“Onze nieuwe school” in Amsterdam

Op www.onzenieuweschool.nl zijn meer dan 100 plannen voor een nieuwe school in Amsterdam te vinden. Er zitten zeer uiteenlopende plannen tussen, van zweverig tot zeer reëel. Interessant leesvoer, bijvoorbeeld de plannen #120 ("Het Stedelijk Lyceum, autonoom ouderwets onderwijs met centrale rol voor de docent" van een wiskundige die in 2009 zij-instromer wiskunde is geworden) en #57 ("Een écht VWO", ingediend door een 16-jarige gymnasiaste).

16 Reacties

  1. Beste BON leden,

    Beste BON leden,

    Plan nummer 120 is het mijne, en ik ben zelf ook BON lid. Graag zou ik het plan minimaal verder uitwerken voor de presentatiedag op 31 augustus, en waardeer dan ook aanvullingen en suggesties zeer, maar….. Dan heb ik wel stemmen nodig, dus als je wil stem plan 120

    Groet,

    Ben Post

  2. In het bedrijfsleven kost de

    In het bedrijfsleven kost de ontwikkeling van een prototype tot een marktrijp product jaren van uitwerking en aanpassing. Het is te gek voor woorden dat een overheidsinstantie, hier de gemeente Amsterdam, meent op deze manier een nieuw onderwijsinstituut te kunnen opstarten. De onrijpheid en eenzijdigheid spat van de voorstellen af.

  3. @ BondscoachZonderLand

    @ BondscoachZonderLand

     

    "Het Amsterdamse aanbod van middelbare scholen heeft behoefte aan extra capaciteit van autonoom, ouderwets onderwijs". Ik hoop en denk dat het waar is maar het komt hier wel zomaar uit de lucht vallen.
    "Hierbij worden de afdelingen van het Stedelijk Lyceum als categorale scholen vorm gegeven, waarbij de schoolleiders samenwerken". In  Sittard is dat naar ik meen met succes uitgevoerds.
     
    "Klassikaal frontaal onderwijs wordt weer op haar merites beoordeeld". Ja, maar hoe zit het met andere merites zoals het leren zelfstandig werken en leren samenwerken, het zoeken van informatie en het schrijven van papers? Jij wilt het scholen in sociale vaardigheden helemaal over boord kiepen. Gelijk heb je. Maar of je het krijgt weet ik niet. De Tweede Kamer heeft thuisonderricht onmogelijk gemaakt met het argument dat een leerling daarbij geen sociale vaardigheden waaronder het omgaan met allerlei soorten medeleerlingen kon opdoen. Bovendien was ook dat niet meer" van deze tijd". Hier zul je een recht van de ouders om prioriteiten te stellen tegenover de plicht van de staat om voor passend onderwijs voor alle leerlingen te zorgen en zelf te bepalen wanneer dat het geval is! Wil de overheid de ouders het recht geven om er afwijkende ideeën over goed onderwijs op na te houden?
     
    "De kern van het probleem is dat er werd (en wordt) gefocust op onderwijsvernieuwing in plaats van onderwijsverbetering". Dat is niet waar. De kern is dat er gefocusseerd wordt op onderwijsverandering omdat daar een groot aantal profiteurs een dikke boterham mee verdient. Natuurlijk zeggen die dat die veranderingen tevens verbeteringen zijn.
    "Uit het feit dat de onderwijskwaliteit in die 30 jaar achteruit is gehold, kan alleen geconcludeerd worden dat voor onderwijsverbetering de omgekeerde weg moet gevolgd: terug naar ouderwets onderwijs". De vernieuwlers vinden helemaal niet dat het onderwijs achteruitgekachelt is. Het is alleen maar "anders".
    "Daarom is een klas grootte van tussen de 20 en 25 leerlingen noodzaak". Dat is waar maar bij homogene klassen met frontaal onderwijs is het effect van de klassegrootte op de kwaliteit van het onderwijs veel kleiner dan veel mensen graag beweren. Als een goede docent een "hoorcollege" geeft kunnen leeerlingen veel daarbij opsteken. Maar een klassegrootte die veel terugkoppeling mogelijk maakt is natuurlijk beter.
    "Een Stedelijk Lyceum als hierboven geschetst is een aanwinst voor het Amsterdamse onderwijs". Dat zullen de vele belanghebbenden bij de huidige stand van zaken (schoolbestuurderen en de akademici op de research- en voorlichtings-instituten op het gebied van onderwijs) niet met je eens zijn.
  4. Geachte Ben Post,

    Geachte Ben Post,

     

    hier nog een aanvulling:  klassiek en klassikaal

     

    Belangrijk lijkt mij om aan te tonen dat er veel ouders voor hun kinderen "klassiek" (hier is "klassiek" niet of niet speciaal betrokken op klassieke talen maar het antoniem van "modern") onderwijs willen . Hoeveel BON-leden zijn in de eerste plaats lid omdat ze als ouder ontevreden zijn? En mogen ouders hun kinderen naar op gestructureerde kennis- en inzicht-overdracht gerichte gesubsidieerde scholen kunnen sturen? Zo niet dan moet het Amsterdams Lyceum de status van experimentele school krijgen. De onafhankelijkheid van het Lyceum t.o.v. bestaande schoolbesturen moet vastgelegd worden om de school een faire kans te geven.

