Nog excellenter onderwijs

Helemaal vanuit Davos; een groundbreaking initiative; óp naar 2025.

"Dit evenement markeert het begin van een gezamenlijke ambitie om ons onderwijs elke dag een beetje beter te maken."

 www.nl2025.nl/initiatieven/9

Ik doe mee met de ambitie; de invulling is van tweede orde.

10 Reacties

  1. “Nationale Schoolleiders Top

    "Nationale Schoolleiders Top [Van Nelle Fabriek Rotterdam, 7 november 2015, 12-18 uur]

     

    Schoolleiders (schooldirecteuren, rectors of conrectors) moeten leraren inspireren om elke dag opnieuw het beste onderwijs in de klas te brengen. Zo krijgen onze kinderen het uitdagende onderwijs dat ze verdienen. Schoolleiders maken dus het verschil

     

    Speciaal voor schoolleiders uit het voortgezet onderwijs organiseert het ministerie van OCW samen met de VO-raad, School aan zet en stichting LeerKRACHT, op 7 november 2015 een onderwijscongres. Tijdens de Nationale Schoolleiders Top kunnen schoolleiders niet alleen kennis uitwisselen met elkaar, maar ook met CEO’s, topsporters en kunstenaars. Het doel is om schoolleiders van alle VO-scholen in Nederland bij elkaar te brengen om van elkaar te leren en te laten zien waar ze trots op zijn.

     

    Het belooft niet zomaar een congres te worden: minister-president Mark Rutte bijt het spits af van deze eerste Nationale Schoolleiders Top. Het werk van de schoolleider staat daarbij centraal."

    ***

     

    Ook: De Nederlandse school (dNS)

    "Het programma van dNS heeft drie leerlijnen. De eerste betreft onderwijsvernieuwing en het ontwerpen daarvan binnen de deelnemende scholen. .. De tweede leerlijn focust op ondernemen. … Ten slotte is er veel aandacht voor de pijler onderzoeken." "In plaats van onderwijs vanuit voorgeschreven en vastgestelde routes te volgen, zullen docenten hun eigen onderwijsplan ontwerpen." Doel: meesterdocenten.

     

    Ook: leerKRACHT en Hermitage voor kinderen.

     

    Worden de leraren 'change agents' waar Schleicher [zie ook Michael Fullan, 1993] over sprak bij de onderwijs-ICT industrietop? Of gaat het deze keer niet over ICT? Onderwijs staat (al)weer midden in de belangstelling. Mensen moeten hun duurzamheidsidealen toch ergens kwijt? 😉 Een nieuw en volkomen anders ondewijscongres helpt. 😉

  2. Wat valt er toch telkens te

    Wat valt er toch telkens te bespreken op die congressen. Alles is intussen toch al gezegd onder wisselend idioom. Is 40 jaar vernieuwing nog steeds geen succes? Hoe zou dat toch kunnen komen? 

    Wij hadden ooit een school met een goede naam, die voortdurend groeide tegen de gemeenteprognoses in en moesten zelfs leerlingen weigeren wegens overbevolking. Er liepen dan ook veel uitstekende leerkrachten rond waaronder enkele bekwamen van de oude stempel die vernieuwden met mate. Desondanks moest de zweep er over: de kwaliteit zou NOG beter worden na een totale invoering van de ellende van het 'zelfstandig werken' en het adaptief onderwijs. Kijk, en dan houdt het op. Iedereen doet zijn best, met genoegen, maar als dan vernieuwers er toch de zweep overheen willen leggen, dan slaan ze dus alles wat goed was, dood.

    Wetenschap ontdekt regelmatig nieuwe feiten om congressen over te houden. Het onderwijzen van een groep leerlingen blijft aan onvermijdelijke principes hangen. Het vernieuwde betere blijkt steeds de vijand van het goede en weet nooit het onderwijs op een daadwerkelijk hoger plan te brengen. Kinderen zijn geen machientjes die met wat gesleutel hier en daar beter gaan functioneren. De top (traditioneel onderwijs) ligt achter ons; de rest daarna blijft veelal experimenteel  gerommel. Zoals de top van de kunst ook achter ons ligt.

    En al dat experimentele gerommel heeft kennelijk niks opgeleverd, want anders zou zo'n congres met nieuwe kreten helemaal niet nodig zijn.

  3. Wat een verspilling weer van

    Wat een verspilling weer van tijd en geld.

