Op www.onzenieuweschool.nl zijn meer dan 100 plannen voor een nieuwe school in Amsterdam te vinden. Er zitten zeer uiteenlopende plannen tussen, van zweverig tot zeer reëel. Interessant leesvoer, bijvoorbeeld de plannen #120 ("Het Stedelijk Lyceum, autonoom ouderwets onderwijs met centrale rol voor de docent" van een wiskundige die in 2009 zij-instromer wiskunde is geworden) en #57 ("Een écht VWO", ingediend door een 16-jarige gymnasiaste).
Reacties zijn gesloten.
Beste BON leden,
Beste BON leden,
Plan nummer 120 is het mijne, en ik ben zelf ook BON lid. Graag zou ik het plan minimaal verder uitwerken voor de presentatiedag op 31 augustus, en waardeer dan ook aanvullingen en suggesties zeer, maar….. Dan heb ik wel stemmen nodig, dus als je wil stem plan 120
Groet,
Ben Post
In het bedrijfsleven kost de
In het bedrijfsleven kost de ontwikkeling van een prototype tot een marktrijp product jaren van uitwerking en aanpassing. Het is te gek voor woorden dat een overheidsinstantie, hier de gemeente Amsterdam, meent op deze manier een nieuw onderwijsinstituut te kunnen opstarten. De onrijpheid en eenzijdigheid spat van de voorstellen af.
@ BondscoachZonderLand
@ BondscoachZonderLand
Geachte Ben Post,
Geachte Ben Post,
hier nog een aanvulling: klassiek en klassikaal
Belangrijk lijkt mij om aan te tonen dat er veel ouders voor hun kinderen "klassiek" (hier is "klassiek" niet of niet speciaal betrokken op klassieke talen maar het antoniem van "modern") onderwijs willen . Hoeveel BON-leden zijn in de eerste plaats lid omdat ze als ouder ontevreden zijn? En mogen ouders hun kinderen naar op gestructureerde kennis- en inzicht-overdracht gerichte gesubsidieerde scholen kunnen sturen? Zo niet dan moet het Amsterdams Lyceum de status van experimentele school krijgen. De onafhankelijkheid van het Lyceum t.o.v. bestaande schoolbesturen moet vastgelegd worden om de school een faire kans te geven.
Een ander argument is dat op het klassieke schooltype de leerlingen minder afhankelijk zijn van hulp. Kinderen met laagopgeleide en/of armlastige ouders minder benadeeld worden. Veel ouders helpen hun kinderen met grote opdrachten (papers, presentaties) of sturen hun kinderen naar bijles (omdat hun kindern op school te weinig opsteken en niet meer echt les krijgen).
Ik wens jou en BON op 31 augustus veel succes
Seger Weehuizen
Met slechts twaalf stemmem
Met slechts twaalf stemmem zal Ben Post helemaal niet aan het woord komen. Daarom roep ik hier BONners en lezers van deze website op om te stemmen (op nr 120). Dat wordt je wel moeilijk gemaakt. Je moet stemmen via LIKE of TWEET. Daar zullen niet veel BONners en lezers van dit forum lid van zijn. Van de mensen die voor hippe scholen zijn zijn het er vast meer. Zo begint dit inspraakcircus al met het bevoordelen van fantasten.
Dus: PRObonNERS GRIJP DEZE KANS OM DE IDEEëN VAN BON BEKENDER TE MAKEN EN STEM OP #120
De teller staat voor Ben Post
De teller staat voor Ben Post pas op 14. Er is nog drie en een halve dag over om te stemmen.
Ik heb een e-mail naar
Ik heb een e-mail naar mevrouw Simone Kukenheim, wethoudster onderwijs van de Gemeente Amsterdam gestuurd met de volgende tekst:
Interessant om te zien welke
Interessant om te zien welke voorstellen de meeste stemmen krijgen.
Als eerste een sociologisch experiment met wollige woorden. Misschien dat de initiatiefnemers het beste netwerk en daardoor de meeste stemmen in biotoop Amsterdam bezitten?
"Wereldschool Amsterdam. De school bestaat voor de leerlingen. Het is een veilige plek die iedereen uitnodigt om in een open ruimte te stappen en te leren, te proberen, maar ook fouten te maken. Niemand valt uit de schoolgemeenschap. Nooit. Het vertrekpunt is inclusiviteit en het vieren van diversiteit."
Eén van hen: "Opgeleid als socioloog en nu programmamaker onderwijs bij De Balie. Hij droomt al jaren van het oprichten van een progressieve en inclusieve scholengemeenschap." (verder gelouterde onderwijspraktijkmensen; een projectmedewerker bij stichting Democratie en Media – PvdA). Gaat het hier om een gevoel, een ideaal, meer dan de daadwerkelijke uitwerking van dat ideaal? Wat zou deze school toevoegen aan het Montessori-, Vrije-, Dalton-. Jenaplan- enz. algemeen bijzondere onderwijs? Is het traditionele vernieuwingsonderwijs te wit (diversiteit)? Te gezond (inclusief)? Te middenklasse ('rijk')? Te traditioneel (nieuw is altijd beter)? En hoe komt dat dan? 😉 Als kleine scholen te financieren zouden zijn, heb je veel opgelost: kleinschaligheid werkt (voor welke politieke kleur dan ook ;). Jammer dat juist de PvdA grote inclusieve middenscholen wilde. Progressief blijf je. Is een gevoel.