     

    Een ander argument is dat op het klassieke schooltype de leerlingen minder afhankelijk zijn van hulp. Kinderen met laagopgeleide en/of armlastige ouders minder benadeeld worden. Veel ouders helpen hun kinderen met grote opdrachten (papers, presentaties) of sturen hun kinderen naar bijles (omdat hun kindern op school te weinig opsteken en niet meer echt les krijgen).

     

    Ik wens jou en BON op 31 augustus veel succes

     

    Seger Weehuizen

  5. Met slechts twaalf stemmem

    Met slechts twaalf stemmem zal Ben Post helemaal niet aan het woord komen. Daarom roep ik hier BONners en lezers van deze website op om te stemmen (op nr 120). Dat wordt je wel moeilijk gemaakt. Je moet stemmen via LIKE of TWEET. Daar zullen niet veel BONners en lezers van dit forum lid van zijn. Van de mensen die voor hippe scholen zijn zijn het er vast meer. Zo begint dit inspraakcircus al met het bevoordelen van fantasten.

     

    Dus: PRObonNERS GRIJP DEZE KANS OM DE IDEEëN VAN BON BEKENDER TE MAKEN EN STEM OP #120 

  6. De teller staat voor Ben Post

    De teller staat voor Ben Post pas op 14. Er is nog drie en een halve dag over om te stemmen.

  7. Ik heb een e-mail naar

    Ik heb een e-mail naar mevrouw Simone Kukenheim, wethoudster onderwijs van de Gemeente Amsterdam gestuurd met de volgende tekst:

    In Amsterdam richt Kraamkamer in voor lancering van nieuwe onderwijsinitiatieven lees ik "Het aantal leerlingen groeit fors in Amsterdam de komende jaren. Al deze leerlingen hebben een plek nodig in het onderwijs die aansluit bij hun niveau en onderwijswensen" en "Het belangrijkste criterium is: heeft de school duidelijk toegevoegde waarde ten opzichte van het bestaande schoolaanbod" alsmede "Het uitgangspunt van de Kraamkamer is ervoor te zorgen dat er een verbreding komt van het huidige onderwijsaanbod waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van leerlingen en ouders" maar ook "Met deze Kraamkamer wordt het onderwijs uitgedaagd om samen met Amsterdammers te werken aan nieuwe onderwijsvormen". Ik meen hier doelstellingen te zien die niet met elkaar in overenstemming hoeven te zijn. De onderwijswens van leerlingen of hun ouders kan kan ook zijn ouderwets klassikaal onderwijs.
    Als dat voor één van de nieuwe scholen een optie zou mogen zijn komt dat niet voldoende tot uiting in de oproep van de gemeent Amsterdam om ideeën voor de nieuw op te richten scholen te kies te stellen of er op te stemmen. Daardoor zal de wens van een groot aantal ouders en kinderen dat laatstgenoemden onderricht zullen ontvangen op een gesubsidieerde school gericht op gestructureerde overdracht van kennis en inzicht te weinig gehoord worden
     

     

     

  8. Interessant om te zien welke

    Interessant om te zien welke voorstellen de meeste stemmen krijgen.

     

    Als eerste een sociologisch experiment met wollige woorden. Misschien dat de initiatiefnemers het beste netwerk en daardoor de meeste stemmen in biotoop Amsterdam bezitten?

     

    "Wereldschool Amsterdam. De school bestaat voor de leerlingen. Het is een veilige plek die iedereen uitnodigt om in een open ruimte te stappen en te leren, te proberen, maar ook fouten te maken. Niemand valt uit de schoolgemeenschap. Nooit. Het vertrekpunt is inclusiviteit en het vieren van diversiteit."

     

    Eén van hen: "Opgeleid als socioloog en nu programmamaker onderwijs bij De Balie. Hij droomt al jaren van het oprichten van een progressieve en inclusieve scholengemeenschap." (verder gelouterde onderwijspraktijkmensen; een projectmedewerker bij stichting Democratie en Media – PvdA). Gaat het hier om een gevoel, een ideaal, meer dan de daadwerkelijke uitwerking van dat ideaal? Wat zou deze school toevoegen aan het Montessori-, Vrije-, Dalton-. Jenaplan- enz. algemeen bijzondere onderwijs? Is het traditionele vernieuwingsonderwijs te wit (diversiteit)? Te gezond (inclusief)? Te middenklasse ('rijk')? Te traditioneel (nieuw is altijd beter)? En hoe komt dat dan? 😉 Als kleine scholen te financieren zouden zijn, heb je veel opgelost: kleinschaligheid werkt (voor welke politieke kleur dan ook ;). Jammer dat juist de PvdA grote inclusieve middenscholen wilde. Progressief blijf je. Is een gevoel.