    Dekker roept op: "Schooleiders maken het verschil!". Dat gaan ze op dit feestje doen door met kunstenaars en topatleten in de weer te gaan in het bijzijn van onze liberale leiders Dekker en Rutte. 
    Hoe stellen we ons dat voor? Gaan ze rennen, kliederen, weven, zweven, hoogspringen? En komen ze dan terug om hun leraren tot nog grotere prestaties op te zwepen?

    Misschien lopen die dan wel 0,1 seconde sneller, maken ze een installatie door de vloer van klaslokaal met pindasaus vol te plempen, maken ze van het whiteboard een hermetisch zwart  of springen ze in wanhoop uit het raam. 

  4. Volgens de NRC van vanavond

    Volgens de NRC van vanavond betreft het een initiatief van een aantal "kopstukken", een "notabelen-denktank" die Nederland wil vlottrekken. Ze willen "beter onderwijs, gezond leven en duurzaamheid". En de eerste stap is dit groot onderwijscongres, dat niet bepaald blijk geeft hoe je beter onderwijs stimuleert als ze uitroepen: "De schooleider maakt het verschil".

    Zoals de Rotterdamse hoogleraar innovatiestudies Jan Rotmans volgens de NRC al twittert:" Een maatschappelijke beweging ontstaat van onderaf, niet van bovenaf". Dat moeten alle buitenstaanders die zich met onderwijs willen bemoeien dan maar boven hun bed hangen. En als ze geld te veel hebben, weet ik nog een paar goede doelen.

  5. Zelf de opperflipper ergert

    Zelf de opperflipper ergert zich op twitter aan weer een denktank. Maar curriculum free edtalk blijft het bij makers en flippers helemaal. Enthousiast over lego, maar op directe vragen komt geen antwoord.

  6. Omdat jullie het zo’n

    Omdat jullie het zo'n geweldig congres vinden plaats ik de dagbesteding voor de NST 2015.

     

    "Uw werk, het werk van de schoolleider, is cruciaal voor de kwaliteit in de klas. Als hoofd van een team of een school bent u dé sleutelfiguur tussen papieren beleid en de praktijk van de leraar en leerling."

     

    "Op zaterdag 7 november is de Nationale Schoolleiders Top. Of is het Nationale Schoolleiderstop? Wij hebben gekozen voor de eigennaam Nationale Schoolleiders Top, want schoolleiders zijn top en daar organiseren wij graag een Top voor!"

     

    Programma [kosten?]

    11.30 uur – 12.45 uur Inloop inclusief lunch [netwerkmomentje!]

    Welkom door dagvoorzitters Staatssecretaris Sander Dekker en oud-schoolleider Yolande Ulenaers

    Opening Minister-president Mark Rutte

    Drijfveren en dromen – (…) In de eerste sessie deelt u uw drijfveren en spreekt u met elkaar over uw de dromen die u heeft voor het onderwijs in het algemeen, en specifiek voor uw school in het bijzonder. 

    DoorbrakenDafne Schippers vertelt over haar doorbraken: van zevenkampster tot wereldsuccessen op de 100 en 200 meter sprint. Voormalig CEO Jan Hommen vertelt hoe zijn leiderschapscapaciteit heeft bijgedragen om ING uit de crisis te trekken. (…) U deelt met uw tafelteam welke doorbraken u heeft gerealiseerd binnen uw school en hoort best practices van uw collega-schoolleiders en uit andere sectoren. 

    Doen – Jaap Versfelt neemt u mee langs de lijnen van het LeerKRACHT verandermodel. (…) Centraal staan de vragen welke doorbraak u de komende tijd op uw school wil realiseren en hoe u uw team daarbij mee krijgt.

    Presentator en cabaretier Jandino Asporaat sluit de dag op geheel eigen wijze af.

    BorrelBand van vo-leerlingen verzorgt de muziek tijdens de borrel.

    18.00 uur – Einde” [even bijkomen… ;-)]

  7. Leuk! Leuk! Leuk!

    Leuk! Leuk! Leuk!

    Onderwijs moet leuk.

    En dat Doen we met de vier D's: Drijfveren, Dromen, Doorbraken en Doen!

    We steken elkaar Drijfveren in de kont en daarna kunnen we Doorbraken! Doen moet je Doen, zeggen we met Balkenende.

  8. Ik vraag me af op

    Ik vraag me af op "excellenter" grammatikaal mogelijk is. De grondbetekenis is "uitstekend" en daaraan kan men de bijwoorden "ver" en "verder" toevoegen. Zoals men van een punt boven een vlak wel kan zel kan zeggen dat het ver of verder boven ligt maar niet niet dat het bovender ligt.  Een uitwendigere bloeding is een onbegrijpelijke karakterisering.

Reacties zijn gesloten.