Mensen hebben het recht hun kinderen naar welke school dan ook te sturen. Moeten ze later niet zeuren dat het kind het niet verder brengt dan zanger(es) in een bandje, journalist, of mediadeskundige. Gelukkig heb je dan een progressief netwerk in Amsterdam opgebouwd. <sarcasm> Tot zover de inclusiviteit en diversiteit. 😉 </sarcasm>
Die hele stemmerij is één
Die hele stemmerij is één groot boerenbedrog. Als je immers een grote achterban kunt mobiliseren krijg je vanzelf veel meer stemmen dan wanneer je als éénling een (al dan niet doorwrocht) voorstel indient. Ik heb zo'n vermoeden dat die 14 stemmers op het voorstel van Ben Post het voorstel serieus gelezen en beoordeeld hebben. Dat verwacht ik bij De Wereldschool Amsterdam eerlijk gezegd niet.
Dus als het in Amsterdam inderdaad 'meeste stemmen gelden' gaat worden heeft de verantwoordelijke wethouder zijn/haar werk buitengewoon slecht gedaan. Droevige vertoning.
Het besluitvormingeproject
Het stichten van scholen
Het stichten van scholen gebeurde altijd vanuit de ouders. Het waren ouders die zich groepeerden teneinde een school naar hun wensen te realiseren. Met voldoende echte ouders kon een vorm van bijzonder onderwijs gestalte krijgen.
Dit gebeuren hier komt van de overheid die al vele mogelijkheden tot vrije invulling van onderwijs om zeep heeft geholpen. Ik proef een grote mate van schijnkeuzes. Want: wat betekenen de meeste stemmen? Voldoende ouders die werkelijk naar eigen inzichten een school kunnen oprichten? OOK als het leerlingenaantal onder de norm is? OOK als men niet mee wil doen aan de schijnvertoning die men 'passend' onderwijs noemt? OOK als men geen onderdeel wil zijn van een samenwerkingsverband? OOK als men 'vakken' als burgerschap bewust niet wil inroosteren? OOK als men weigert didactische middelen als 'groepswerk' en 'zelfstandig niet werken' te gebruiken?
Alleen als de gemeente Amsterdam ook aan dergelijke wensen tegemoet wil komen, kan ik hun populisme serieus nemen. Ik vrees echter dat zulke wensen bij voorbaat niet zullen meetellen. Om met Jeronimoon te spreken: het betreft hier een Viva-onderzoek. Geen echt serieus plan met voldoende dragende ouders. Kinderen behoren de ouders toe en NIET de gemeente Amsterdam of een andere overheid.
Het probleem met “de ouders”
Het probleem met "de ouders" is hun kortdurende en kortzichtige betrokkenheid bij het onderwijs.
Zodra hun eigen kinderen met vrucht het onderwijs hebben afgesloten vermindert de inzet en betrokkenheid.
Beste Allemaal,
Beste Allemaal,
Bedankt voor jullie reacties, ik zal deze meenemen mocht ik 31 augustus aan het woord komen. Zoals veel van jullie ben ik afgelopen maandag weer vol overgaven in een nieuw schooljaar gestort, mijn oudste zoon voor het eerst in de brugklas, en dus heb ik weinig tijd om achterban te mobiliseren, zeker als niet-actief gebruiker van facebook/twitter.
Groet, en dank,
Ben Post
Moby heeft het zoals vrijwel
Moby heeft het zoals vrijwel altijd uitstekend onder woorden gebracht. Ik ben het 99% net haar eens maar als Islamieten een gesubsidieerde koranschool oprichten gaat mij dat te ver. In de NRC stond vandaag een redactioneel commentaar met de titel: Een Grondwet die de Burger niet tegen de Staat beschwemt". Vreemd is dat veel VVD-parlementari"ers er tegen zijn on de fout van Thorbecke te herstellen
Naar verwachting hebben de
Naar verwachting hebben de geënquêteerden noch de jury #120 genomineerd. Ik heb daarom naar de .. de volgende e-mail gestuurd:
#start raam-frame-e-mail#
#end raam-fram-e-mail#
Daarop kreeg ik 4 uur later het volgende antwoord:
Geachte heer Weehuizen,
De jury kon slechts een beperkt aantal plannen toelaten tot de presentatiedag (50) en daar spreekt niet per se het oordeel uit dat zij de plannen die niet door zijn afkeuren. Als organisatie van de challenge, kunnen wij niet namens de gemeente optreden en voor een preciezer antwoord zult u daarom toch bij de gemeente moeten zijn.
Met vriendelijke groet,
Team Onze Nieuwe School
De jury heeft bij haar eigen
De jury heeft bij haar eigen keuzes laten zien dat zij restauratie niet als mogelijkheid wil meenemen. Of niet mag meenemen. De jury probeert nu zo wel de verantwoordelijkheid bij de wethouder te leggen als te suggeren dat de pro-restauratie-bijdrage te licht bevonden is.