     

    Mensen hebben het recht hun kinderen naar welke school dan ook te sturen. Moeten ze later niet zeuren dat het kind het niet verder brengt dan zanger(es) in een bandje, journalist, of mediadeskundige. Gelukkig heb je dan een progressief netwerk in Amsterdam opgebouwd. <sarcasm> Tot zover de inclusiviteit en diversiteit. 😉 </sarcasm>

  9. Die hele stemmerij is één

    Die hele stemmerij is één groot boerenbedrog. Als je immers een grote achterban kunt mobiliseren krijg je vanzelf veel meer stemmen dan wanneer je als éénling een (al dan niet doorwrocht) voorstel indient. Ik heb zo'n vermoeden dat die 14 stemmers op het voorstel van Ben Post het voorstel serieus gelezen en beoordeeld hebben. Dat verwacht ik bij De Wereldschool Amsterdam eerlijk gezegd niet.

     

    Dus als het in Amsterdam inderdaad 'meeste stemmen gelden' gaat worden heeft de verantwoordelijke wethouder zijn/haar werk buitengewoon slecht gedaan. Droevige vertoning.

  10. Het besluitvormingeproject

    Het besluitvormingeproject voor de nieuwe Amsterdamse scholen kent 3 fasen te weten uitdaging (challence), couveuse of broedstoof (incubator) en kraamkamer
    In de uitdagingsfase kan iedereen een stem op één of meer van de plannen uitbrengen; ook zijn er gemakkelijke trucs om op één plan meerdere stemmen uit te brengen. Mensen die zich vaak op de sociale computercontactnetten begeven kunnen gemakkelijker stemmen van anderen voor een bepaald plan verzamelen dan mensen die alleen met e-mails electronisch contact houden. De stemming stelt dus als streekproef helemaal niets voor. Toch worden de 35 stemobjecten met meer stemmen dan de overige de beste plannen genoemd. De jury kan gelukkig wel nog plannen aan die 35 toevoegen. Uit die meer dan 35 plannen kiest de jury er ongeveer 15 die in een couveuse baringsrijp gemaakt worden. 4 á 5 plannen worden tot volwassenheid gebracht. Wat met pitch bedoeld wordt begriijp ik niet. Het kan in het Angelsaksisch taalgebied enorm veel betekenissen hebben.
    Nu die wereldschool Amsterdam:
    Ik ken dat gevoel van onveiligheid op school niet. Misschien omdat ik mijn kleutertijd in een Japans concentratiekamp heb doorgebracht. Het komt me krankzinnig voor dat er zo'n drukte gemaakt wordt bij de overgang naar secundair onderwijs. Training voor de grote school! Misschien zou ik die grote ruimte in de Wereldschool met al die kinderen er in als een goedaardig concentatiekamp ervaren. Veel mensen bij en door elkaar geeft mij eerder een gevoel van onveiligheid. Laar ons er voor strijden dat zo veel mogelijk moderniseringen niet worden opgelegd maar dat ervoor gekozen kan worden.
     
  11. Het stichten van scholen

    Het stichten van scholen gebeurde altijd vanuit de ouders. Het waren ouders die zich groepeerden teneinde een school naar hun wensen te realiseren. Met voldoende echte ouders kon een vorm van bijzonder onderwijs gestalte krijgen.

    Dit gebeuren hier komt van de overheid die al vele mogelijkheden tot vrije invulling van onderwijs om zeep heeft geholpen. Ik proef een grote mate van schijnkeuzes. Want: wat betekenen de meeste stemmen? Voldoende ouders die werkelijk  naar eigen inzichten een school kunnen oprichten? OOK als het leerlingenaantal onder de norm is? OOK als men niet mee wil doen aan de schijnvertoning die men 'passend' onderwijs noemt? OOK als men geen onderdeel wil zijn van een samenwerkingsverband? OOK als men 'vakken' als burgerschap bewust  niet wil inroosteren? OOK als men weigert didactische middelen als 'groepswerk' en 'zelfstandig niet werken' te gebruiken?

    Alleen als de gemeente Amsterdam ook aan dergelijke wensen tegemoet wil komen, kan ik hun populisme serieus nemen. Ik vrees echter dat zulke wensen bij voorbaat niet zullen meetellen. Om met Jeronimoon te spreken: het betreft hier een Viva-onderzoek. Geen echt serieus plan met voldoende dragende ouders. Kinderen behoren de ouders toe en NIET de gemeente Amsterdam of een andere overheid.

