I don’t like Monday’s

I don’t like Monday’s

 

Het OESO, voor al uw cijfers en statistieken naar uw wens, laat ons weten dat de Nederlandse student, scholier en leerling de minst gemotiveerde leerling is in heel Europa. Reden dus voor onze staatsecretaris om een denktank op te richten die zich moet gaan buigen hoe dit kan gebeuren en hoe de demotivatie aangepakt moet worden. Ondertussen mogen ze ook denktanken over de vraag hoe ons onderwijs er pakweg over een jaartje of tien vijftien er uit moet zien. Volgens de beoogde voorzitter van de denktank, ons aller welbekende en grootdenker R. Kan, heeft het te maken met het hopeloos verouderde onderwijs, immers we leven in 2015 en geven nog altijd les zoals vijftig jaar geleden.

Nu wist ik ondertussen al dat de heer Kan graag zijn oren laten hangen naar de nieuwlichters ( wrijving geeft glans) uit zijn partijtje GeenIdee66. Een leugentje min of meer moet dan kunnen want dat dhr. Kan liegt is duidelijk. Dat liegen is ofwel een brevet van onbekwaamheid of een voorzetje nemen op de uitkomsten van het denken van de tank.

In de afgelopen 15 á 20 jaar is het Nederlandse onderwijs in alles tot op de fundamenten veranderd aan de eisen des tijd. Inclusieonderwijs in het basisonderwijs met eerst het samen naar school project en nu het (aan)gepaste onderwijs wat de bijna volledige opheffing van het speciaal onderwijs voortbracht. De invloed van ICT, social media enz… in alle gremia van het onderwijs, het vervangen van bevoegde docenten voor ‘bekwame’ docenten, de invoering van het Competentie gericht onderwijs in Middelbaar beroepsonderwijs en Hoger onderwijs, het bijna totaal afschaffen van hoorcolleges en docentencontacten in universiteit waar ‘wetenschap’ met meer dan een vergrootglas moet gezocht worden, de gigantische onderwijsconglomeraten met raden van bestuur en raden van toezicht, het verdwijnen van de MAVO als springplank naar havo voor de talenten onder de leerlingen, en het aan de toekomst aangepaste curricula in alle geledingen van het onderwijs. 

Het hele cohort aan zweefliegende orthopedagogen, zelfbenoemde onderwijskundigen, bezemberijdende onderwijsadviseurs, graaiende onderwijsontwikkelaars, mindfullnessende managers en onnozele directeuren en bestuurders hebben het in ocharme één decennia voor elkaar gekregen dat ons eens zo bloeiende onderwijs veranderd is in een dorre woestijn waarin ze zichzelf graag zien als een oase van kennis en kunde maar dan wel een oase met uitsluitend cacteeën als begroeiing. De conclusie moet echter zijn dat al hun vernieuwingen en veranderingen gebaseerd op paradigmashifts en doctrines ons onderwijs alleen maar van de regen in de drup heeft gebracht.  

Hoe kan een leerling, scholier en student gemotiveerd zijn als hij elke dag van alle kanten mag horen dat school eigenlijk tijdverspilling is want alles is op te zoeken op het internet. Waarom gemotiveerd als de leraar geschiedenis, aardrijkskunde, en al die andere vakken die je niet nodig hebt, elke les weer met een youtube-filmpje je komt vermaken, effe met de armen over elkaar stil zitten en dan ouwenelen over wat we gezien hebben, leuk voor twee drie keer maar moet dat altijd. Waarom gemotiveerd als alles maar dan ook alles in werkgroepjes voor elkaar moet worden gemaakt en waar diegene die de verantwoordelijkheid neemt en zijn best doet hetzelfde cijfer krijgt als diegene die blowend, porno kijkend en cyberpestend het werk aan anderen overlaat. Voor Nederlands is er de spellingchecker en de boekbesprekingen van mevr. Google, voor wiskunde is er de uiterst moderne rekenmachines op computersnelheid, waarom zou een leerling zijn hoofd moeten gebruiken, zijn verstand en zijn denktank als alles al voor hem geregeld is. Niets demotiverender als onpersoonlijk onderwijs. Geen plek meer om aan de school te ontkomen want verplicht een school facebook account omdat dat modern is, geen plek meer om te roddelen en te hangen want de school kijkt ook naar jouw berichten.

Het moge duidelijk zijn dat de enige sta in de weg voor modern toekomst gericht onderwijs, dat dhr. Kan en zijn denktank voorstaat, de docent is. Laat het nu net die docent zijn die nog de enige is die een leerling kan motiveren. Waarom? Omdat les geven een overdracht is van kennis, dat onderhevig is aan het ontelbaar aantal variabelen van dat moment. Het zijn alleen de docenten, de juffen en de meesters die intuïtief aanvoelen hoe en wat op dat moment het beste is om de leerling bij de les te houden, lees te motiveren, geen machine, methode, computer, of wat dhr. Kan ons al denktankend voor zal schotelen kan die docent als grote motivator vervangen.

Jesse Jeronimoon 

1 Reactie

  1. Leraar: Waarom ga je niet aan

    Leraar: Waarom ga je niet aan het werk?

    Leerling: Op school kan ik niet werken, ik doe het thuis wel.

    Niet dus.

Reacties zijn gesloten.