3 Reacties

  1. Het creeeren van een valse

    Het creeeren van een valse tegenstelling is een kunst die hier goed beoefend wordt. Zo prachtig is dat niet….

    Het zou een mooie boel zijn als onderwijs-geven een steriel, niet aan verandering onderhevig, beroep zou zijn, dat niets te maken heeft met ontwikkelingen in een wereld die (in elk geval waar het gaat om bedrijvigheid en arbeidsmarkt) in steeds hoger tempo verandert en toenemende eisen stelt waar het gaat om beroepskwalificaties.
    Maar nee, het blogachtig verhaal, waar hier naar verwezen wordt is van de hand van een waarschijnlijk vermoeide docent die na twintig jaar zijn oude frustratie weer boven ziet komen en zichzelf het liefst terugtovert naar de functie van koning-in-de-klas….
    Beste mensen, we zijn niet meer in de 19de eeuw bezig, waar de ezelsoren nog door de klas vliegen en stoute leerlingen er met de bordlineaal van langs krijgen….
    Het mag een teken aan de wand zijn dat in dit land van 'Het Oude Leren' uit de boekjes de leerling wereldwijd de minst gemotiveerde wordt genoemd. Alleen dat zou al een reden moeten zijn voor gemotiveerde goed-opgeleide docenten ervoor zorg te dragen dat onderwijs voor het lijdend onderwerp (de leerling in het algemeen) een uitdagender bezigheid wordt dan het nu is.

    Gooi het kind niet weg met het badwater… 't Is niet erg het badwater af en toe eens te verversen, en eens een andere zeep te gebruiken!

    Rein Sybesma

  2. Uit het openingsartikel:

    Uit het openingsartikel:
    "Marcel Hulspas (Naaldwijk, 2 januari 1960) is een Nederlandse wetenschapsjournalist, columnist en publicist."
    Geen vermoeide leraar dus. Het is de helft van jouw reactie!

    Uit reactie Rein Sybesma:
    "Het mag een teken aan de wand zijn dat in dit land van 'Het Oude Leren' uit de boekjes de leerling wereldwijd de minst gemotiveerde wordt genoemd."
    Dus in de landen waar 'Het Oude Leren' uit de boekjes wordt gepraktiseerd hoort de leering werelwijd tot de minst gemotiveerde? Onhoudbare stelling lijkt me, maar als je bewijs hebt, laat ik me graag overtuigen.

    De wereld verandert, al dan niet in hoog tempo, en dus moet het onderwijs ook veranderen.  Meestal wordt dan een verandering bedoeld die je zelf op het oog hebt en waar je geen goede onderbouwing voor kunt vinden.

    Klaas Wilms
     

  3. @rsybesma. ‘vermoeide docent’

    @rsybesma. 'vermoeide docent' – check. 'na twintig jaar' – check. 'oude frustratie' – check. 'koning-in-de-klas' – check. '19de eeuw' – check. 'Het Oude Leren' – check. 'uit de boekjes' – check. 'gemotiveerde goed-opgeleide docenten' – check. Uw bijdrage blinkt niet uit in originaliteit. De kritiek is oud. Inmiddels heeft een aantal onderwijsvernieuwingen plaatsgevonden die de nagejaagde utopie niet naderbij heeft gebracht, integendeel zelfs. De 'oude' docenten waar u het over heeft zijn (gelukkig!?) inmiddels weggesaneerd (50+ echt te duur; kwaliteit telt niet) of met pensioen. Veel docenten houden het overigens niet lang vol. De komende generaties komen op de fragiele schouders van de 'gemotiveerde goed-opgeleide docenten' te staan. De leerlingen zijn niet zo gemotiveerd (denkt men). Bent u derhalve in staat het door u gesignaleerde probleem te herformuleren? De nieuwe mens: nieuwer dan ooit. Hier is de nieuwste mens. Succes ermee!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.