  12. Het probleem met “de ouders”

    Het probleem met "de ouders" is hun kortdurende en kortzichtige betrokkenheid bij het onderwijs.

    Zodra hun eigen kinderen met vrucht het onderwijs hebben afgesloten vermindert de inzet en betrokkenheid.

     

     

  13. Beste Allemaal,

    Beste Allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties, ik zal deze meenemen mocht ik 31 augustus aan het woord komen. Zoals veel van jullie ben ik afgelopen maandag weer vol overgaven in een nieuw schooljaar gestort, mijn oudste zoon voor het eerst in de brugklas, en dus heb ik weinig tijd om achterban te mobiliseren, zeker als niet-actief gebruiker van facebook/twitter. 

    Groet, en dank,

    Ben Post

     

  14. Moby heeft het zoals vrijwel

    Moby heeft het zoals vrijwel altijd uitstekend onder woorden gebracht. Ik ben het 99% net haar eens maar als Islamieten een gesubsidieerde koranschool oprichten gaat mij dat te ver.  In de NRC stond vandaag een redactioneel commentaar met de titel: Een Grondwet die de Burger  niet tegen de Staat beschwemt". Vreemd is dat veel VVD-parlementari"ers er tegen zijn on de fout van Thorbecke te herstellen

  15. Naar verwachting hebben de

    Naar verwachting hebben de geënquêteerden noch de jury #120 genomineerd. Ik heb daarom naar de .. de volgende e-mail gestuurd:

    #start raam-frame-e-mail#

    Geachte organsatoren van het kraamkamerproject,
     
    Ik heb 6 dagen geleden aan mevrouw wethouder Kukenheim de volgnde e-mail gestuurd:
    START
    In Amsterdam richt Kraamkamer in voor lancering van nieuwe onderwijsinitiatieven lees ik "Het aantal leerlingen groeit fors in Amsterdam de komende jaren. Al deze leerlingen hebben een plek nodig in het onderwijs die aansluit bij hun niveau en onderwijswensen" alsmede "Het uitgangspunt van de Kraamkamer is ervoor te zorgen dat er een verbreding komt van het huidige onderwijsaanbod waarbij rekening wordt gehouden  de wensen van leerlingen en ouders" maar ook "Het belangrijkste criterium is: heeft de school duidelijk toegevoegde waarde ten opzichte van het bestaande schoolaanbod" maar ook "Met deze Kraamkamer wordt het onderwijs uitgedaagd om samen met Amsterdammers te werken aan nieuwe onderwijsvormen". Ik meen hier doelstellingen te zien die niet met elkaar in overeenstemming hoeven te zijn. De onderwijswens van leerlingen of hun ouders kan kan ook zijn ouderwets klassikaal onderwijs.
    Als dat voor één van de nieuwe scholen een optie zou mogen zijn komt dat niet voldoende tot uiting in de oproep van de Gemeent Amsterdam om ideeën voor de nieuw op te richten scholen te kies te stellen of er op te stemmen. Daardoor zal de wens van een groot aantal ouders en kinderen dat laatstgenoemden onderricht zullen ontvangen opeen gesubsidieerde school gericht op gestructureerde overdracht van kennis en inzicht te weinig gehoord worden.
    END
    Ik zou u willen vragen om wat duidelijker te stellen dat de Gemeente Amsterdam niet geïnteresseerd is in het onderwijs dat haar burgers voor hun kinderen voor ogen staat maar alleen wil weten welke vernieuwingen een zekere populariteit zouden kunnen verwerven. Eén van de inzendingen bepleitte in wezen terugkeer van ouderwets onderwijs maar dat voorstel werd door de jury niet genomineerd.
     
    hoogachtend,
     
    S. Weehuizen

    #end raam-fram-e-mail#

    Daarop kreeg ik 4 uur later het volgende antwoord:

    Geachte heer Weehuizen,

    De jury kon slechts een beperkt aantal plannen toelaten tot de presentatiedag (50) en daar spreekt niet per se het oordeel uit dat zij de plannen die niet door zijn afkeuren. Als organisatie van de challenge, kunnen wij niet namens de gemeente optreden en voor een preciezer antwoord zult u daarom toch bij de gemeente moeten zijn. 

    Met vriendelijke groet,
    Team Onze Nieuwe School

     

  16. De jury heeft bij haar eigen

    De jury heeft bij haar eigen keuzes laten zien dat zij restauratie niet als mogelijkheid wil meenemen. Of niet mag meenemen. De jury probeert nu zo wel de verantwoordelijkheid bij de wethouder te leggen als te suggeren dat de pro-restauratie-bijdrage te licht bevonden is.

Reacties zijn gesloten.