingen bij elkaar wil houden en alle sporen van een klassemaatschappij wil uitwissen. De VVD maakt zich wijs dat onderwijs vermarkt moet worden. Maar zij vermarkt helemaal niet en bazuint dat grote scholen voor kwantumvoordeel zorgen, net iets wat op een echt vrije onderwijsmarkt helemaal niet het gevolg ervan zou zijn. Hoe is zoiets mogelijk? De PvdA wil op dit moment dat ouders meer te zeggen krijgen binnen de scholen maar zo lang ze geen schooldirecteuren of bestuursleden kunnen ontslaan is dat lapwerk en bovendien dragen deze gekanaliseerde ouderrechten niet bij aan de gewenste diversiteit die de keuzemogelijkheden voor kinderen en hun ouders zou moeten vergroten.

Reacties zijn gesloten.